1 I Interculturele communicatie Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik Eventuele sheets: www.med.hro.nl/schpawww.med.hro.nl/

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Politiek Bedrijven Arnhem, 5 april 2005.
Advertisements

Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Interculturele Communicatie
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Door goede gesprekken groeien
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
In je element zijn slim samen
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Hogescholen in Dialoog
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Een lessenserie van drie lessen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Gedrag in organisaties, 10e editie
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Een theoretische verkenning
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
CanDo Coaching.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Volksuniversiteit Zwolle
Armoede is … Sieg Monten
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
Bijeenkomst September 2015
Oriëntatie op het beroep
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Icc, the final!!! med.hr.nl/schpa.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Opdrachten en eindopdracht
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Verschillende rollen en stijlen
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Communicatie & Relatie
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Dagdeel 3 conflicthantering
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Cultuur en samenleving
Interculturele Competenties / communicatie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

1 I Interculturele communicatie Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik Eventuele sheets:

Deze bijeenkomst  Interview opnemen  hoofdstuk 9 & 10: Organisatie & Inzet  volgende bijeenkomst

3 Videomateriaal: analyse op Taal Opnemen 45 minuten de tijd

Hoofdstuk 9: Organisatie

5 Betekenis Organisatie  Organisatie: ◦ de organisatorische context & de structurele machtsverhoudingen waarbinnen het gesprek plaatsvindt ◦  organisatie van de professional kan debet zijn aan gedrag client  Van belang dat professional tijd neemt om ◦ na te gaan of client op de hoogte is van org. aspecten ◦ de org. aspecten uit te leggen / verduidelijken

 Macroniveau: ◦ samenleving & macro-organisatie van verschillende mij. terreinen zoals onderwijs, arbeid, zorg. Ook overheidsbeleid, wet- & regelgeving beinvloeden organsiatie bedrijven & dus gespreksvoering  Mesoniveau ◦ hoe bedrijven zijn georganiseerd  Microniveau: ◦ organisatorische aspecten van een gesprek zoals agenda & beschikbare tijd  invalshoek voor Organisatie vooral Meso- & microniveau Organisatie

 Bij wie moet ik zijn en hoe moet ik mijn hulpvraag formuleren?  Voor professional zijn organisatorische aspecten vanzelfsprekend & hij verwacht dat de cliënt van deze zaken op de hoogte is. Dat hoeft voor migranten/nieuwkomers niet zo te zijn.  DUS: Belangrijk om na te gaan of cliënt op de hoogte is van organisatorische aspecten & ook belangrijk om deze aan te geven Organisatie op interpersoonlijk niveau

8  Tijdsorientatie ◦ omgaan met tijd kan knelpunt zijn ◦ tijdstip taalkundig wellicht niet begrepen  tijdstip op te schrijven Monochroon activiteiten vrij precies gestructureerd kloktijd mensen meer taakgericht Polychroon mensen doen verschillende activiteiten tegelijkertijd soepeler met tijd mensen zijn meer relatiegericht

9  management van diversiteit ◦ persoonlijke & strategische communicatie & management methode die recht doet aan de diversiteit van normen, waarden, denk- & gedragscodes, om de arbeidsorganisatie zodanig te veranderen dat voordeel kan worden behaald uit een cultureel pluriforme personeelssamenstelling ◦ Voorbeelden?? ◦ gericht op  scheppen werkomgeving waarin competenties en kwaliteiten van personen benut worden / culturele verscheidenheid van alle medewerkers in de org. tot haar recht komt Organisatie op beleidsniveau

 gericht op het scheppen van een werkomgeving waarin alle medewerkers hun capaciteiten kunnen inzetten. Etnische verscheidenheid is dan maar een klein onderdeel, elk ander cultureel onderscheid is eveneens relevant  inclusief denken & handelen waarbij 2 principes gelden: ◦ erkende gelijkheid ◦ erkende diversiteit  beide principes spelen zich tegelijkertijd af Management van diversiteit beleidsniveau

