Thema 1: Beelden van onderwijs 2014. Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het doen van onderzoek in klas 4
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Roelien Bos-Wierda Aline van Engelenburg
Presentatie introductie BGL
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Introductie workshop 1.
Wat gaan we leren in groep 5
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Leerkring POW Fase 4.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
VOS LERST103X Voorbereid op stage Peter Wildschut
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Social work Week 2.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Kerntaak 5 Professionaliseren Noëlani Charmaine Yosra Elizabeth Mabel
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 2 Marie-Joze van Raak
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
TRENDS 2014 Hafida
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Keuzethema: differentiatie
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
VBG bijeenkomst regio Oost
Ouders en school samen Maart 2016
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
ADL Les 1.
Universitaire Pabo van Amsterdam
Transcript van de presentatie:

Thema 1: Beelden van onderwijs 2014

Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges) Elk thema wordt begeleid door een tutor (taakgroep) en door een pedagoog (colleges) Samenwerkend leren, peerfeedback

Doel van het thema Een beeld van het beroep van een leerkracht Een brede oriëntatie op het onderwijssysteem in Nederland Een breder beeld van onderwijs (vanuit verschillende perspectieven) en de krachten die hierin een rol spelen. Weten welke soort vraagstukken een leraar in zijn beroepsmatig handelen tegenkomt en welke vaardigheden dit vraagt

Onderzoek Elke periode, elk thema begint met het goed doornemen van de studiehandleiding Onderzoekscyclus: stappenplan om informatie te verzamelen en weer te geven, opbouw in niveau Taken die deels individueel, deels samen worden uitgevoerd. Eindproduct: onderzoeksverslag, presentatie, schema, enz.

Begeleiding van onderzoeks- vaardigheden (boek, trainingen) Begeleiden van het samenwerkingsproces Inhoudelijke begeleiding Beoordeling van het onderzoeksproduct Rol van de tutor

Rol van de student Wees een OEN: Open, Eerlijk, Nieuwsgierig Ondernemend: leren zelfverantwoordelijk te leren; Praktijkgericht: leren om te gaan met niet-standaard (creatieve) praktijkproblemen; Onderzoekend: leren systematisch informatie te verzamelen en te presenteren; Communicatief: leren samen te werken (teamleren) en leren klantgericht te werken; Reflectief: leren eigen handelen te analyseren en bij te sturen; Deskundig: leren het vakgebied bij te houden en verder te ontwikkelen.

Toetsing ToetsonderdelenToetsvormwegingSchaal 1. Kennis onderwijssysteemSchriftelijk tentamen100 %Cijfer (10-100) 2. Onderzoek beelden van onderwijs Werkstuk 100 %Cijfer (10-100)

studiehandleiding We nemen de studiehandleiding door, we nemen de 9 stappen door. routeplanner ontvangen?

Voorbereiding taak 2 Groepjes van 3 maken Afspraken samenwerking – Samenwerken; zie blz 12 studiehandleiding en bijlage 2 verslaglegging werkgroep – Individueel verslag in bijeenkomst 3 moeten de interviewvragen (taak 2) klaar zijn! Gebruik hiervoor Ontwikkeling door Onderzoek §6.2.3 en skill sheets C14,31, 32 en 33

Doen voor bijeenkomst 2 Meenemen; Ontwikkeling door onderzoek, studiehandleiding, Meer dan onderwijs Lezen; H1 en 5 Ontwikkeling door onderzoek Lezen §1.8 Meer dan Onderwijs Taak 1; opstellen onderzoeksvragen, deelvragen over je eigen basisschool; – Levensbeschouwelijk – Pedagogisch – onderwijskundig

Aan de slag! We werken nu verder aan taak 1 en voorbereidingen taak 2 Mogelijkheid om vragen te stellen

Taak 1 (individueel) Literatuur lezen over 3 aspecten van identiteit Onderzoeksvragen beantwoorden voor je eigen basisschool. Bron: herinneringen, website, schoolgids, gesprek met leerkracht Dezelfde vragen beantwoorden voor je praktijkschool. Bron: observaties, website, schoolgids, gesprek met praktijkbegeleider Twee scholen vergelijken Product: onderzoeksverslag

Beeld van je basisschool Mijn basisschool: Koningin Beatrixschool Culemborg Oud en nieuw gebouw, basisschool Lezen, schrijven en toneelspelen Juf spelen Afscheid …

Beeld van je basisschool En jij??? Welke school, waar? Identiteit? Pedagogisch, onderwijskundig, levensbeschouwelijk Sfeer Wat deed je graag en wat niet? Welke meester/juf maakte indruk en waarom? …

Taak 2 (groepje) Onderzoeksvraag opstellen binnen het thema: wat houdt het beroep ‘leraar’ nu werkelijk in? Interview voorbereiden Interview afnemen, ieder op zijn eigen praktijkschool Uitkomsten vergelijken Product: onderzoeksverslag (eigen verslag met gezamenlijk verslagje over de samenwerking)

Taak 3 (individueel) Literatuur lezen over de organisatie van een basisschool Organogram maken van je praktijkschool Beschrijven: groepsindeling, schoolcultuur, aspecten van vernieuwingsscholen Product: toelichtend verslag

Taak 4 (individueel) Literatuur lezen over het Nederlandse onderwijssysteem Onderzoeksvraag opstellen binnen het thema ‘de organisatie binnen de klas’ Onderzoeksstrategie bedenken: op welke manier kun je jouw vraag beantwoorden? Informatie verzamelen en uitwerken Product: onderzoeksverslag

Succes!!