Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Advertisements

Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Sylvia v/d Pal en Maaike Beltman
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Workshop Onderzoeksvaardigheden
PO Aërosolen en vuile lucht
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Debriefing 24 januari 2012.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Academische vaardigheden - C1.5
Onderzoek & het project
Leesvoorkeurenonderzoek
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Workshop Fondsen werven
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Methoden van Onderzoek A Prof. dr. P. Scheepers
Module Communicatie 3de dag
Onderzoek doen een methodische aanpak
Visie & Strategie.
Handelingsplannen.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Methoden & Technieken van Onderzoek
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Methoden & Technieken van Onderzoek
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Onderzoeksvaardigheden 3
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Methoden & Technieken van Onderzoek
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Het onderzoeksverslag
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Een vergadering organiseren
College 4 project doorstroom MBO - HBO
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten.
Transcript van de presentatie:

Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam, Collegejaar 2011-2012 college 2 Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers m.m.a.scheepers@HR.nl www.med.HR.nl/scmma

Inhoud Aanleiding tot het onderzoek en Afbakening van het onderzoek College 2: Aanleiding tot het onderzoek en Afbakening van het onderzoek

inhoud Dit college: Bespreken opdrachten §1.8 Hoofdstuk 2: Aanleiding van het onderzoek Hoofdstuk 3: Afbakening van het onderzoek Case study: uitleg onderdeel A

Aanleiding tot het onderzoek

Aanleiding tot het onderzoek Opdrachtgevers: balans tussen wens en mogelijkheid! Als je wordt gevraagd om een onderzoeksvoorstel uit te brengen: Vaak ligt er al een vraag, probleem, doelstelling of aanleiding… Let op verborgen doelstellingen! Tips “hoe te handelen met wensen van opdrachtgevers”: zie boek, blz.57 - 58

Aanleiding tot het onderzoek Een opdrachtgever wil vaak ‘van alles’ weten en hij is niet gewend onderzoek te doen, jij bent de expert!  baken het onderwerp goed af  wees duidelijk in je aanleiding, doel- en vraagstelling  geef mogelijkheden en beperkingen aan w.b. tijd en geld dataverzameling vraagstelling omstandigheden van het onderzoek Doel van deze afbakening is om de vraag van de opdrachtgever te vertalen naar een onderzoekbare vraag (= probleemanalyse)

Mogelijke manieren om deze onderzoeksvraag te beantwoorden: Afhankelijk van de aard van de vraag Afhankelijk van de mogelijkheden en beperkingen van de opdrachtgever (praktische beperkingen): tijd en geld dataverzameling vraagstelling omstandigheden van het onderzoek

Opzet van praktijkonderzoek Vraag opdrachtgever Afbakenen vraag en doel Mogelijke oplossingen Oriëntatie opzet Probleem-analyse Keuze opzet Onderzoeks-voorstel Omgeving Populatie Tijd geld vraagtype

Informatie verzamelen Informatie verzamelen doe je gedurende het hele onderzoek! Als onderdeel van het vooronderzoek Als methode bij literatuuronderzoek Als methode om nieuwe informatie te verzamelen

Informatie zoeken: Big6™ Zes regels voor het zoeken naar informatie: Definieer de zoekopdracht  zoekvraag Kies een zoekstrategie Bepaal waar je gaat zoeken Bestudeer de informatie en selecteer wat je nodig hebt Organiseer de informatie Evalueer het resultaat

Inhoud van een logboek Aantekeningen per dag/week (deel) over: Gemaakte keuzes, argumenten, ideeën, plannen Gesprekverslagen Tijdpad Methode Resultaten en interpretatie Vooruitlopen op aanbevelingen, terugkoppelen naar vraagstelling

