Business Model Canvas
Business Model Canvas
Klantsegmenten = groep klanten met gemeenschappelijke behoeften, gedragingen of andere attributen. Organisatie neemt bewuste beslissingen over welek segmenten zij gaat bedienen en welke genegeerd zullen worden. Klantgroepen zijn segment als: Hun behoeften een afzonderlijk aanbod rechtvaardigen. Zij via verschillende distributiekanalen worden bereikt. Zij verschillende soorten relaties vereisen. Zij in winstgevendheid van elkaar verschillen. Zij bereid zijn te betalen voor verschillende aspecten van het aanbod. Voorbeeld: Postbus: post vroeg beschikbaar zakelijke uitstraling discretie
Waardepropositie bestaat uit een geselecteerde bundel producten/diensten die voorzien in de eisen van een specifiek Klantsegment. = dus verzameling voordelen. Elementen die kunnen bijdragen: Nieuwheid Kostenbeperking Performance Risicobeperking Customization Toegankelijkheid ‘De klus klaren’ Gemak/bruikbaarheid Ontwerp Merk/Status Prijs
Kanalen Communicatie-, distributie- en verkoopkanalen zijn raakpunten met klanten die een belangrijke rol spelen in de klantervaring. Functies van kanalen: Awareness vergroten bij klanten over producten en diensten van het bedrijf. Klanten helpen de Waardepropositie van het bedrijf te beoordelen. Het voor klanten mogelijk maken specifieke producten en diensten aan te schaffen. Een Waardepropositie leveren aan klanten. Klantsupport bieden ná aankoop. Soorten kanalen: Groothandel (Partner)winkels Eigen winkels Webverkoop Verkoop
Klantrelaties beschrijven de soorten relaties een bedrijf wil aangaan met elk Klantsegment. Relaties kunnen worden aangestuurd door de volgende motieven: Klantacquisitie. Klantretentie. Verkoop stimuleren (cross- en up-selling) Categorieën van relaties: Persoonlijke hulp Toegewezen persoonlijke hulp Selfservice Geautomatiseerde diensten Communities Cocreatie
Inkomstenstromen de cash die uit elk klantsegment wordt gegenereerd. Transactie-inkomsten uit eenmalige klantbetalingen. Terugkerende inkomsten die voortvloeien uit aanhouden betalingen ofwel een Waardepropositie aan klanten te leveren, ofwel klantsupport te leveren na aankoop. Verschillende manieren van genereren van inkomstenstromen: Goederenverkoop Gebruikersfee Abonnementsgelden Uitlenen/huren/leasen Licentieverlening Brokerage fees Reclame
Key resources belangrijkste assets die nodig zijn om te zorgen dat een businessmodel werkt. Key resources kunnen: fysiek, financieel, intellectueel of menselijk zijn. Key rsources kunnen eigendom van het bedrijf zijn, of worden geleased, of worden verkregen bij partners.
Kernactiviteiten beschrijven de belangrijkste dingen die een bedrijf moet doen om te zorgen dat het businessmodel werkt. Categorieën van Kernactiviteiten: Productie Probleemoplossing Platform/Netwerk
Key partners het netwerk van leveranciers en partners die zorgen dat het businessmodel werkt. Soorten partnerschap: Strategische allianties tussen niet-concurrenten. Coöptatie; strategische partnerschappen tussen concurrenten. Joint ventures om nieuwe business te ontwikkelen. Koper-leverancierrelaties om betrouwbare leveranties te waarborgen. Drie motivaties om partnerschappen te creëren: Optimalisering en schaalvoordelen Beperking van risico en onzekerheid Acquisitie van bepaalde resources en activiteiten
Kostenstructuur beschrijft alle kosten die worden gemaakt om een businessmodel te laten werken. Uitersten: kosten gestuurd waarde gestuurd Kenmerken zijn: Vaste kosten Variabele kosten Schaalvoordelen Scopevoordelen
Patronen voor nieuwe modellen Unbundling The long tail Multi-sided platforms FREE as a business model Open business models
Unbundling Er bestaan 3 soorten businesses (Hagel & Singer): Vragen: Customer relationship businesses Product innovation businesses Infrastructurele businesses Vragen: Hoe verhoudt zich dit tot theorie Treacy en Wiersema? Pas dit nu eens toe op KPN (mobiele telefonie) of Wijs en van Oostveen (private banking) http://www.wijs.nl/home.html Treacy en Wiersema gaan uit van 3 strategische richtingen om je als ondernemer te positioneren: Operational excellence (VW; UPS / TNT; Amazon / Bol.com) Product leadership (Apple) Customer intimacy (dienstverlenende ondernemingen, Amazon / Bol.com) Wijs en van Oostveen Bieden een handelsplatform aan en informatievoorziening. Handelsplatform geschiedt via een bank (outsourcing) Bieden account manager aan. Deze is in dienst van W&O Bieden innovatieve financiële producten aan, die zij inkopen / doorverkopen. Lehmann Brothers!!!
