Business Model Canvas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe positioneer ik mijn uitgeverij
Advertisements

Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Business mapping Business model canvas.
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
Over consumenten, gedrag en marketing
De marketingmixstrategie
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Wat is interactieve marketing?
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Presentatie bij de Toolkit Maatschappelijke Business Case Januari 2012.
Een startersgids voor innovatie
[ Business Model Generation. ]
Business Marketing Sabine Vermuyten
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Wat is Customer Relationship Management?
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Inleiding tot marktonderzoek
Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Canvasmodel Bol.com.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
(Naam bedrijf & logo) 1.Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Het nut van Business Planning
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Created by BM|DESIGN|ER bemiddeling default. Created by BM|DESIGN|ER PARTNERS Huisartsenposten? Landelijke Huisarts Vereniging? Tandarts vereniging? VALUE.
Created by BM|DESIGN|ER Klokjes Woonbedrijf default.
Created by BM|DESIGN|ER Ons Idee Ons Idee - kern Generatieleren Business Boost Interim advies.
Created by BM|DESIGN|ER Business model Schoonmaakrooster.com default 2e.
Created by BM|DESIGN|ER Esther van Bentum default.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Agenda, Regels, Rollen. 2016? Hoe? Het Business Model Canvas!! 1.
Created by BM|DESIGN|ER oh contrl generiek gem oh prov oh rijks oh zbo's ssc/gr's energie zorg.
Created by BM|DESIGN|ER Opleiden Waarden leerwerkadvies leer-werk Waarom leertraject community training.
Created by BM|DESIGN|ER Spijkerman Current default Aannemers/ Installateurs Stakeholders.
Created by BM|DESIGN|ER Opdracht Expertise Centrum SOWECO.
Created by BM|DESIGN|ER Nivon Reizen - Alg dln vrijw bureau.
Created by BM|DESIGN|ER NoaberGilde default willempoterman.
Created by BM|DESIGN|ER A taste of Life Afschaffen Verhogen Verminderen Ongewijzigd Creëren.
Created by BM|DESIGN|ER Henri Nefkens B.V.. Created by BM|DESIGN|ER PARTNERS Marketingbureau Poetsbedrijf Accesoires inbouwservice VALUE PROPOSITION Kwaliteit.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Marktanalyse.
De diensten die een onderneming kan bieden aan haar klanten, leveranciers en eigen medewerkers zijn direct afhankelijk van haar IT-infrastructuur. In het.
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Business Model Canvas

Business Model Canvas

Klantsegmenten = groep klanten met gemeenschappelijke behoeften, gedragingen of andere attributen. Organisatie neemt bewuste beslissingen over welek segmenten zij gaat bedienen en welke genegeerd zullen worden. Klantgroepen zijn segment als: Hun behoeften een afzonderlijk aanbod rechtvaardigen. Zij via verschillende distributiekanalen worden bereikt. Zij verschillende soorten relaties vereisen. Zij in winstgevendheid van elkaar verschillen. Zij bereid zijn te betalen voor verschillende aspecten van het aanbod. Voorbeeld: Postbus: post vroeg beschikbaar zakelijke uitstraling discretie

Waardepropositie bestaat uit een geselecteerde bundel producten/diensten die voorzien in de eisen van een specifiek Klantsegment. = dus verzameling voordelen. Elementen die kunnen bijdragen: Nieuwheid Kostenbeperking Performance Risicobeperking Customization Toegankelijkheid ‘De klus klaren’ Gemak/bruikbaarheid Ontwerp Merk/Status Prijs

Kanalen Communicatie-, distributie- en verkoopkanalen zijn raakpunten met klanten die een belangrijke rol spelen in de klantervaring. Functies van kanalen: Awareness vergroten bij klanten over producten en diensten van het bedrijf. Klanten helpen de Waardepropositie van het bedrijf te beoordelen. Het voor klanten mogelijk maken specifieke producten en diensten aan te schaffen. Een Waardepropositie leveren aan klanten. Klantsupport bieden ná aankoop. Soorten kanalen: Groothandel (Partner)winkels Eigen winkels Webverkoop Verkoop

Klantrelaties beschrijven de soorten relaties een bedrijf wil aangaan met elk Klantsegment. Relaties kunnen worden aangestuurd door de volgende motieven: Klantacquisitie. Klantretentie. Verkoop stimuleren (cross- en up-selling) Categorieën van relaties: Persoonlijke hulp Toegewezen persoonlijke hulp Selfservice Geautomatiseerde diensten Communities Cocreatie

