Mvg les 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Werkwoordspelling – persoonsvorm, onderwerp, t. t
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
De Drama Driehoek.
naamwoordelijk gezegde
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Verborgen vormen van pesten
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
Vrouw vs. man -.
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Levensvragen Over geluk…..
Workshop Motivational Interviewing
Hogescholen in Dialoog
Motivational Interviewing
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Workshop Motivational Interviewing
Motiverende Gespreksvoering
Motiverende Gespreksvoering
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
WELKOM OP TOV!.
Een man wandelde op het strand
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Active ageing.
Welkom op onze thema-avond
Interpreteren van data
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
CanDo Coaching.
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Problematisch alcoholgebruik Motiverende gespreksvoering in fasen
Uitleg persoonsvorm (pv)
Woord van Leven Maart 2011.
Weerstand kan je opvatten als feedback
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
motiverende gespreksvoering
Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Theorie laatste hoofdstukken  Regisseurs en oefenen  Vrijwilligers voor klassikale.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Motiverende gespreksvoering
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Zelfmanagement Longpunt
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Motiverende gespreksvoering
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
Dagdeel 3 conflicthantering
Motiverende Gespreksvoering Bij ongezonde leefgewoonten Centrale opleidersdagen Doorn 2011.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Welkom op onze thema-avond
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Deel 4: Spreken en gesprekken
Gesprekstechnieken Les 4.
Gesprekstechnieken Les 5.
Gesprekstechnieken Les 6.
Wat doe jij?.
Loopbaan en burgerschap les 3
Transcript van de presentatie:

mvg les 4

Chris Brown http://www.youtube.com/watch?v=Pf2SuXtyHlE&feature=related http://www.nu.nl/achterklap/2917947/chris-brown-positief-bij-drugstest.html

http://www.youtube.com/watch?v=8bA2AYXXXyQ

Kennistoets motiverende gespreksvoering 1. Noem vier basisprincipes van motiverende gespreksvoering. 2. Voor welke patiënten is motiverende gespreksvoering minder geschikt? 3. Noem de fasen van verandering volgens Prochaska, DiClemente en Norcross. 4. Noem de vijf basistechnieken van motiverende gespreksvoering. 5. Welke vorm van verandertaal voorspelt het best gedragsverandering?

Antwoorden: 1. De vier principes zijn: Empathie uitdrukken Cognitieve dissonantie oproepen Meerollen met de weerstand Vergroten van het zelfvertrouwen 2. Omdat het om een verbale, op zelfcontrole gerichte methodiek is, is motiverende gespreksvoering minder geschikt voor mensen bij wie het niet gaat om verandering van gedrag die ze met zelfcontrolemaatregelen kunnen bereiken, mensen die zodanig ernstig gestoord zijn dat gedragsverandering niet mogelijk is, mensen die verbaal minder goed aanspreekbaar zijn. 3. De zes fasen zijn: Voorbewustwording, Precontemplatie of Vooroverweging; Bewustwording, Contemplatie of Overweging; Voorbereiding (mag evt overgeslagen worden), Actie, Volhouden en Terugvallen. 4. (1) open vragen stellen; (2) reflectief luisteren; (3) bekrachtigen; (4) samenvatten en (5) uitlokken van zelfmotiverende uitspraken. 5. Vastbesloten toezegging (commitment)

Basistechnieken Reflectief luisteren Open vragen stellen

Teruggeven aan patiënt Reflectief luisteren het coderen van de bood -schap door de patiënt (encoding), Luisteren naar wat patiënt zegt (hearing) Teruggeven aan patiënt van eigen boodschap (reflecting) Luisteren naar wat de patient bedoelt (encoding),

Reflectief luisteren Een statement dus geen vraag! Interpretatie van de hulpverlener Kort en directief Is nooit goed of fout

Reflectief luisteren Belangrijk omdat: Respect communiceert Aanzet tot exploratie van ambivalentie Bekrachtigend voor motivatie Begrip laten horen i.p.v. vragen of je patiënt goed hebt begrepen Afname kans op weerstand

Oefening Reflectief Luisteren Elke deelnemer een drietal zinnen: Over iets waar hij trots op is Dubbele betekenis Start zin: “Iets wat ik goed aan mezelf vind ..” Drietallen: Deelnemer 1 leest zin op Andere deelnemers ieder een reflectie Reactie Deelnemer 1 “klopt” of “klopt niet” Indien niet kloppend, nieuwe reflectie Binnen drie reflecties juiste betekenis

Blok 3: Basistechnieken Reflectief luisteren Open vragen stellen

Open vragen Nodigt de patiënt uit tot het geven van: informatie toelichting over ambivalentie Zet patiënt aan tot nadenken blok 3, dia 7

Open vragen Beginnen altijd met vragend voornaamwoord wie, wat, welk, hoe pas op met waarom vragen Beginnen nooit met een werkwoord uitzondering: vragen in gebiedende wijs blok 3, dia 8

Open vragen Hoe vervelend zijn deze klachten voor u? Wat vind u van de suggestie dat uw klachten met alcohol te maken kunnen hebben? Wat lijkt u moeilijk aan stoppen met alcohol? Vind u dat u te veel drinkt? Heeft uw alcoholgebruik tot veel problemen geleid in je leven? Welke verandering staat u voor? Wat vind u prettig aan het gebruik van alcohol? Wilt u stoppen met drinken of wilt u uw alcoholgebruik verminderen? In welke situaties is het moeilijk voor u om geen alcohol te gebruiken? Is uw partner blij dat u nu niet meer drinkt? blok 3, dia 9

