Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen met muzieknoten
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Een kijkje in de schatkist…
Welkom op de Julianaschool
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Reflecteren.
Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren
De neurale basis van structuur in taal Gideon Borensztajn
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Rekenen in een Vve setting Werkconferentie Vversterk Taal en rekenen. Thea Brejaart Ced groep 4 november 2009.
Neighbourhood skills audit Justien Jonckheere – Mentor vzw SUCCES MC 8 – April 4th 2012.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Pass’t Montessorionderwijs ?
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Seksuele ontwikkeling bij jonge kinderen: hoe verder? Paulien van Haastrecht 13 november 2008.
Presentatie Bijeenkomst 4
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
TOMnibus op de Regenboog De TOMnibus op de Regenboog 9 maart 2005.
Burgerinitiatieven.
Presentatie Bijeenkomst 3
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Lancering Traject
harde feiten: schelpen in de klas
Welkom.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Pedagogische theorieën
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Kritisch denken ‘vertaald’
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Henk Heurter Docent/trainer bij Station tot Station.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
 Week 5 te doen: Bespreken toetsopzet Bespreken hoofdstuk 3 reader. Debatje: hoever wil je gaan met invloeden aanwijzen (case) Rapporteren ideeën onderzoek.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Welkom.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Workshop Vals spelen mag! ©Simone Ondersteunt!.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Moleculen Mo eculen Les 1 Alle kleuren van de regenboog.
Praktijk Opleiders Cursus
Nee Zeggen!.
De ontwikkeling van het kind !
BOM-model PV 25/03/2014.
Workshop Eetplezier & Beweegkriebels
TALENTENQUIZ.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Cijferloos lesgeven bij talen
Workshop Digitale Tools
Transcript van de presentatie:

Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken

2 Voorstellen Merel Sprong - OnderwijsmetStijl.nl

3 Workshop Kort: ▫ Wat is scheikunde ▫ Competenties Aan de slag ▫ Uitproberen ▫ Evalueren

4 Wat is scheikunde?

5 Competenties

6

7

8 Observeren

9 Competenties Observeren Bewust op zoek gaan naar waarnemingen om gegevens te verzamelen

10 Competenties Observeren Bewust op zoek gaan naar waarnemingen om gegevens te verzamelen Bewust waarnemingen doen

11 Competenties Vakjargon kennen

12 Competenties Vakjargon kennen Onderling praten over het onderzoek.

13 Competenties Vakjargon kennen Onderling praten over het onderzoek. Zintuigelijke waarnemingen onder woorden brengen

14 Competenties Vakjargon kennen Onderling praten over het onderzoek. Zintuigelijke waarnemingen onder woorden brengen Woordenschat uitbreiding

15 Competenties Voorschriften (recepten) maken

16 Competenties Voorschriften (recepten) maken Werken met verhoudingen

17 Competenties Voorschriften (recepten) maken Werken met verhoudingen Begrippen evenveel, meer, minder kennen

18 Competenties Meetinstrumenten inzetten voor je onderzoek

19 Competenties Meetinstrumenten inzetten voor je onderzoek Weten waarom meetinstrumenten belangrijk zijn

20 Competenties Praktisch werk organiseren

21 Competenties Praktisch werk organiseren Veiligheidsregels naleven, materialen regelen, experimenten plannen

22 Competenties Praktisch werk organiseren Veiligheidsregels naleven, materialen regelen, experimenten plannen Leren opruimen

23 Competenties Praktisch werk organiseren Veiligheidsregels naleven, materialen regelen, experimenten plannen Leren opruimen Netjes werken

24 Competenties Praktisch werk organiseren Veiligheidsregels naleven, materialen regelen, experimenten plannen Leren opruimen Netjes werken Voorzichtig zijn met het materiaal

25 Competenties Onderzoek willen doen

26 Competenties Onderzoek willen doen Interesse

27 Competenties Onderzoek willen doen Interesse Vragen stellen

28 Competenties Onderzoek willen doen Interesse Vragen stellen Nieuwsgierig zijn!

29 Aan de slag

30 Aan de slag

31 Resultaten

32 Resultaten Op zoek naar zoveel mogelijk taal om de verschillen te bespreken

33 Verklaren

34 Verklaren Hoe komen we aan die verschillen?

35 Verklaren Verklaringen van de kinderen:

36 Verklaren Verklaringen van de kinderen: 1.Niet evenveel water en bloem

37 Verklaren Verklaringen van de kinderen: 1.Niet evenveel water en bloem 2.We hebben niet hetzelfde gedaan

38 Oplossingen

39 Oplossingen Vooraf:

40 Oplossingen Vooraf: 1. Ruimte voor het creatieve denken (ideeën verzinnen)

41 Oplossingen Vooraf: 1. Ruimte voor het creatieve denken (ideeën verzinnen) 2. Analytisch en evaluerend denken (beoordelen)

42 Oplossingen 1.Ideeën opschrijven

43 Oplossingen 1.Ideeën opschrijven 2.Ordenen

44 Kleuter oplossingen

45 Kleuter oplossingen Als alle bekers even vol zitten, heb je evenveel

46 Kleuter oplossingen Als alle bekers even vol zitten, heb je evenveel Kraan even lang aan laten

47 Kleuter oplossingen Als alle bekers even vol zitten, heb je evenveel Kraan even lang aan laten Maatbeker maken door cijfer 10 op te schrijven 10

48 Kleuter oplossingen Als alle bekers even vol zitten, heb je evenveel Kraan even lang aan laten Maatbeker maken door cijfer 10 op te schrijven Even veel schepjes 10

49 Kleuter oplossingen Als alle bekers even vol zitten, heb je evenveel Kraan even lang aan laten Maatbeker maken door cijfer 10 op te schrijven Even veel schepjes Wegen met een balans 10

50 Kleuter oplossingen Hoe kan je de kinderen zelf laten ontdekken wat wel en niet werkt? Bedenk een activiteit + wat biedt je aan / wat laat je ze proberen 10

51 3 Tips

52 3 Tips Vertel het belang van meetinstrumenten niet, laat ze het ontdekken

53 3 Tips Vertel het belang van meetinstrumenten niet, laat ze het ontdekken Laat kinderen hun eigen oplossingen beoordelen

54 3 Tips Vertel het belang van meetinstrumenten niet, laat ze het ontdekken Laat kinderen hun eigen oplossingen beoordelen Zoek zoveel mogelijk taal om over de resultaten te praten

55 Afronden 1 Evaluatieformulier 2 Neem pakketje mee