Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen Socratisch gesprek Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Socratisch onderzoek naar … Wat maakt iemand een goede docent?
Socratisch onderzoek naar … Hoe heb je dit gesprek ervaren? Welke technieken heb je al kunnen ontwaren? Wie heeft een eerste inzicht in de toepassing in de les?
Wat gebeurt er in de les? Er worden beweringen gedaan door de studenten; Er worden argumenten geleverd bij de beweringen, die op zichzelf beweringen zijn; Er worden vragen gesteld over de beweringen door de docent.
Zoals Socrates het deed Een simpel filmpje over Socrates. De socratische methode (vaardigheden) is gebaseerd op zijn manier van onderzoek doen. http://www.schooltv.nl/video/socrates-469-399-v-chr-de-bron-van-wijsheid/
Socratische vaardigheden Luisteren naar de soort opmerking (bewering, argument, vraag) en niet naar de inhoud; Vragen stellen gericht op de opmerking, met gebruik van de woorden van de inbrenger; Empathische nulstand, het gevoel en de inhoud van de opmerking zijn irrelevant.
Effect van deze methode Beweringen zijn niet gratis, elke bewering kan onderwerp van onderzoek worden. Is het waar? Studenten zullen de vragen hinderlijk vinden, omdat elk antwoord weer leidt tot een nieuwe vraag. De student ervaart een moment van elenchus, inzicht in het niet-weten.
Waarom nuttig? Studenten worden geprikkeld om te oefenen met meningsvorming, waarbij alle inhoud geoorloofd is en de techniek dus centraal staat. ‘Radicale’ opvattingen worden bevraagd en daarmee ontstaat ruimte voor twijfel en kritiek. Inzicht in het niet-weten kan een leerwens oproepen en daarmee meerdere perspectieven de ruimte bieden.
Voor wie? De socratische vaardigheden zijn voor elke docent nuttig, omdat ze altijd ingezet kunnen worden wanneer je studenten wil laten nadenken (altijd?). Wanneer je studenten hebt met ‘radicale’ opvattingen biedt deze techniek een manier om deze opvattingen te bevragen zonder ze af te wijzen. Bij discussies in de privé-sfeer?
Iets te lezen? Bij de deur ligt een artikel uit het vakblad voor docenten maatschappijleer (Maatschappij & Politiek). Dit artikel gaat over het nut van het socratisch gesprek voor het werken met radicale opvattingen.
Bedankt voor de aandacht! Een fijne GPD verder.