Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Het doen van eigen onderzoek
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Van uitleggen leer je het meest
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Het onderdeel grammatica begint op blz. 206
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Maatschappijleer 24 november 2011.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Competenties en talenten
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Een knuffel voor jouw als je die hebt verdiend Een klop op de schouder
Powerpoint in de klas Michiel D. Jansen o.b.s. De Draaimolen.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
1. Levensbeschouwing en communicatie
Welkom op onze thema-avond
Bedrijfbezoek.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Aan de slag met de BETERapp
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Visie & Strategie.
Spreuken: De nederige wijze.
Om soms eens dieper over na te denken
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het perspectief van de oudere
Coaching week Rotterdam Academy.
Lezen: doe het goed voor
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
gespreksvaardigheden
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Heel gewoon maar toch anders.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
De juiste route naar het juiste doel
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Transcript van de presentatie:

Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen Socratisch gesprek Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen

Socratisch onderzoek naar … Wat maakt iemand een goede docent?

Socratisch onderzoek naar … Hoe heb je dit gesprek ervaren? Welke technieken heb je al kunnen ontwaren? Wie heeft een eerste inzicht in de toepassing in de les?

Wat gebeurt er in de les? Er worden beweringen gedaan door de studenten; Er worden argumenten geleverd bij de beweringen, die op zichzelf beweringen zijn; Er worden vragen gesteld over de beweringen door de docent.

Zoals Socrates het deed Een simpel filmpje over Socrates. De socratische methode (vaardigheden) is gebaseerd op zijn manier van onderzoek doen. http://www.schooltv.nl/video/socrates-469-399-v-chr-de-bron-van-wijsheid/

Socratische vaardigheden Luisteren naar de soort opmerking (bewering, argument, vraag) en niet naar de inhoud; Vragen stellen gericht op de opmerking, met gebruik van de woorden van de inbrenger; Empathische nulstand, het gevoel en de inhoud van de opmerking zijn irrelevant.

Effect van deze methode Beweringen zijn niet gratis, elke bewering kan onderwerp van onderzoek worden. Is het waar? Studenten zullen de vragen hinderlijk vinden, omdat elk antwoord weer leidt tot een nieuwe vraag. De student ervaart een moment van elenchus, inzicht in het niet-weten.

Waarom nuttig? Studenten worden geprikkeld om te oefenen met meningsvorming, waarbij alle inhoud geoorloofd is en de techniek dus centraal staat. ‘Radicale’ opvattingen worden bevraagd en daarmee ontstaat ruimte voor twijfel en kritiek. Inzicht in het niet-weten kan een leerwens oproepen en daarmee meerdere perspectieven de ruimte bieden.

Voor wie? De socratische vaardigheden zijn voor elke docent nuttig, omdat ze altijd ingezet kunnen worden wanneer je studenten wil laten nadenken (altijd?). Wanneer je studenten hebt met ‘radicale’ opvattingen biedt deze techniek een manier om deze opvattingen te bevragen zonder ze af te wijzen. Bij discussies in de privé-sfeer?

Iets te lezen? Bij de deur ligt een artikel uit het vakblad voor docenten maatschappijleer (Maatschappij & Politiek). Dit artikel gaat over het nut van het socratisch gesprek voor het werken met radicale opvattingen.

Bedankt voor de aandacht! Een fijne GPD verder.