Business Model Canvas – Wijs & van Oostveen Intern – middelenfocus => PUSH Extern – klantenfocus => PULL 8. Key Partners Lehmann (nieuwe producten) Staal Bankiers (infra) 7. Key Activities Verkopen Beleggen 2. Value Proposition advies vermogens- groei (beleggen) platform risico reductie (garantie producten) 4.Customer Relationships account manager web 1. Customer Segments vermogende particulieren >€250k vrij vermogen 6. Key Resources Sales reps Analisten 3. Channels direct web 9. Cost Structure Vast: Huisvesting + personeel Variabel: xxxxx 5. Revenue Streams Vaste vergoeding OF % over vermogensgroei % over transacties
The long tail Theorie gebaseerd op Chris Anderson: 3 principes liggen er aan ten grondslag Wat is het verschil in benadering tussen enerzijds Selexys / Barnes & Nobles en anderzijds Bol.com / Amazon? Wat zijn voorwaarden voor een aanbieder via het long-tail patroon om te kunnen overleven en groeien? Noem eens andere voorbeelden van onderneming, die werken via dit patroon… 3 principes: Democratisering van technologie: iedereen heeft internet toegang Democratisering van distributie: distributie via webwinkels / internet maakt digitale data mogelijk Reductie in zoekkosten om vraag en aanbod op elkaar te kunnen afstemmen. Begin met het tekenen van een assenstelsel met op de x-as items en op de y-as omzet per item. Selexys beschikt over een smaller assortiment en hoger huur / personeelskosten Bol.com beschikt over een zeer breed assortiment (door samen te werken met het centraal boekhuis) en lagere huur / personeelskosten. Voorwaarden: Efficiëntie => operational excellence => sterke platforms (denk aan ICT structuur) Lage voorraadkosten => samenwerking met centraal boekhuis Andere voorbeelden: Netflix (videotheek: bricks & clicks) eBay Youtube Facebook Lulu.com
Business Model Canvas – Bol.com Intern – middelenfocus => PUSH Extern – klantenfocus => PULL 8. Key Partners Centraal Boekhuis (inkoop) Docdata (verwerking) PostNL (distributie) 7. Key Activities Web sales Marketing 2. Value Proposition assortiment goede prijs snelle levering after-sales 4.Customer Relationships web 1. Customer Segments studenten consumenten 6. Key Resources webplatform S&M personeel 3. Channels web 9. Cost Structure inkoop/huisvesting/personeel 5. Revenue Streams transacties + inkomsten affiates
Multi-sided platforms Patroon brengt 2 of meer verschillende, maar onderling afhankelijke groepen samen. Het werkt slechts als beide groepen in grote aantallen deelnemen. Toegevoegde waarde bestaat uit het vereenvoudigen van interactie tussen de verschillende groepen. Geef (zelf) eens voorbeelden… www.rijschoolmetschade.nl Apple’s evolutie in een platform operator Voorbeelden: VISA Google eBay http://www.rijschoolmetschade.nl/
Business Model Canvas – rijschoolmetschade.nl Intern – middelenfocus => PUSH Extern – klantenfocus => PULL 8. Key Partners webdesigner 7. Key Activities Platform Sales 2. Value Proposition informatie gratis lesauto platform exclusiviteit (binnen postcode) 4.Customer Relationships in persoon telefoon 1. Customer Segments rijscholen schadeherstel- bedrijven 6. Key Resources Platform Ondernemer 3. Channels direct keten(s) 9. Cost Structure Platformontwikkeling Platformonderhoud 5. Revenue Streams Fee (€40/maand) per jaar per postcode gebied (89) – 3 jaar vooruit!!!
FREE as a business model Minimaal 1 omvangrijk klantsegment heeft profijt van een gratis aanbod. Verschillende patronen maakt het gratis aanbod mogelijk. In zijn algemeen zijn er 3. Welke? Hoe verdient de aanbieder aan dit business model??? Geef (zelf) voorbeelden van Free: www.skype.com 3 patronen: Gratis aanbod gebaseerd op multi-sided platforms. Google: gratis zoekresultaten. Gratis basis aanbod met betaald premium aanbod. FREEMIUM. Dropbox: tot een bepaalde opslaglimiet gratis. Bait & hook model. Een gratis 1-malig aanbod lokt de klant tot betaalde herhalingsaankopen. Gillette, gratis mobieltjes bij een abonnement. Niet betalende klanten worden gefinancierd door een ander klantsegment Skype, Metro, Flickr, Open source, Google, Dropbox
Business Model Canvas - Skype Intern – middelenfocus => PUSH Extern – klantenfocus => PULL 8. Key Partners telecom providers (netwerk) 7. Key Activities web platform Sales & Market 2. Value Proposition “gratis” bellen voordelig bellen kosten besparingen integratie 4.Customer Relationships web 1. Customer Segments consumers free – pc / pc abonnement pc / telefoon businesses 6. Key Resources web platform S&M personeel 3. Channels web 9. Cost Structure netwerkvergoedingen 5. Revenue Streams abonnementen Wat is Skype waard????
Open business models Waarde toevoegen door systematisch samen te werken met partners van buiten af. Outside in => externe ideeën worden binnen de organisatie uitgewerkt Koop innovatie Inside out => externe partijen worden voorzien van ideeën en/of bezittingen van binnen de organisatie, die niet werden gebruikt. Verkoop innovatie
Business Model Canvas Intern – middelenfocus => PUSH Extern – klantenfocus => PULL 8. Key Partners 7. Key Activities 2. Value Proposition 4.Customer Relationships 1. Customer Segments 6. Key Resources 3. Channels 9. Cost Structure 5. Revenue Streams