Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Observeren en rapporteren
Wat gaan we leren in groep 5
Bezittelijk voornaamwoord
Al doende leren training docenten
Collegeweek 3 Observeren
Tweede wereldoorlog.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Presentatie Bijeenkomst 1
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 3 Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Kijken naar Kinderen Week 4
Pedagogisch werken in de wijk
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Onderzoeksvaardigheden 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Onderzoek 1 Presentatie titel
Onderzoek I Bijeenkomst 3
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 6 Hafida El – Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Wjk.
Kijken naar Kinderen Week 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Project 3 Week 6 Plan van aanpak af! * Wegens ziekte van Irene zijn workshops verplaatst naar week 7.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Leesplezier in de schoolbibliotheek
UITGANGSPUNT.
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
Observeren Les 3.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Observeren rapporteren
Observeren en rapporteren
Observeren Les 1.
Observeren Les 2.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Observeren rapporteren
Observeren Les 2.
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1

Kernactiviteiten van praktijkonderzoek

Programma Wanneer observeren Hoe observeren Jullie observatieopdracht Volgende keer Annie MG Schmidt

Wanneer ga je observeren? Of observatie de juiste dataverzamelingsmethode is hangt af van de ONDERZOEKSVRAAG Ga je BESCHRIJVEN, VERGELIJKEN of EVALUEREN dan kan je observeren gebruiken als een van de dataverzamelingstechnieken

Observatie ja of nee? Hieronder staan een aantal onderzoeksvragen. Welke van de vragen kan je beantwoorden met observeren? Is de vraag beschrijvend, vergelijkend of evaluerend? Hoe zichtbaar zijn de pedagogische uitgangspunten van de school tijdens het buitenspelen? Zijn de kinderen bij BSO x vrolijker dan bij BSO y? Leggen de ouders makkelijker onderling contact na de georganiseerde ouderactiviteiten? Wat verstaat Hockeyclub onder een goed pedagogisch klimaat? Wat is bepalend voor de kwaliteit van de interactie tussen kind en (mede)opvoeder? Waarom lukt het school X niet om ouders meer te betrekken bij de taalontwikkeling van hun kinderen?

Wie, wat en hoe observeer je? Wie, wat en je observeert wordt bepaald door je ONDERZOEKSVRAAG Zijn de kinderen bij BSO x vrolijker dan bij BSO y? Welk OBSERVATIEDOEL komt voort uit de onderzoeksvraag, m.a.w. welke informatie moet de observatie opleveren? Het doel is om te bepalen hoe vrolijk de kinderen zijn op BSO x en op BSO y. Als je de kinderen observeert let je dus op gedrag dat duidt op vrolijkheid, zoals Wie: kinderen op BSO x en y Wat: gedrag dat duidt op vrolijkheid Hoe: ???

HOE OBSERVEER JE? Eenmalig of vaker? Participerend of niet-participerend? Direct of indirect? Meer of minder gestructureerd Waar zou je voor kiezen?

Jullie observatieopdracht Voer een observatie uit naar: DE KWALITEIT VAN DE INTERACTIE TUSSEN KIND EN OPVOEDER Observatiedoel? Wat? Wie? Hoe?

OPERATIONALISEREN Welke begrippen in de opdracht moeten geoperationaliseerd worden? Interactie Opvoeder Kind Kwaliteit (in relatie tot interacties tussen kind en opvoeder)

OPERATIONALISEREN OPDRACHT: Lees met je groepje de uitgedeelde tekst door en schrijf op wat je daarin hebt kunnen vinden over: - de kwaliteit van interacties tussen kinderen en (mede)opvoeders Denk aan: - Wat bepaald de kwaliteit van de interactie? - Waar moet een mede-opvoeder op letten bij de interactie met een kind? - Waarom is de kwaliteit van interacties belangrijk?

Vooruitblik Zoek literatuur over het onderwerp dat je wilt observeren en dat je help bij het operationaliseren van observatieonderwerp Maak jouw observatieformulier af (zie H 6 Van der Donk en Van Lanen) en neem mee naar de les Wie was Annie MG Schmidt