 Bij Inclusief denken & handelen komt er geen aparte behandeling op grond van etniciteit. Extra voorzieningen & maatregelen dienen in principe open te staan voor iedereen.  Bv. stilteruimte (gebedsruimte) voor iedereen & niet voor 1 specifieke groep ◦ Hoe zit dit op de HR? Inclusief denken & handelen in organisaties

12 Basisprincipes voor het managen van diversiteit kwaliteit erkende diversiteiterkende gelijkheid inclusief denken & handelen

Hoofdstuk 10: Inzet

 Omvat de onderliggende motieven, beweegredenen & bedoelingen van de deelnemers aan het gesprek  Waarom ben je hier?? ◦ Schrijf deze voor jezelf op Inzet

15 5 onderdelen bij je kunt niet niet communiceren 1. iedereen ondergaat invloed van anderen 2. eenieder heeft invloed 3. invloed ondergaan & invloed hebben vindt gelijktijdig plaats, is circulair & stopt nooit 4. neiging om mate van invloed af te leiden uit effect dat je krijgt 5. zicht op eigen invloed dan erkend in inzet

 Gedrag &  wensen/verwachtingen, gevoel, gedachten, bedoelingen  van een persoon Buitenkant en binnenkant van communicatie

 Je weet nooit hoe je bedoelingen via je gedrag bij de ander overkomen  Uitsluitend de ander bepaalt wat het effect is van het door haar/hem waargenomen gedrag  belangrijk om te werken met de effecten van de communicatie en niet met de bedoelingen ◦ Dus: goed waarnemen hoe de ander reageert & daar weer op ingaan Bedoelingen & effecten

 Als mensen een bepaalde manier van doen niet (her) kennen ontstaan er eigen invullingen op grond van sociale representaties  Figuur 10.1 Schema van circulaire beinvloeding Besef van invloed

Fundamentele emoties (negatief) Cultureel leerproces Mens heeft behoefte aan ‘n cultuur die z’n emoties stabiliseert van – naar + Positieve emoties Angstgevoel van geborgenheid, veiligheid & liefde BoosheidErkenning van bekwaamheden Verdrietzichzelf kunnen herkennen in de wereld (gevoel van schoonheid) Positieve of negatieve inzet: Filosofie van Cornelis Bedenk dat alle inzet van mensen in wezen positief is. Mensen willen nl. hun fysieke behoefte vervullen & hun drie basisemoties stabiliseren Erkennen van inzet van de ander is van levensbelang

 Erkenning ◦ De ander heeft het gevoel dat er notitie genomen wordt van zijn inzet  gedrag kun je erkennen zonder ‘t ermee eens te zijn  Verwerping ◦ Je neemt meteen actie & gaat voorbij aan de inzet van de ander; negeren. Opzettelijk / bewust  Miskenning ◦ ‘t onopzettelijk niet horen of zien van de boodschap van de ander Belangrijk:  Alleen de ander bepaalt of hij/zij zich erkent of verworpen voelt  erkennen en verwerpen gebeurt zowel verbaal als non-verbaal Drie manieren om het effect van iemands gedrag te ervaren

 Welke drie vormen van erkenning noemt Hoffman?  Bedenk bij elke vorm een voorbeeld vanuit jouw eigen ervaring  Bespreek deze met je buurvrouw Vraag

22 Volgende bijeenkomst  bestuderen ◦ hfst 2: paragraaf ◦ hfst 4 ◦ artikel  uitwisselen USB-stick & analyseren opname op het gebied van Ordening & Personen  nadenken over vragen voor gastspreker

tips   gespreksvoering /het-theoretisch- kader/het-topoi- model/ html;jsessionid=0C008CD95E843F BACBF A4931.sprbslltc gespreksvoering /het-theoretisch- kader/het-topoi- model/ html;jsessionid=0C008CD95E843F BACBF A4931.sprbslltc