Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Redactioneel schrijven Les 3
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Al doende leren training docenten
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Aanpak problematisch gedrag
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 3 Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Kijken naar Kinderen Week 4
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pemprl.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Onderzoek 1 Presentatie titel
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
Onderzoeksvaardigheden 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Onderzoek 1 Presentatie titel
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 6 Hafida El – Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 3 kwartaal 2.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I kwartaal 2 Bijeenkomst 1 Hafida El-Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Kijken naar Kinderen Week 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Kijken naar Kinderen Week 5
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Observeren Les 3.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Observeren rapporteren
Observeren en rapporteren
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Observeren Les 2.
OGI Een datamuur in de klas.
Observeren Les 2.
ADL Les 1.
Bronnenonderzoek.
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs

Programma Probleemanalyse Terug blik Observaties Aan de slag Terugkoppeling en vooruitblik

Feedback Verwijzing naar een boek In de literatuurlijst: Donk, C. van der, & Lanen, B. van (2009). Praktijkonderzoek in de school. Bussum: Coutinho In de lopende tekst: (Donk & Lanen, 2009) of (Van der Donk & Van Lanen, 2009)

Bij meerder auteurs verwijzing in de tekst Ouders spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen. Uit onderzoek (Hermanns et al., 2005) blijkt dat de opvoeding van kinderen tijdens de voorschoolse periode bijzonder van belang is. Niet alleen ontwikkelen kinderen tijdens deze periode zelfregulatieve vaardigheden, maar ook heeft allerlei probleemgedrag dat later in het leven optreedt vaak zijn oorsprong al in de vroege kindertijd (Stormshak et al., 2000). Het welzijn van ouders en hun opvoedingsgedrag tijdens deze periode zijn sterk gerelateerd aan de ontwikkeling en het functioneren van kinderen.

Verwijzing naar een website In de literatuurlijst: Wat moet en wat mag in de onderbouw (2006). Geraadpleegd op 20 april 2011, van In de lopende tekst: (Wat moet en wat mag in de onderbouw, 2006) NB. Voor alle gevallen geldt: als er geen auteur wordt genoemd, verwijs je in de lopende tekst met de titel + jaar.

Wanneer ga je observeren? Of observatie de juiste dataverzamelingsmethode is hangt af van de ONDERZOEKSVRAAG Ga je BESCHRIJVEN, VERGELIJKEN of EVALUEREN dan kan je observeren gebruiken als een van de dataverzamelingstechnieken

Observatie ja of nee? Hieronder staan een aantal onderzoeksvragen. Welke van de vragen kan je beantwoorden met observeren? Is de vraag beschrijvend, vergelijkend of evaluerend? Hoe vaak en door wie wordt er gepest op onze school? Hoe komt het dat we niet voldoende cliënten bereiken? Wat is de betrokkenheid van ouders bij uit huis geplaatste kinderen? Wat zijn de effecten van de nieuwe cursus voor obesitas kinderen? Wat is het verschil tussen behandeling X en Y bij drugsverslaafden? Wat zijn de resultaten van remedial teaching bij 3 kinderen? Hoe kunnen docenten beter omgaan met problemen van leerlingen?

Hoe zorgt de leraar voor een veilig en ordelijk klimaat De leraar kent elke leerling bij naam. De leraar heeft oog voor de manier waarop leerlingen met elkaar omgaan en bespreekt dat zo nodig. De leraar heeft oog hoe het met een leerling gaat, laat dat blijken en brengt dat zo nodig ter sprake. De omgangsregels zijn duidelijk en worden met de leerlingen besproken als dat nodig is. De leraar begint pas met de les als het rustig is en richt de aandacht. De leraar heeft overzicht en grijpt in als regels overschreden worden. De leraar heeft hoge prestatieverwachtingen. De leraar stimuleert en motiveert de leerlingen om goede prestaties te leveren. De leraar legt goed uit (zorgt voor een goede oriëntatiebasis) en voorziet de presentaties van de leerlingen van commentaar (feedback). De leraar maakt duidelijk welk huiswerk gemaakt moet worden en hoe. De leraar sluit de les ordelijk af.  Welke op- en aanmerking heb jij?

Jullie observatieopdracht Voer een observatie uit naar: DE KWALITEIT VAN DE INTERACTIE TUSSEN KIND EN OPVOEDER Observatiedoel? Wat? Wie? Hoe?

Voorbeeld: Observeren kind(eren) bij activiteit x Doel van het instrument voor dataverzameling ThemaSubthemaAspecten -Aandachts-/kijkpunten -Observatiepunten -Vragen / stellingen Doel Bepalen welke activiteiten kinderen interessant vinden InteresseAandacht hebben voor Kind(eren) doet/doen mee aan de activiteit Kind(eren) luistert/luisteren Positieve waardering van Maak het doel steeds concreter in thema’s, subthema’s en aspecten waar je op gaat letten, naar gaat kijken of naar gaat vragen

Operationaliseren Begrip Wat is de definitie vanuit de literatuur (rekening houdend met setting /doelgroep/leeftijd)? Welke concrete gedragingen horen hierbij? Vormgeving observatielijst

Aan de slag met opdracht Onderwerp observatie Observatiedoel OPERATIONALISEREN

Vooruitblik Je voert de observatie uit en maakt het verslag van de observatie en/of het ingevulde observatieformulier. Je mailt dit verslag naar Lees hst. 7 Van der Donk en Van Lanen.