Functiewaarderen workshop OOP

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Het doen van eigen onderzoek
IB 1.
situationeel leiderschap
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Mijn rechten als oop-er: wat zegt de cao-vo?
Hogescholen in Dialoog
Het fuwa-systeem, competentiebeleid, competentiebeloning
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
carrière maken in het onderwijs Domstad Academie Utrecht
COMPETENTIEONTWIKKELING
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Activerende werkvorm (awv):
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
MVO en analyse van dilemma’s
Functieprofiel en beoordeling
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Toepassing 30% regeling TU/e Bert Voets 12 juni 2007.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Onderzoek doen een methodische aanpak
Leren van lastige kwesties
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Plateau Openbaar Onderwijs Assen
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Personeel en organisatie
Boekhouding en administratie
Loopbaanontwikkeling OOP
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Waarden & organisatiecultuur
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Werkt voor u De woningcorporatie standaard voor functieopbouw, functiewaardering, mobiliteit en ontwikkeling. Doet u mee? Resultaatgebieden binnen woningcorporaties.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Vrijwilligersbeleid bij SVC’08.  Beoefenen en bevorderen van de voetbalsport in al zijn vormen. Wij doen dit door deel te nemen aan door de KNVB georganiseerde.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Functiemix GMR Woensdag 20 januari Proces tot nu mrt mrt jun jun GMR Ondersteuning P&O GMR- vergadering Beloningscafé okt.
Het effect van de kernset op de triagist Wat te doen om de triagist verder te helpen? Hoe wordt het triagegesprek weer van de triagist? Rita Nieuwenhuis.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Een vergadering organiseren
Personeel en organisatie
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Vergadering Personeelsdienst
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Transcript van de presentatie:

Functiewaarderen workshop OOP

Wat is functiewaarderen? functiewaarderen is het systematisch wegen van een functie met behulp van een wegings- of meetinstrument: wegen maar ook: functiewaarderen is een instrument om de onderlinge verhouding naar zwaarte tussen de functies in kaart te brengen: ordenen

Wat is functiewaarderen niet functiewaarderen is geen oordeel over de functionaris en gaat dus niet over de manier waarop de functie wordt uitgevoerd functiewaarderen is niet: druk, druk, druk … functiewaarderen is niet afhankelijk van marktwerking

Waarom wel functiewaarderen functies worden gewaardeerd om een evenwicht te bereiken tussen salarisverhoudingen volgens het principe ‘gelijkwaardig werk, gelijkwaardig salaris’. .

Meten is weten

Wat moet je weten om functies te kunnen een organogram waarin de plaats van de functie binnen de organisatie is aangegeven de niveau-bepalende hoofdtaken doel en taakstelling van de organisatie en de functie-vereisten

Functiewaarderen: systemen er bestaan verschillende functiewaarderingssystemen: gebaseerd op maatschappelijke normen en waarden gebaseerd op beredeneerd vergelijken gebaseerd op het toekennen van punten De CAO’s in het onderwijs stellen dat met FUWA gewaardeerd moet worden (en dat gaat met punten)

Functies differentiëren: eerste omschrijven, daarna waarderen vanuit de doelstellingen van de organisatie via normfuncties via functiedifferentiatie naar “eigen” functies die met behulp van FUWASYS worden gewaardeerd, door een gecertificeerd FUWA-adviseur en “voorzien” van een bijpassende schaal

Wanneer is iets een nieuwe taak in je functie? Niveau verhogende taken die, Opgedragen zijn en die Voor minimaal een half jaar worden uitgevoerd en die Voor minimaal voor 25% van de werkzaamheden behelzen

voorbeeldfuncties en nieuwe functies in FUWASYS is voor het onderwijs een set voorbeeldfuncties opgenomen. de werkgever kan functies ontwikkelen die afwijken van die voorbeeldfuncties. voor het waarderen van functies die afwijken van de voorbeeldfuncties moet de werkgever gebruik maken van een gecertificeerd adviseur. Opnemen in functieboek: ter instemming gmr of or

He he, functiewaarderen: hoe werkt het er zijn 14 kenmerken per kenmerk 5 score - niveaus conversietabel: somscore  salarisschaal

Conversietabel Schaal 1: somscore 14 t/m 16 punten enzovoort Schaal 18: somscore 70 punten (14 x 5)