Inkomstenstromen de cash die uit elk klantsegment wordt gegenereerd. Transactie-inkomsten uit eenmalige klantbetalingen. Terugkerende inkomsten die voortvloeien uit aanhouden betalingen ofwel een Waardepropositie aan klanten te leveren, ofwel klantsupport te leveren na aankoop. Verschillende manieren van genereren van inkomstenstromen: Goederenverkoop Gebruikersfee Abonnementsgelden Uitlenen/huren/leasen Licentieverlening Brokerage fees Reclame

Key resources belangrijkste assets die nodig zijn om te zorgen dat een businessmodel werkt. Key resources kunnen: fysiek, financieel, intellectueel of menselijk zijn. Key rsources kunnen eigendom van het bedrijf zijn, of worden geleased, of worden verkregen bij partners.

Kernactiviteiten beschrijven de belangrijkste dingen die een bedrijf moet doen om te zorgen dat het businessmodel werkt. Categorieën van Kernactiviteiten: Productie Probleemoplossing Platform/Netwerk

Key partners het netwerk van leveranciers en partners die zorgen dat het businessmodel werkt. Soorten partnerschap: Strategische allianties tussen niet-concurrenten. Coöptatie; strategische partnerschappen tussen concurrenten. Joint ventures om nieuwe business te ontwikkelen. Koper-leverancierrelaties om betrouwbare leveranties te waarborgen. Drie motivaties om partnerschappen te creëren: Optimalisering en schaalvoordelen Beperking van risico en onzekerheid Acquisitie van bepaalde resources en activiteiten

Kostenstructuur beschrijft alle kosten die worden gemaakt om een businessmodel te laten werken. Uitersten: kosten gestuurd waarde gestuurd Kenmerken zijn: Vaste kosten Variabele kosten Schaalvoordelen Scopevoordelen

Patronen voor nieuwe modellen Unbundling The long tail Multi-sided platforms FREE as a business model Open business models

Unbundling Er bestaan 3 soorten businesses (Hagel & Singer): Vragen: Customer relationship businesses Product innovation businesses Infrastructurele businesses Vragen: Hoe verhoudt zich dit tot theorie Treacy en Wiersema? Pas dit nu eens toe op KPN (mobiele telefonie) of Wijs en van Oostveen (private banking) http://www.wijs.nl/home.html Treacy en Wiersema gaan uit van 3 strategische richtingen om je als ondernemer te positioneren: Operational excellence (VW; UPS / TNT; Amazon / Bol.com) Product leadership (Apple) Customer intimacy (dienstverlenende ondernemingen, Amazon / Bol.com) Wijs en van Oostveen Bieden een handelsplatform aan en informatievoorziening. Handelsplatform geschiedt via een bank (outsourcing) Bieden account manager aan. Deze is in dienst van W&O Bieden innovatieve financiële producten aan, die zij inkopen / doorverkopen. Lehmann Brothers!!!

Business Model Canvas – Wijs & van Oostveen Intern – middelenfocus => PUSH Extern – klantenfocus => PULL 8. Key Partners Lehmann (nieuwe producten) Staal Bankiers (infra) 7. Key Activities Verkopen Beleggen 2. Value Proposition advies vermogens- groei (beleggen) platform risico reductie (garantie producten) 4.Customer Relationships account manager web 1. Customer Segments vermogende particulieren >€250k vrij vermogen 6. Key Resources Sales reps Analisten 3. Channels direct web 9. Cost Structure Vast: Huisvesting + personeel Variabel: xxxxx 5. Revenue Streams Vaste vergoeding OF % over vermogensgroei % over transacties

The long tail Theorie gebaseerd op Chris Anderson: 3 principes liggen er aan ten grondslag Wat is het verschil in benadering tussen enerzijds Selexys / Barnes & Nobles en anderzijds Bol.com / Amazon? Wat zijn voorwaarden voor een aanbieder via het long-tail patroon om te kunnen overleven en groeien? Noem eens andere voorbeelden van onderneming, die werken via dit patroon… 3 principes: Democratisering van technologie: iedereen heeft internet toegang Democratisering van distributie: distributie via webwinkels / internet maakt digitale data mogelijk Reductie in zoekkosten om vraag en aanbod op elkaar te kunnen afstemmen. Begin met het tekenen van een assenstelsel met op de x-as items en op de y-as omzet per item. Selexys beschikt over een smaller assortiment en hoger huur / personeelskosten Bol.com beschikt over een zeer breed assortiment (door samen te werken met het centraal boekhuis) en lagere huur / personeelskosten. Voorwaarden: Efficiëntie => operational excellence => sterke platforms (denk aan ICT structuur) Lage voorraadkosten => samenwerking met centraal boekhuis Andere voorbeelden: Netflix (videotheek: bricks & clicks) eBay Youtube Facebook Lulu.com

