Communicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Interculturele Communicatie
Advertisements

Respectvolle bejegening
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven..
Iedereen coach naar Jef Clement.
Kansen voor Samenwerken
School-als-organisatie en schoolcultuur
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Betrokkenheid op de werkvloer
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
DIGITALE COLLAGE ESTHER
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
Interculturele communicatie
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Algemene Sociologie PA – B1
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Aanvaarding en tolerantie
Weerstand kan je opvatten als feedback
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Woord van Leven April 2015 “Ik ben voor iedereen wel íets geworden” (1 Cor 9, 22)
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Armoede is … Sieg Monten
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie Docenten: Pascal van Schajik, Sheets:
interculturele communicatie
3. Interpunctie en behandelmodellen
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoeden.
1 I Interculturele communicatie Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik Eventuele sheets:
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Icc, the final!!! med.hr.nl/schpa.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opgroeien in de stad les 3
gespreksvaardigheden
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie Docenten: Pascal van Schajik, Sheets:
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Communicatie.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Beroepshouding en beroepscode
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Communicatie & Relatie
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Communicatie 7e les.
Cultuur en samenleving
Interculturele Competenties / communicatie
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

communicatie

Wat is communicatie? http://www.youtube.com/watch?v=7ysew rO0XiM

Communicatietheorie (Het gezin als) communicatief systeem Niet zozeer het “waarom” van gedrag is belangrijk Wel het hoe, de patronen in gedrag, interacties Niet de vraag naar de schuld is interessant, wel de vraag naar ieders aandeel in de oplossing.

Communicatietheorie 1. Je kan niet niet communiceren – elke gedrag is communicatie Bewust en onbewust gedrag is communicatie. Alles wat je doet, ook niets doen, heeft invloed (De moeder die zwijgt wanneer haar man hun zoon vermaant, communiceert. De collega die niet spreekt tijdens de meeting, communiceert. De directeur die met hangende schouders door de gang loopt, communiceert. )

Heb je een voorbeeld van hoe je probeerde om niet te communiceren en hoe dat niet lukte?

Communicatietheorie 2. Communicatie is gelaagd, heeft een inhouds- en een betrekkingsniveau. Wanneer we communiceren, brengen we een boodschap over en definiëren we de relatie. Betrekkingsniveau: We geven te kennen hoe we onszelf zien, de ander zien en de relatie tussen de ander en onszelf

Geef een voorbeeld van het betrekkingsniveau in de klasgroep of de school.

Communicatietheorie 3. Interpunctie De docent zegt de student is sympathiek.

Communicatietheorie De docent zegt: de student is sympathiek. De docent, zegt de student, is sympathiek.

Communicatietheorie Interpunctie: In een gedeelde realiteit nemen mensen een ander standpunt in. Ze zien vanuit hun standpunt oorzaak-gevolgrelaties. http://www.youtube.com/watch?v=qNd_hUqEEl4&featu re=related Een verschillende interpunctie leidt tot verschillende opvattingen over de werkelijkheid.

Geef een voorbeeld van een recente discussie of ruzie waar een verschillende interpunctie aan ten grondslag lag.

Communicatietheorie 4. Interactiepatronen Symmetrische interactiepatronen Gelijke posities innemen Complementaire interactiepatronen Aanvullende posities innemen Parallelle interactiepatronen Afwisselend symmetrisch en complementair

Communicatietheorie 5. Tegenstrijdigheden in de communicatie Verbale en non-verbale communicatie. Mensen communiceren zowel digitaal (talig, via woorden) als analoog (niet talig) Congruente of consistente communicatie: geen tegenstrijdigheden in communicatie via diverse kanalen http://rtl.nl.msn.com/msn/?playvideo=/components/actueel /rtlnieuws/binnenland/265775/2012w20/di07.265871.d9 76a007-57561628.VVDGeenNederlandsgeenbijstand.xml

