Jarna Jelles.  Doel presentatie  Start cijfers  Redenen keuze kunstvoeding  Redenen stoppen borstvoeding  Overeenkomsten, verschillen, verandering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
QUIZ Film kinderarbeid.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Ik ben Mo.
Pedagogische wetenschappen was niet echt M. zijn ding. Hij moest nog maar aan het vak denken of er liep al een koude rilling over zijn rug. Daarentegen.
Ontwikkelingstraject kinderen
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 2 Kosten/Baten Check.
Een participatieproject voor personen met een verstandelijke handicap VIBEG vzw en Compagnie Tartaren.
Dit is een demo versie. gebruik als lesmateriaaal is niet toegestaan © cga van veldhuizen-staas 2007 bijscholing borstvoeding voor verloskundigen eurolac.
Team Creja’s Christopher, Renske, Eliel, Jill, Amber, Sjef
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
NICK TRAINA NAAM: Zanger in de band Link 80 Leeftijd: 18 jaar
Lieve zoon/dochter ....
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Barbara Gijsbers Anita Legtenberg Dr. I. Mesters
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Rookstopcursus voor jongeren
Verloop cultuurschok CULTUURSCHOK _ aankomstterugkomst.
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Bijdrage Symposium ´Vaderschap in diversiteit´, 17 juni 2011
Drugpreventie bij jongeren
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Door: Cameron Celestine
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Integrale zorg een stap verder brengen
Wandelen voor Water -Resultaten Wat gaan we doen in 2014.
Awel, ik zie het niet meer zitten. Itte Van Hecke.
ZOA zorgt ervoor dat: Kinderen naar school kunnen Mensen schoon (drink)water hebben Er meer voedsel komt door landbouw projecten Ondersteun het werk van.
Crisis en het domino-effect
Waarde-volle (mantel)zorg
Pedagogische interventie PEP-poli
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Hoe maak ik mijn kinderopvang borstvoedingsvriendelijk?
Innovatielab MH Carrot and Stick (Balans) 8 juli 2015.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Ervaringen met implementatie van beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld" Irene van Duijvendijk Adviseur Zorg ICT & Innovatie 15 oktober 2015.
Amber Gefilmd tijdens de behandeling: het aanprikken van de vap voor het toedienen van de medicatie.
Je mag/kan steeds van school veranderen MAAR Verander niet teveel van school, want dit is niet goed voor je kind. Elke school heeft positieve en.
Camille Coussée 1 BaTP B2 DEPRESSIE PREVENTIE.  Betekenis: voorkomen van een ziekte  Doel:  meer kwaliteit van leven  mensen minder/korter ziek 
Welkom, leuk dat je er bent!.
Rauw en troosten.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Voeding bij zuigelingen Soetkin Thijssen. Inleiding Algemene opvattingen omtrent voeding Moedermelk Artificiële melk.
Kwetsbare jeugd -Straatbendes, drugs, moord en geweld horen bij de orde van de dag in Guatemala -Veel jongeren komen uit gebroken, arme gezinnen en een.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Bespreken van prognose en einde van het leven op hartfalenpoli’s in Nederland en Zweden Martje van der Wal
Palliatieve zorg en dementie
Huisvesting en Hygiëne
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Een gezonde kijk op je werkomgeving
Leefstijl bij kanker Anika Adriaans en José Breedveld
App van de maand December
VoorZorg Primaire preventie van kindermishandeling
Goede voornemens.
Specifieke topics in communicatie
Echtscheiding in de school?!
Rugendo vzw is een jonge Molse organisatie die projecten financiert op Idjwi, een eiland in het KIVU-meer in Oost-Congo.
Multiple sclerose en toch niet alleen!!!
BRYAN ROMBOUT 2KD -VERHAAL EN EIGENSCHAPPEN -MIJN GEZIN -VRIJE TIJD -SCHOOLLOOPBAAN -SCHOOLVAKKEN -PROFIEL KEUZE -VERANDERINGEN -MIJN TROTS.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Jarna Jelles

 Doel presentatie  Start cijfers  Redenen keuze kunstvoeding  Redenen stoppen borstvoeding  Overeenkomsten, verschillen, verandering  Eigen ervaring  Project Amerika  Conclusie  Opties?

 Waarom is het percentage van tienermoeders die starten/ doorgaan met borstvoeding lager dan het percentage 25+?

 Schaamte  Angst voor pijn tijdens geven van borstvoeding  Andere kunnen ook een flesje geven waardoor de moeder meer vrijheid heeft  Kunstvoeding is gemakkelijker dan borstvoeding  Zorgen over de vorm en grote van de borsten tijdens en na het geven van borstvoeding  Denken dat borstvoeding niet samengaat met leeftijd (roken, alcohol, ongezond eten)  Negatieve ervaringen van familie en vrienden  Geen aansluiting met andere moeders, waardoor informatie avonden volgen of er met elkaar over praten een drempel is of niet mogelijk is

 Schaamte  Angst voor pijn tijdens geven van borstvoeding  Anderen kunnen ook een flesje geven waardoor de moeder meer vrijheid heeft  Kunstvoeding is gemakkelijker dan borstvoeding  Zorgen over de vorm en grote van de borsten tijdens en na het geven van borstvoeding  Negatieve ervaringen van familie en vrienden  Voorgaande ervaringen

 Aanlegproblemen  Onvoldoende melkproductie  Borstvoedingsonvriendelijke begeleiding tijdens de eerste dagen postpartum  Moeite hebben met borstvoeding in het openbaar  Kolfproblemen  Terugkeer naar school of werk  Tepel- of borstpijn  Frustratie

 Drinktechniek  Kwam niet op gang  Te weinig melk  Pijnlijk  Slechte eerdere ervaringen  Zodat vader ook kan voeden  Ziekte moeder of kind  Werk

 Overeenkomsten?  Verschillen?  Verandering?

 Breastfeeding Educated and Supported Teen (BEST) Club in de New Future School.

 Peer counseling in de vorm van getrainde contactmoeders, lokale moedergroepen en rolmodellen uit de naaste omgeving is belangrijk om tienermoeders aan te moedigen borstvoeding te starten en vol te houden. (Riordan and Wambach 2010)

 Zo startte 65,1% van de cursusdeelneemsters met borstvoeding, terwijl dat bij de controlegroep slechts 14,6% was. En 81,1% van de moeders in de BEST-club die startte met borstvoeding gaf op drie maanden postpartum nog (gedeeltelijk) borstvoeding, terwijl dat in de controlegroep slechts 66,9% was.  Vooral in de eerste zes weken postpartum zorgt extra ondersteuning ervoor om borstvoeding voor langere tijd vol te houden.  Begeleiding terugkeer naar school

 Contactgroepen  Herkenning en aansluiting  Specifieke informatie momenten voor tienermoeders  Toegespitste informatie

 Wat kunnen de diverse zorgverleners rondom de tienermoeder hierin verder betekenen?

 Vragen?