Business Model Canvas – Bol.com Intern – middelenfocus => PUSH Extern – klantenfocus => PULL 8. Key Partners Centraal Boekhuis (inkoop) Docdata (verwerking) PostNL (distributie) 7. Key Activities Web sales Marketing 2. Value Proposition assortiment goede prijs snelle levering after-sales 4.Customer Relationships web 1. Customer Segments studenten consumenten 6. Key Resources webplatform S&M personeel 3. Channels web 9. Cost Structure inkoop/huisvesting/personeel 5. Revenue Streams transacties + inkomsten affiates

Multi-sided platforms Patroon brengt 2 of meer verschillende, maar onderling afhankelijke groepen samen. Het werkt slechts als beide groepen in grote aantallen deelnemen. Toegevoegde waarde bestaat uit het vereenvoudigen van interactie tussen de verschillende groepen. Geef (zelf) eens voorbeelden… www.rijschoolmetschade.nl Apple’s evolutie in een platform operator Voorbeelden: VISA Google eBay http://www.rijschoolmetschade.nl/

Business Model Canvas – rijschoolmetschade.nl Intern – middelenfocus => PUSH Extern – klantenfocus => PULL 8. Key Partners webdesigner 7. Key Activities Platform Sales 2. Value Proposition informatie gratis lesauto platform exclusiviteit (binnen postcode) 4.Customer Relationships in persoon telefoon 1. Customer Segments rijscholen schadeherstel- bedrijven 6. Key Resources Platform Ondernemer 3. Channels direct keten(s) 9. Cost Structure Platformontwikkeling Platformonderhoud 5. Revenue Streams Fee (€40/maand) per jaar per postcode gebied (89) – 3 jaar vooruit!!!

FREE as a business model Minimaal 1 omvangrijk klantsegment heeft profijt van een gratis aanbod. Verschillende patronen maakt het gratis aanbod mogelijk. In zijn algemeen zijn er 3. Welke? Hoe verdient de aanbieder aan dit business model??? Geef (zelf) voorbeelden van Free: www.skype.com 3 patronen: Gratis aanbod gebaseerd op multi-sided platforms. Google: gratis zoekresultaten. Gratis basis aanbod met betaald premium aanbod. FREEMIUM. Dropbox: tot een bepaalde opslaglimiet gratis. Bait & hook model. Een gratis 1-malig aanbod lokt de klant tot betaalde herhalingsaankopen. Gillette, gratis mobieltjes bij een abonnement. Niet betalende klanten worden gefinancierd door een ander klantsegment Skype, Metro, Flickr, Open source, Google, Dropbox

Business Model Canvas - Skype Intern – middelenfocus => PUSH Extern – klantenfocus => PULL 8. Key Partners telecom providers (netwerk) 7. Key Activities web platform Sales & Market 2. Value Proposition “gratis” bellen voordelig bellen kosten besparingen integratie 4.Customer Relationships web 1. Customer Segments consumers free – pc / pc abonnement pc / telefoon businesses 6. Key Resources web platform S&M personeel 3. Channels web 9. Cost Structure netwerkvergoedingen 5. Revenue Streams abonnementen Wat is Skype waard????

Open business models Waarde toevoegen door systematisch samen te werken met partners van buiten af. Outside in => externe ideeën worden binnen de organisatie uitgewerkt Koop innovatie Inside out => externe partijen worden voorzien van ideeën en/of bezittingen van binnen de organisatie, die niet werden gebruikt. Verkoop innovatie

Business Model Canvas Intern – middelenfocus => PUSH Extern – klantenfocus => PULL 8. Key Partners 7. Key Activities 2. Value Proposition 4.Customer Relationships 1. Customer Segments 6. Key Resources 3. Channels 9. Cost Structure 5. Revenue Streams