Kwaliteit van digitaal lesmateriaal - herkennen en maken -

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Training Sharepoint Wendy Ankersmit.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Lesgeven en begeleiden
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
Beoordelen leermiddelen
Feedback Wat Soorten Door wie
Feedback Wat Soorten Door wie
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
WELKOM BIJ ONZE WORKSHOP Leerstof in combinatie van digitaal en papier versie
Training digitale didactiek
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Customize!.
Lezen: doe het goed voor
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
deze workshop maakt gebruik van audio-instructies
Presentatie EduCheck SOML
Docentvaardigheden ICT
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Digi(bord)boek project <titel project>
Kennisclip Web toepassingen
Online Marketing voor het MBO
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Activernde didactiek & passende werkvormen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit van digitaal lesmateriaal - herkennen en maken -

Kwaliteit van digitaal lesmateriaal Leerdoelen: Na afronding van deze training kent u de belangrijkste kwaliteitscriteria; kunt u digitaal lesmateriaal beoordelen op basis van de kwaliteitscriteria; kunt u digitaal lesmateriaal ontwerpen en maken dat voldoet aan deze kwaliteitscriteria.

Programma Kennismaking, verwachtingen Inventariseren ervaring en vragen Beoordelingsoefening Kwaliteitskenmerken van digitaal lesmateriaal Een digitale les ontwerpen Een digitale les maken Auteursrecht Informatie en tips

Kennismaking Vertel kort: naam, organisatie, functie uw verwachtingen voor de workshop

Ervaring en vragen 1.Wie kijkt / zoekt in WWLMP om ideeën op te doen? 2.Wie heeft wel eens lesmateriaal uit WWLMP ‘gebruikt’ voor het eigen onderwijs (in de klas)? 3.Wie maakt regelmatig gebruik van materiaal in WWLMP? 4.Wie is tevreden over de kwaliteit van het materiaal in WWLMP? 5.Wie maakt zelf lesmateriaal in WWLMP of andere omgeving? 6.Wie heeft wel eens lesmateriaal ‘gedeeld’ in WWLMP? 7.Wie maakt lesmateriaal in teamverband? 8.Wie is trots op het zelfgemaakte materiaal? 9.Wie vindt dat er nog wel wat te verbeteren valt aan het (eigen gemaakte) digitale lesmateriaal?

Opdracht Digitaal lesmateriaal is ? Bespreek in tweetallen kort wat u verstaat onder digitaal lesmateriaal.

Kwaliteit van digitaal lesmateriaal Digitaal lesmateriaal is : gedigitaliseerd materiaal interactief multimediaal

Digitaal lesmateriaal Gedigitaliseerd digitale afbeeldingen van papieren materiaal tekst pdf-bestanden Multimediaal video- / audioregistraties / animaties communicatie (discussiegroep, skype, chat, , sociale media,....) Interactieve tools vragen, quiz, test, toets, met feedback interactieve simulatie, games editor, tekenprogramma, hyperlinks

Opdracht Bekijk de voorbeelden van digitaal lesmateriaal. _leermateriaal Hoe beoordeelt u de kwaliteit van dit materiaal ?

Kwaliteitskenmerken

Kwaliteitscriteria 1. Didactiek 2. Inhoud 3. Didactische structuur 4. Technische structuur 5. Navigatie 6. Middelen 7. Vormgeving 8. Taalgebruik 9. Ondersteuning van de gebruiker 10. Vindbaarheid 11. Auteursrechten 12. Herbruikbaarheid

Opdracht Bekijk nogmaals de voorbeelden van digitaal lesmateriaal Gebruik daarbij het beoordelingsformulier Wat zou u aan deze lessen verbeteren?

Kenmerken van kwaliteit van digitaal lesmateriaal Nabespreking beoordeling van materiaal: Wat was goed aan het materiaal ? Wat kan beter?

Zelf kwalitatief goed digitaal lesmateriaal maken

Digitaal lesmateriaal maken Begin altijd met het ontwerpen van een les. Een goed ontwerp is het halve werk! Stappen: 1.Analyseer de leerstof (inhoud) 2.Kies de leeractiviteiten, werkvormen en (digitale) leermiddelen (didactiek, middelen) 3.Maak een didactisch scenario of lesschema 4.Sluit aan bij afspraken met collega’s, team..

