INHOUD 1. Ons idee 1.1 Waar kan het worden toegepast? 1.2 Hoe werkt het? 1.3 Welke materialen worden er gebruikt? 2.Berekeningen 2.1 Hoeveel kost het? 2.2 Is het uitvoerbaar? 2.3 Waarom moet ons idee worden gebruikt? 3.Conclusie
ONS IDEE In onze omgeving is tegenwoordig veel geluid. Dat geluid wordt als hinderlijk ervaren. Maar er zit energie in geluid. Wij willen de energie nuttig gebruiken om lawaai dat bij snelwegen geproduceerd wordt om te zetten in elektrische energie die dan bijvoorbeeld 's avonds kan worden gebruikt om een snelweg te voorzien van verlichting.
WAAR KAN HET WORDEN TOEGEPAST? Ons idee wordt vooral toegepast op snelwegen, in tunnels en bij luchthavens. Het kan eigenlijk in alle landen worden toegepast waar veel geluid (en vaak geluidsoverlast) is.
HOE WERKT HET? Als een geluidsgolf tegen de wand aankomt gaat de wand bewegen. Aan de achterzijde van de wand bevinden zich magneetjes die met de wand meebewegen. Aan de achterwand die een klein stukje van de wand af bevind zitten spoelen vast. Doordat de magneetjes van en naar de spoelen bewegen word er energie opgewekt.
WELKE MATERIALEN WORDEN ER GEBRUIKT? We gebruiken een dun flexibel ‘membraan’ van rubber en aluminium dat makkelijk heen en weer kan bewegen en dus in trilling gebracht kan worden. Dat kan gespannen worden op al bestaande geluidsschermen maar ook op nieuwe schermen voor ze geplaatst worden. We gebruiken heel veel kleine krachtige magneten die op het membraan geplakt kunnen worden De spoelen worden op een vaste achterwand geplakt bijvoorbeeld een bestaande geluidswand
BEREKENINGEN Bij een flinke geluidsbelasting kan de wand ongeveer 30 watt per vierkante meter opleveren. Als we een geluidswand (met de hoogte van 3 meter) aan twee kanten van de A2 neerzetten (A2 is ongeveer 217 km, dus meter), dan kunnen we per uur ongeveer (3x217000x30watt) 19,5 mega Watt produceren. Doordat de geluidswand aan twee kanten van de snelweg moet staan, kun je dus bijna 40 mega Watt aan energie maken.
HOEVEEL KOST HET? Het rendement van de geluidswand is erg laag. Dus de hoeveelheid energie die we nuttig kunnen opwekken per vierkante meter is erg laag. Daardoor zullen de kosten in het begin erg hoog zijn. Maar, het geluid is er altijd en dus zal de energie die opgeleverd wordt uiteindelijk de kosten terug betalen. Bovendien zijn er heel veel kilometers aan snelweg in Nederland waardoor we heel veel vierkante meters kunnen plaatsen. Als we de snelwegen in een soort tunnelbuizen stoppen dan levert dat een hoger rendement op en…de hoeveelheid geluid in de omgeving zal sterk afnemen!
IS HET UITVOERBAAR? Het idee is goed uitvoerbaar. De materialen zijn niet al te ingewikkeld te maken en de plaatsing is niet moeilijker dan bij een gewone geluidswand. Het zal in het begin moeilijk zijn om geld te vinden omdat het project zich moeilijk terug verdiend. Maar omdat de voordelen zo groot zijn: Energie opvangen die anders verloren gaat Het tegengaan van geluidsoverlast verwachten wij dat de overheid zal investeren in ons project
WAAROM MOET ONS IDEE WORDEN GEBRUIKT? Mensen die niet ver van de snelwegen of van de luchthavens wonen hebben vaak last van geluidsoverlast. Ons idee om uit geluid energie op te wekken zorgt voor minder geluidsoverlast en het levert ook energie op Een idee voor de toekomst is om wegen vlak bij steden helemaal te overdekken waardoor er nog minder geluid vrijkomt, giftige uitlaatgassen gefilterd kunnen worden en…het rendement van de energie producerende geluidswand gaat verder omhoog!
CONCLUSIE Geluidsoverlast is vervelend maar geluid is tegenwoordig overal. Ons idee helpt geluidoverlast tegen te gaan door geluidsgolven op te vangen en deze om te zetten in elektrische energie. Hoewel het rendement laag is zal de wand door de lange levensduur uiteindelijk veel energie opleveren en zichzelf terug verdienen. Wij denken daarom dat het een goed en haalbaar idee is! Het proefje is mede mogelijk gemaakt door de natuurkunde expert P.A. Johnson.
Isabel van Koeverden, Annika Neeleman, Asja Timofeyeva en Anna de Kruijff