Sociale representaties Betekenissen (vanzelfsprekendheden) die ontstaan in een brede sociale dialoog binnen groepen in de samenleving Collectieve opvatting Alledaags en vanzelfsprekend karakter: onbetwiste werkelijkheid Dynamisch, veranderen voortdurend Weerspiegelen maatschappelijke machtsverhoudingen

Sociale perspectieven “De niet aflatende stroom zienswijzen omtrent in gemeenschap gecreëerde betekenissen.” Sociale representaties die in communicatie zijn gebracht. “Ik moet wel”, “een normaal mens”, “dat hoort zo”, “ze zullen denken dat…”, Werken als voorschriften, sturen het gedrag normatief

”TOPOI” Communicatie is complex en misverstanden zijn de regel. Een open, onbevangen houding is cruciaal. Mensen hebben altijd goede redenen om te doen wat ze doen. Intenties kunnen we niet zien, enkel de effecten. Respect, betrokkenheid en inzet uit je vooral non-verbaal.

”TOPOI” ~ axioma’s Watzlawick Taal: Digitale en Analoge taal Ordening: Interpunctie, Inhoudsaspect Personen: Betrekkingsaspect, Symmetrische/Complementaire comm. Organisatie: Organisatorische factoren Inzet Je kan niet niet communiceren

Topoi 5 gebieden als uitwerking van cultuur(verschillen). Geeft aandachtspunten voor analyse en interventie Niet culturaliserende benadering Bij storingen in de communicatie ga je je afvragen of het misschien te maken heeft met T O P O I. Je gaat niet cultuur als verklaring nemen en andere verwijten maken.

Topoi en Presentie Presentiebenadering (Baart): Een echt zorgzame betrekking! Aandacht, er zijn voor de ander Als mens aandachtig betrokken zijn op de ander Zonder dat methode, theorie, … barrière opwerpt. ‘Liefde’ (vgl grondhouding Rogers: echtheid, empathie, onvoorwaardelijk positieve acceptatie)

Topoi: Drie kernvragen Wat is mijn aandeel? Wat is het aandeel van de ander? Wat is de invloed van sociale representaties op de communicatie?

”TOPOI”: Drie kernvragen op 5 gebieden Wat is mijn aandeel? Wat is het aandeel van de ander? Wat is de invloed van sociale representaties op de communicatie? Op het gebied van: T: Digitale en Analoge taal O: Interpunctie, Inhoudsaspect P: Betrekkingsaspect, Symmetrische/Complementaire comm. O: Organisatorische factoren I: Je kan niet niet communiceren

Heb je zelf ook een ervaring waarin je een grove fout maakte in de communicatie, maar het jou vergeven werd omdat je positieve grondhouding, inzet en respect doorslaggevend was?

Kan je voorbeelden geven van momenten waarop je het moeilijk had en - iemand er echt voor je was? - iemand er niet echt voor je was? Wanneer heb je het gevoel dat de ander er niet echt voor je is?

http://www.youtube.com/watch?v=E84VqqCP I7w Bekijk het fragment en kijk welke topoi zaken erin terug komen

Unieke mensen ontmoeten elkaar in unieke situaties! Hoofdstuk 7: Ordening Unieke mensen ontmoeten elkaar in unieke situaties!

http://www.youtube.com/watch?v=fRQSRed5 8XM&feature=related

ORDENING ~ INTERPUNCTIE Het gaat bij Ordening om de waarneming van de werkelijkheid: hoe kijken mensen naar concrete situaties en kwesties? welke betekenis geven ze er aan? Subjectieve beleving van de werkelijkheid Je kijkt vanuit je eigen referentiekader

Collectieve verschillen in ordening GLOBE studie Bewust worden dat groepen de werkelijkheid op verschillende wijzen ordenen Zonder kenmerken groep over te dragen op persoon Iedereen is lid van verschillende ‘groepen’. Groepslidmaatschap van persoon voorspelt weinig van diens persoonlijk referentiekader

Collectieve verschillen in ordening GLOBE studie blz. 235 8 dimensies Prestatiegerichtheid Toekomstoriëntatie Gelijke behandeling man/vrouw Assertiviteit Collectivisme Machtsafstand Oriëntatie op het humane Onzekerheidsvermijding

Opdracht Van welke min of meer vanzelfsprekende denkbeelden of visies ga je uit als professioneel pedagoog ten aanzien van: wie of wat de mens is? wat goede opvoeding is?