Ontwerpen van digitaal lesmateriaal Stap 1. Analyseer de leerstof doelgroep leerdoelen plaats in het onderwijsprogramma, de leerlijn didactische uitgangspunten beschikbare inhoud uitlevermedia (bijv. digibord) beschikbare middelen en materialen

Ontwerpen van digitaal lesmateriaal Stap 2. Kies de leeractiviteiten, werkvormen didactische functies? bijv. demonstreren, voordoen, uitleggen, experimenteren… docentgestuurd of leerlinggestuurd ? docenthandleiding; leerlingeninstructie welke middelen passen daarbij? afbeeldingen, video/audio, animatie, simulatie, game vragen, toets tool, FAQ communicatietools

Ontwerpen van digitaal lesmateriaal Stap 3. Maak een didactisch scenario of lesschema ordening in leeractiviteiten, materialen, middelen Stap 4. Sluit aan bij afspraken met collega’s, team.. huisstijl: vormgeving, sjabloon, header, structuur, symbolen inhoudsverdeling metadata

Opdracht Maak een ontwerp voor een digitale les een nieuwe les of een nieuw ontwerp voor een bestaande les

Ontwerpen van digitaal lesmateriaal Nabespreking ontwerpopdracht: Aanpak, oplossingen, knelpunten Tips ?

Digitaal lesmateriaal maken Maken is uitvoeren van het ontwerp tot in het kleinste detail Benut de mogelijkheden van ict Maak een goede structuur Schrijf voor het scherm

Van papier naar scherm

Tekst op het scherm

Scherm versus papier: anders, maar hoe ? De lezer ‘scant’ de pagina op het scherm is visueel ingesteld en let op opvallende zaken ziet vooral het midden van het scherm leest niet graag lange teksten wil graag weten waar hij zich bevindt

Het F-patroon in het lezen van webteksten Copyright © 2006 by Jakob Nielsen. ISSN

Belangrijkste elementen van een beeldschermtekst

Formuleren van webteksten De kern van de boodschap bovenaan de pagina De kern van de boodschap bovenaan elk tekstblok Duidelijke koppen Korte teksten Korte zinnen Actief taalgebruik Opsommingen Spaarzaam met vette tekst, schuine tekst, kleur Spaarzaam met hyperlinks

Opdracht Maak een digitale les op basis van het ontwerp Houd daarbij de kwaliteitscriteria in het oog

Digitaal lesmateriaal maken Nabespreking maakopdracht: Aanpak, oplossingen, knelpunten Tips ?

Achtergrondinformatie

Auteursrecht Tekst © Behoudens uitzonderingen door de wet gesteld mag zonder schriftelijke toestemming van de rechthebbende(n) op het auteursrecht niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm of anderszins, hetgeen ook van toepassing is op de gehele of gedeeltelijke bewerking.

Auteursrechten Wees altijd alert op regelen van auteursrechten Raadpleeg websites over auteursrecht Zoek juridisch advies Leg contact met rechthebbende Gebruik sites met vrije rechten Voor digitaal materiaal: Verwijzen mag... Creative Commons

Auteursrechten Informatie

Auteursrechten Voorbeelden: copyrights geregeld

Opdracht Los in groepjes de casus(sen) over digirechten in het onderwijs op. Bespreek samen de antwoorden op de vragen. Wat heeft u geleerd over auteursrechten?

Informatie in Wikiwijs: Tips! pagina Kennisgebieden: Kwaliteit leermiddelen > Kwaliteit vinden en maken

Kwaliteit vinden en maken Kwaliteitscriteria voor het PO / VO / MBO Voorbeelden kwalitatief goed lesmateriaal Literatuur Onderzoeksresultaten MeetInstrument LeermiddelenKwaliteit Checklists Hoe maak/herken ik…

Wilt u verder? Facultatieve eindopdracht (2 uur) Verder uitwerken van de les a.h.v. de kwaliteitscriteria.

Meer hulp nodig? Handleiding Werken met Wikiwijsleermiddelenplein Veelgestelde vragen Pagina Ondersteuning Nieuwsbrief

Bedankt voor uw aandacht! Meer informatie: en Blijf ook op de hoogte van actuele ontwikkelingen rondom WWLMP en het laatste nieuws via de WWMLP- nieuwsbrief of de sociale media: - Twitter: WWLMP - LinkedIn: n ? n

Sheets met aanvullende informatie

Technische structuur Navigatiesysteem > sturing Is er samenhang in de onderdelen Hoe wordt de gebruiker door de pagina’s geleid Hoe ziet de gebruiker waar hij zich bevindt Heldere menustructuur Wat zijn de hoofdknoppen Wat zijn de vertakkingen Eenduidige naamgeving Hoe worden rubrieken, titels en kopjes en links genoemd

Benut de mogelijkheden van ict Interactiviteit: vragenlijsten, toetsen, quizzen Dynamiek: grafieken, Excelbestanden, simulatie, animatie.. Internet: actueel, authentiek materiaal uit verschillende bronnen Navigatie: menu, kruimelpad Zoekmogelijkheden Hyperlinks Communicatie: discussieforum, mail, virtuele klas

Valkuilen ‘Opleuken’ Gebruik tool om de tool, zonder doel Concurrerende aandachts trekkers Niet contrasterende kleuren Navigatie Hyperlinks (verdwalen) Structuur te diep – te veel klikken Digitale mogelijkheden Geen interactiviteit en mediagebruik Kopiëren van een boek Tekstbehandeling Te lange teksten (scrollen) Inconsequenties in tekst, namen, etc.