Blok 4: Weerstand Meerollen met de weerstand Weerstand van uit de optiek van MGV Theorie Meerollen met de weerstand: Oefeningen

Herkennen van weerstand Ter discussie stellen van de hulpverlener Onderbreken van de hulpverlener Ontkennen Negeren

Weerstand Volgens MGV is weerstand: maar, weerstand geen persoonlijkheidskenmerk geen intrapsychisch fenomeen maar, weerstand kan verschillen per moment, per gedrag en per situatie is inherent aan het contact tussen patiënt en hulpverlener is geen symptoom van onderliggende psychopathologie afname van weerstand voorspelt verandering

Omgaan met weerstand Eenvoudige reflectie Versterkte reflectie Erkenning door spiegelen van perspectief/beleving patient Versterkte reflectie Uitvergroting van perspectief/beleving patient Dubbelzijdige reflectie Ambivalentie benoemen Focus verleggen Benadrukken persoonlijke keuze en controle

Eenvoudige reflecties “U zegt dat ik verslaafd ben, maar dat kan niet kloppen. Ik kan elk moment stoppen als het moet.” “U bent van mening dat het kunnen stoppen betekent dat u niet verslaafd bent.” “Ik ben niet degene met een probleem. Als ik drink is het omdat mijn man altijd zo tegen me aanzeurt.” “U hebt het idee dat uw drinken te maken heeft met de problemen in uw relatie.”

Versterkte reflectie “Ik kan niet veranderen, ook al zou ik willen.” “U ziet geen manier waarop het u zou lukken om te veranderen, ook al wilt u wel.“ “Ik kan niet zomaar stoppen. Wat zouden mijn vrienden denken?” “Het zou überhaupt wel eens moeilijk voor u kunnen zijn om te stoppen.” “Ik kan uitstekend tegen drank. Ik sta nog steeds overeind wanneer iedereen al onder tafel ligt.” “U hebt niks om u zorgen over te maken. Enorme hoeveelheden alcohol kunnen bij u helemaal geen kwaad.”

Dubbelzijdige reflectie “Ik drink helemaal niet meer dan mijn vrienden. Wat is er mis met af en toe een biertje?” “Ik begrijp dat dit erg verwarrend voor u is. Aan de ene kant hebt u me verteld dat u bezorgd bent over uw alcoholgebruik en aan de andere kant lijkt het dat u niet meer drinkt dan uw vrienden.” “U zult wel vinden dat ik helemaal geen alcohol meer zou moeten gebruiken, maar dat doe ik dus mooi niet!” “Aan de éne kant wilt u uw alcoholgebruik minderen en tegelijkertijd moet u er niet aan denken om het te missen.”

Andere technieken Focus verleggen: Zorgt ervoor dat de aandacht van de patiënt verplaatst wordt weg van het onderwerp waar stagnatie optreedt. Gaat om de barrière heen in plaats van er dwars over heen. Benadrukken persoonlijke keuze en controle: Indien patiënt de indruk heeft dat autonomie bedreigd wordt benoemen dat patiënt bepaalt wat er gebeurt.

Omgaan met weerstand Eenvoudige reflectie Versterkte reflectie Erkenning door spiegelen van perspectief/beleving patient Versterkte reflectie Uitvergroting van perspectief/beleving patient Dubbelzijdige reflectie Ambivalentie benoemen Focus verleggen Benadrukken persoonlijke keuze en controle

Weerstandsuitspraken “Wat maakt het nou uit, alcohol. We doen allemaal wel dingen die ongezond zijn.” “Mijn alcoholgebruik valt reuze mee, ik ben een gemiddelde drinker.” “Ik ben hier omdat het moet van mijn bedrijfsarts. Ik zie er zelf het nut niet van in.” “Alcohol is een gezellig onderdeel van mijn leven.” “Ik heb geen problemen. Mijn vrouw vindt dat ik een probleem heb.” “Mijn enige probleem is de slapeloosheid wat niks met alcoholgebruik te maken heeft.” blok 4, dia 10

Verandertaal Verandertaal Uitlokken verandertaal Theorie Oefening blok 5, dia 1

Verandertaal Wens (verlangen) tot verandering Mogelijkheden tot verandering Redenen om te kiezen voor verandering Noodzaak tot verandering Commitment aan de verandering (commitment = vastbesloten toezegging)

Verandertaal Verlangen: uitspraken waarin willen en graag voorkomen Vermogen: uitspraken waarin iets gezegd wordt over de mogelijkheden tot verandering Redenen: uitspraken waarin de voordelen van verandering en de nadelen van de huidige situatie benoemd worden Noodzaak: uitspraken die iets zeggen over de behoefte of noodzaak tot verandering

Verandertaal Vastbesloten toezegging: uitspraken waarin woorden als zullen (ik zal veranderen, ik zal over verandering nadenken), bedoeling (het is mijn bedoeling om te veranderen), proberen (deze week ga ik het proberen) opgenomen zijn.

Uitlokken verandertaal Uitlokkende vragen Voor- en nadelen Gedetailleerd uitwerken / uitvragen Extremen Terugkijken Vooruitkijken Meetlat

Uitlokken verandertaal: oefening Geef cijfer 0-10 aan minder belangrijk werkaspect Tweetallen: interviewer en geinterviewde Interviewer lokt verandertaal uit Op einde gesprek geeft geinterviewde opnieuw een cijfer Interview duurt 10 minuten, daarna wisselen