Subjectieve verschillen in ordening 246 Uniciteit van mens maakt dat iedereen subjectieve kijk heeft. Andere factoren die een rol spelen bij het ontstaan van subjectieve betekenisgeving: maatschappelijke machtsverschillen positieverschillen verschillen in loyaliteit verschillen in protoprofessionalisering

Opdracht Geef uit je eigen leven voorbeelden van horizontale en verticale loyaliteiten die je voelt? horizontale loyaliteit (in relaties in het hier en nu) verticale loyaliteit (in relaties die elders & vroeger als belangrijk werden gevonden) Geef enkele voorbeelden van loyaliteitsconflicten die je hebt meegemaakt?

Subjectieve betekenisgeving SOCIALE REPRESENTATIES ALS HOOGSTE INVALSHOEK VAN BETEKENISGEVING (1/2) Subjectieve betekenisgeving Is resultaat van voortdurende afstemming op wat anderen denken. Beïnvloed door sociale dialoog in directe omgeving en in samenleving Bij ‘n fundamenteel interetnisch misverstand - etnische cultuur als oorzaak voor misverstand - discriminatie als oorzaak voor misverstand

SOCIALE REPRESENTATIES ALS HOOGSTE INVALSHOEK VAN BETEKENISGEVING (1/2) Ga uit van “elk gedrag heeft ten alle tijden een positieve intentie!” Bij (schijnbaar) discriminerende uitspraken bevraag je onderliggende gevoelens en motieven wat belangrijk of van waarde is voor betrokkene waar betrokkene bang voor is waarover hij/zij zich zorgen maakt en wat betrokkene wenst

Herkaderen of herordenen Het doen beseffen van het bestaan van andere invalshoeken. Herkaderen leidt tot: andere betekenisgeving zien van andere realiteit belangrijk: zaken worden nu positief bekeken i.p.v. negatief. Dus positieve herkadering

Omgaan met verschillen in subjectieve betekenisverlening Kan middels: Erkennen De ander vragen afstand te doen van het handelingsrecht Ieder verschil vertrekt vanuit iets gemeenschappelijks

Topoi-analysekader ordening Wat is ieders zienswijze en ordening? Wat is ieders invalshoek, belang of loyaliteit? Wat is ieders referentiekader: waarden, normen en opvattingen? Wat zijn ieders vanzelfsprekendheden? Wat is er voor gemeenschappelijks? Welke verschillen zijn er? Wat is invloed van sociale representaties op ieders zienswijze en logica?

Topoi-interventiekader ordening Open vragen stellen naar zienswijze van de ander. Actief luisteren: inleven en invoelen. Herkaderen of herordenen. De eigen zienswijze toelichten. (Zich) bewust maken/worden van de eigen vanzelf- sprekendheden. Positie innemen van de neutrale getuige. Het gemeenschappelijke vooropstellen. Verschillen verhelderen en laten voor wat ze zijn. Stilstaan bij en open vragen stellen wat de invloed is van heersende sociale representaties.

Groepsopdracht Formuleer bij elk domein: T; O; P; O; I; analysevragen Schrijf deze voor jezelf op

Volgende bijeenkomst Bestuderen Hoofdstukken 8 en 9   Breng filmfragmenten en eigen ervaringen mee die de “eigen-aard- igheid” van interculturele communicatie illustreren