Hoofdstuk 3 afbakening van het onderzoek Een onderzoeksplan geeft een duidelijk en realistisch antwoord op de vraag WAAROM, WAT, WAAR, HOE, HOEVEEL en WANNEER er onderzocht gaat worden. Bron: Verschuren, 1999, p.26 (Na goedkeuring) vormt het onderzoeksplan een leidraad voor je onderzoek! Slecht opgezet onderzoeksplan levert vaak problemen op bij de dataverzameling en data-analyse!

afbakening van het onderzoek Startpunt bij ieder onderzoek is formuleren van de probleemomschrijving: Probleemstelling + Doelstelling Zónder goede probleemomschrijving: …Is je onderzoek een ongeleid projectiel! (je weet niet welke richting je uit moet) …Kun je geen conclusies trekken! …Kun je geen aanbevelingen doen!

afbakening van het onderzoek Probleemstelling: Vermeld wat je als onderzoeker wilt weten, welke vraag je aan het einden van het onderzoek kunt beantwoorden. (wordt ook wel eens de “centrale vraagstelling genoemd) Probleemstelling deelvragen onderzoeksvragen Tijdens vooronderzoek: Probleemanalyse d.m.v. de 6W formule: Wat is het probleem? Wie heeft het probleem? Wanneer is het probleem ontstaan? Waarom is het een probleem? Waar doet het probleem zich voor? Wat is de aanleiding?

Kenmerken van een goede probleemstelling Wordt opgesteld in de vorm van een heldere vraag Er bestaat samenhang met de doelstelling Er is duidelijk welke kennis de onderzoeker nodig heeft Er is duidelijk over wie de onderzoeker kennis nodig heeft en in welke periode Kán worden opgedeeld in een aantal deelvragen (evt. gespecificeerd in onderzoeksvragen Er bestaat een relatie met de verwachtingen omtrent de uitkomsten van het onderzoek Een probleemstelling is volledig Probleem- en doelstellingen zijn doelvrij

afbakening van het onderzoek De probleemstelling speelt een grote rol bij het bepalen van de dataverzamelingsmethode Vraagtypen: Vergelijken Welke samenhang… Evalueren In welke mate waarderen… Voorschrijven Welke suggesties… Ontwikkelingen volgen Welke trends…. Beschrijven Wat is …. Definiëren Welke kenmerken… Verklaren Hoe komt het dat… Voorspellen Welke ontwikkelingen…

afbakening van het onderzoek Veel onderzoekers kiezen voor de volgende opzet: Een brede, algemene probleemstelling Met daarbij: Een aantal deelvragen die enkele aspecten (doelgroep, eenheden, onderwerpen, tijdpad, etc.) van de centrale vraag (ook in vragende vorm) nader belichten

Doelstelling Wat is de functie van je onderzoek? Wat wil je ermee bereiken?  doelstelling: Formuleer de doelstelling algemeen Geef het onderzoekstype aan (onderzoeksdoel) Geef de relevantie aan (praktijkdoel) Geef aan wat de opdrachtgever (indien relevant) met de resultaten wil bereiken

Begripsafbakening Van vraag naar vragenlijst: Stel het domein vast (waarover doe je uitspraken) Stel het beweerde vast (welke uitspraken doe je) Definieer je begrippen (wat bedoel je) Stipulatieve betekenis = een definitie die voor een bepaald onderzoek wordt gegeven Baken de grenzen van je onderzoek af

Modellen en verwachtingen Formuleer verwachtingen over de uitkomst: hypothesen (toetsbare uitspraken): Nulhypothese: er is geen relatie tussen twee kenmerken Alternatieve hypothese: er ís een relatie tussen twee kenmerken Geef deze verwachtingen modelmatig weer © Verhoeven – Boom Lemma uitgevers

Modellen Correlatie = samenhang Effect = causale relatie © Verhoeven – Boom Lemma uitgevers

Voor volgende week: Doorlezen: hoofdstuk 2 & 3 (t/m § 3.3) Opdrachten hoofdstuk 2 (§ 2.5) Opdrachten hoofdstuk 3 (§ 3.9) Case-study: Onderdeel A af!