De 14 kenmerken 1. aard van de werkzaamheden 2. doel van de werkzaamheden 3. effect van de werkzaamheden 4. aanpak van de werkzaamheden 5. dynamiek van de werkzaamheden 6. keuzevrijheid 7. complexiteit van de beslissingen

De 14 kenmerken 8. effect van de beslissingen 9. kader 10. wijze van controle 11. kennis 12. vaardigheden 13. aard van de contacten 14. doel van de contacten

Hoe komt de somscore tot stand? 14 kenmerken Elk kenmerk krijgt een score tussen 1 en 5 Bijvoorbeeld: 12345 678910 11 12 13 14 22322 32232 2 2 3 2 = welke schaal?

We dalen af in FUWA 14 kenmerken Ieder kenmerk 5 scores Sommige scores corresponderen onderling Geen groter verschil dan 1 punt in score Dus niet: 43222 43223 23 43 Dan geen uitgebalanceerde omschrijving

Onderlinge samenhang Is afhankelijk van score! Voorbeeld, als kenmerk 1 en 7 een 3 scoren, dan 11 of 12 ook 3 Kenmerk 1: aard werkzaamheden Kenmerk 7: complexiteit van beslissingen Kenmerk 11: kennis Kenmerk 12: vaardigheden

Pffff.

Voorbeeld scores: kenmerk 6: keuzevrijheid. Score 1: weinig vrijheid voor keuze Als dit, dan dat Score 2: kiezen uit bestaande mogelijkheden Als dit, dan dat of dat of dat Score 3: interpreteren van gegevens, oplossingen afwegen als ik dit doe gebeurt dit, als ik dat doe gebeurt dat Score 4: analyseren wat er gebeurt en zelf oplossingen bedenken Score 5: vrijheid om fundamentele verschuivingen in de strategische koers aanbrengen

Onderwijsassistent Schaal 4 22122 22122 22 22 (26) Schaal 5 22222 22222 22 22 (28) Schaal 6 32222 33222 22 22 (31) of 32232 23223 22 32 (33) Schaal 7 (Lerarenondersteuner) 32232 33222 33 23 (35) Leraarondersteuner is dus een andere functie en geen opschaling zoals onderwijsassistent: schaal 4, 5, 6

Bezwaar maken Waarover kan bezwaar worden gemaakt: - functiebeschrijving en de functiewaardering Waar? - Gesprek met de leidinggevende - Interne bezwarencommissie - Externe bezwarencommissie - Kantonrechter

Gesprek met leidinggevende: vooraf bedenken: - Moet ik meer doen dan dat ik moet doen of doe ik meer dan ik moet doen? - Brengt die taak meer verantwoordelijkheid mee of krijg ik het alleen maar drukker? - Worden mijn werkzaamheden te laag gewaardeerd of kan en wil ik meer?

Interne bezwarenprocedure - Vaak weet interne commissie niet hoe FUWA werkt: bereid u goed voor - Praat niet over salaris, maar over werkzaamheden en de score - Leg het uit als u vindt dat u zwaardere taken heeft dan beschreven in uw functie - Geef aan welke verantwoordelijkheid u hebt en niet welke u voelt - Maar: een half jaar niet opgedragen werk uitgevoerd, is theoretisch WEL opgedragen werk. Uw leidinggevende had in moeten grijpen

Externe bezwarenprocedure - Bereid u voor - Bel uw vakbond en laat u ondersteunen - Fuwa-taal is ondoorgrondelijk zonder fuwa-opleiding: wat is van belang, wat niet - Ergens 1 kenmerk met 1 score omhoog kan vaak niet. Scores hebben onderling verband - Niet geldt wat u kunt, maar wat u moet doen of al heel lang doet

TIPS Zorg dat u gezien wordt Maak gebruik van uw scholingsbudget Doet u meer dan u zou moeten doen? Laat dat zien en vertel het ook Heeft u het te druk? Trek direct aan de bel Kan er nog wel wat bij? Meld dat ook Wilt u ander werk? Ga goed voorbereid naar een functioneringsgesprek Zorg dat u een functioneringsgesprek heeft Schakel desnoods mr of gmr in Ga in de mr en zorg dat oop/obp niet “ondergeschoven kindje “wordt Kijk of loopbaangesprekken gerealiseerd kunnen worden Volg de workshop: recht op professionalisering voor OOP