Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Thema 18: Brainwave 18.2 en 18.3.
Advertisements

De hersenen en het zenuwstelsel.
Het geheugen is goud waard!
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Quiz.
Thema 18: Brainwave 18.2 en 18.3.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Centrale Zenuw Stelsel
Thema 6: Regeling Basisstof 3
Thema 6: Regeling Basisstof 1 en 2
Biologie en fysiologie Jan j.l. Derksen
Vragen Wat zijn impulsen? Wat zijn receptoren? Wat is een neuron?
Wat moeten jullie kennen?
Thema 31 Zenuwstelsel en spieren
Kleurenblind denken. Het denken Inhoud van het brein Werking van het denken Effecten en resultaten Het ‘ik’ Slachtoffer Conflicten Samenvatting.
Het Perifere zenuwstelsel
Taalkundige feiten en hypothesen
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Modellen en Stromingen
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Modellen en Stromingen
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
De quiz Gemaakt door: Lotte, Kavitha, Rachida en Jacqueline.
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Stromingen in de psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
THEMA 6 Regeling en waarneming B. Stof 3 ONDERDEEL HERSENEN.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Thema 6 Regeling en waarneming B. Stof 3 Zenuwstelsel
Zoeken naar het evenwicht
Thema 6: Regeling Basisstof 6 en 7.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Het zenuwstelsel Zorgt voor de coördinatie van activiteiten in weefsels en organen, vegetatieve en animale functies, de buitenwereld en onze gevoelens.
Thema 6 Regeling en waarneming B. Stof 3 Zenuwstelsel Par Zenuwcellen en 31.4 Zenuwstelsel.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Hst. 2 Het zenuwstelsel.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Cellulaire processen bij leren
De werking van het zenuwstelsel.
Thema 6: Regeling Basisstof 1 en 2
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
8.5 Hersenen veranderen HAVO/ VWO.
Gedragsproblemen en stoornissen
3.5 Hersenen Bladzijde 81.
3.5 Hersenen 1 HV.
Gedragsproblemen en stoornissen
Samenvatting CONCEPT.
HET BREIN VENTRIKEL CORPUS CALLOSUM KLEINE HERSENEN
Richting geven aan Teamontwikkeling
GROTE HERSENEN - HERSENSCHORS
Transcript van de presentatie:

Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern

Opbouw van de hersenen Grote hersenen Middenhersenen Achterhersenen

Functies van hersenen Grote hersenenn (menselijk brein) Hersenschors (cortex): typisch menselijke kenmerken Hersenkwabben: o.a. persoonlijkheid, planning, concentratie, zintuigen, geheugen, taal – MEEST ONTWIKKELD Middenhersenen (zoogdierenbrein) Lymbisch systeem: emoties, herinneringen, temperatuur en bloeddruk, straffen en belonen Achterhersenen (reptielenbrein) Hersenstam en uiteinde ruggenmerg, ademhaling, hartslag, evenwicht, reflexen – MEEST BASAAL

Rijping van de hersenen Synaptogenese – groei dendrieten en synapsen; contact zenuwcellen; 80% in de eerste 8 maanden Pruning: na 8 maanden neemt synapsen en dendrieten af Myelinisatie; isolatie axonen – vergroot snelheid infotransport Hormonen; effect van hormonen op hoe de hersenen werken. Bijv. puberbrein en moederbrein

Hersenen en plasticiteit Plasticiteit: de hersenen zijn in staat om functies die verloren zijn gegaan te compenseren Unieke ervaringen van elk individu zorgen ervoor dat zijn hersenen ook uniek zijn Negatieve invloeden zijn vaak meer schadelijk op jonge leeftijd Hoe de hersenen eruit komen te zien hangt af van: Aanleg en omgeving

De praktijk Psychische problemen als gevolg van gen- omgevingsinteractie, wat kan leiden tot ontregelde biologische processen (hormonen, neurotransmitters) Praktische toepassingen Onderzoek naar de interactie tussen hersenen, gedrag en omgeving Psycho-farmaca (Magnetische) hersenstimulatie

Wat vinden jullie van deze theorie? Waar sta je achter? Waar plaats je vraagtekens bij?

Opdrachten de biologische psychologie Link naar filmpjes Opdracht 2 Opdracht 3 Opdracht 4

Stromingen in de psychologie Iedere stroming heeft een geschiedenis Iedere stroming heeft een mensbeeld

Hoe maak je gebruik van de mensbeelden en methoden? Pragmatisch: met een bril zie je beter Een theorie is als een zoeklicht: sommige aspecten worden belicht en andere juist onderbelicht

Praktijk Tegenwoordig wordt er (bijna) niet meer gewerkt vanuit één stroming, maar worden inzichten gecombineerd: Eclectisch werken Meersporenbeleid Evidence-based benadering

Overzicht stromingen Maak groepjes van 4 studenten Vul het schema ‘overzicht stromingen’ in

Voorbereiding tentamen Tentamen bestaat uit 2 delen mc-vragen, voornamelijk reproductievragen Gebruik de oefenvragen op de website, deze zijn representatief Open vragen bij een casus Hiermee laat je zien dat je begrijpt wat de stroming inhoudt, wat de visie is en hoe je de stroming kunt toepassen, enz. Bijvoorbeeld: Vanuit welke visie werkt de hulpverlener? Hoe kun je het gedrag verklaren vanuit de gedragsbenadering Je onderbouwt je antwoorden met begrippen uit de theorie! Maak gebruik van de sheets, ook op www.med.hr.nl/nojis Maak gebruik van de samenvattingen en overzichten/bijlagen in het boek