Ontwikkeling en de basisschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Advertisements

FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
“Zonder taal geen verhaal” .
Loverboys.
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
Omgaan met geschiedenis
De waarde van cultuureducatie
Waarom neem ik met mijn kind een verteltas mee?
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 2 - media I-C1#, datum.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
Mediawijsheid.
Mijn computer is leuk! ©pharos Bij voorleesboekje + handleiding van ‘Mijn computer is leuk’
Het begint bij het jonge kind
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
TEAM OTAKU おたく, オタク Adem Ak Micon Roest Timo van Tilburg.
Briant College Fictie h4 Spanning. Briant College ­ Wat een verhaal spannend maakt ­ Welke ‘trucjes’ de schrijver gebruikt om het verhaal spannend te.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Informatieve bijeenkomst
(Voor)lezen is leuk!.
Opvoeden.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Ontwikkeling van het jonge kind
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Proeftoets quiz ding.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
COMMUNICATIE Week 5 Docent:.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
De theorie achter de verhalen
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Het belang van voorlezen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond
TopOndernemers op de Springplank
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
H1 Media en communicatie
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Consumenten-gedrag Het gezin
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling en de basisschool College 5; kinderen en media Ontwikkeling en de basisschool

Programma Hoorcollege kinderen en media http://www.kijkwijzer.nl/

Kinderboeken Cultureel erfgoed Kunsten Cultuureducatie Kinderen lezen meer als ze dat van huis uit hebben meegekregen. Boeken thuis, lid van de bieb, voorgelezen worden.

Geschiedenis van kinderboeken Eerste helft 19e eeuw: Zedenlessen en feitenkennis ter voorbereiding op toekomst Tweede helft 19e eeuw: Kritiek vanwege grote braafheid, nadruk toekomst, mooie taal Eerste helft 20e eeuw: Schrijven over de kinderwereld, onbezorgde ondertoon, moraal-vrij Tweede helft 20e eeuw: Boeken moeten reële wereld schetsen, themaboeken.

Wat vinden kinderen leuk? Geen verplichting Spanning in het verhaal Fantasie Onbekend avontuur Welke kinderboeken vond/vind jij leuk?

Sprookjes Symboliek Bijvoorbeeld Roodkapje Fascisme/anti-communisme – communisme Volwassen worden; menarche Partnerkeuze Etc…

Stelling “TV kijken is slecht voor de ontwikkeling van het kind” Motorisch Cognitief Een cognitief proces is een proces dat afhankelijk is van interne, in het bijzonder mentale representaties en verwerking van informatie in de hersenen. Sociaal-emotioneel Persoonlijkheidsvorming Creatieve ontwikkeling Morele ontwikkeling Noem wat helden rolmodels

Waarom kijken kinderen tv? Er zijn 4 redenen waarom kinderen tv kijken: Ontspanning Informatie Socialisatie Ontvluchten

Invloed van tv volgens Bandura Verbal labeling: Iets wat je ziet vervolgens voor jezelf onder woorden brengen Modeling: observatie en imitatie Observational learning: alles wat een kind opsteekt van kijken naar wat een ander doet Imitative behavior: Het nadoen van gedrag dat je bij een ander ziet

Stelling “Van geweld op TV worden kinderen agressief”

Televisiegeweld 3 vormen van televisiegeweld: Reëel geweld http://www.youtube.com/watch?v=N1HMCArgqWM&feature=rel ated Fictief geweld in een realistische uitbeelding http://www.youtube.com/watch?v=Mo8Qls0HnWo Fictief geweld in een onwaarschijnlijk uitbeelding http://www.youtube.com/watch?v=oFTfAdauCOo Er zijn twee verklaringen van agressief gedrag na een tv-programma: ontremmingsverklaring Opwindingsverklaring Catharsisverklaring bleek niet op te gaan..wat is dat?

Reclame en stereotypen Vooral jonge kinderen (t/m 7 jaar) worden sterk beïnvloed door reclame (66%) TV kan aanzet geven tot vorming van stereotypen, maar invloed van omgeving nog steeds groter

Stelling “Computerspellen en internet bevorderen de ontwikkeling van kinderen” Motorisch Cognitief Sociaal-emotioneel Persoonlijkheidsvorming Creatieve ontwikkeling Morele ontwikkeling

Computerspellen zijn leerzaam Oog-handcoördinatie Timing van je handelingen Ontdekken van spelregels Integreren van gegevens Ruimtelijk inzicht En.. http://www.youtube.com/watch?v=IYMEB8on 1UE

Wat vinden kinderen leuk? Heeft een doel Bevat levels Heeft een automatische scoretelling Heeft geluidseffecten Kun je saven Ziet er mooi uit

Computerprogramma’s in het onderwijs Oefenprogramma’s Instructieprogramma’s Simulatieprogramma’s

Computerspellen beïnvloeden abstract denken Papert Denken begint met doen en zelf ontdekken. De aard van het denkmateriaal kan de manier van het kinderlijk denken beïnvloeden en zo de denkontwikkeling versnellen

Computerspellen beïnvloeden emotionele ontwikkeling Computer wordt ‘fantasievriendje’ met menselijke eigenschappen Identificatie met hoofdpersoon van spel