Jeroen Schumacher, senior adviseur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Bevolkings- ontwikkeling Krimp Vergrijzing en Ontgroening
Motivatie van de professional Willy Limpens
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
COMPETENTIEONTWIKKELING
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Zeker van Zorg: nu en in de toekomst Wnd Directeur Langdurige zorg Inge Vossenaar.
Begeleidingsplannen GGZ
Zelforganisatie: wie orde zaait zal chaos oogsten!
Actief Burgerschap & Zelfmanagement bij, door, van en met ouderen
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Integrale zorg een stap verder brengen
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Hoe brei een team?.
Volksuniversiteit Zwolle
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Parallelsessie Duurzame Inzetbaarheid en Happy Library 22 januari 2015
Ruimte voor verpleeghuizen
Werkgroepen en inkooporganisatie Gemeente Ede. Noodzaak voor transformatie Waarom transformatie? Bezuinigingen Wmo extramuraal: bijna 20% vanaf 2020 Rol.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Informatiebijeenkomst nieuwe medewerkers
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Project oriëntatie op het beroep
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Zelforganisatie: einde van instituties? 10 november 2010 Inleiding Ton van Overbeek Voorzitter Raad van Bestuur Careyn Zuwe Aveant.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
1. Zo lang als verantwoord en mogelijk, thuis blijven wonen. Een goed uitgangspunt. Dat kon met Thuiszorg, dagbesteding, thuishulp.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Dr. Maaike Hermsen Prof. dr. Petri Embregts Dr. Lex Hendriks.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Introductie zorg en technologie1A_KM01
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Resultaatgericht Samenwerken
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Introductie Zorg & Technologie
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Eerstelijnszone Versterken Creëren Stoppen.
Introductie zorg en technologie1A_KM01
Samenspel formele en informele zorg
Persoonlijk Leiderschap
Antibioticaresistentie en teamleren
De collectieve ambitie
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Wijkverpleging als scharnierpunt: perspectief van de gemeente
Fit voor de zorg Als organisatie toekomstbestendig zijn door (nog) slimmer en efficiënter te werken. Precies daarover gaat het programma Fit voor de zorg.
Aan de slag met kwaliteit
Startgroep nieuwe HR-cyclus
De koers van Joris Thuis het programma in het kort
Fit voor de zorg Toekomstbestendig door slimmer en efficiënter te werken Waardevolle kennis en ideeën van jou als zorgprofessional Als organisatie toekomstbestendig.
Transcript van de presentatie:

Jeroen Schumacher, senior adviseur De werkplaats voor geluk Jeroen Schumacher, senior adviseur 19 februari 2015

MLK i have a dream niet i have a plan www.ted.com Simon Sinek

Knelpunten v/d zorg NU die vragen om verbetering Focus op kwaliteit leidt tot onnodig veel specialisatie en schotten ‘Zorgelijk’ karakter van aanbod lokt overconsumptie uit en te grote intramurale populatie Bureaucratie en systeemhinder vervangen gezond verstand, verhogen administratieve druk en beperken tijd voor de cliënt! Niet op alles een antwoord. Nee durfen verkopen. – is dat minder goede zorg? Nee. Vaak niet. We houden elkaar bezig.

Filmpje Prisma Filmpje Prisma

Geluk volgens Prisma

Cliënt is gelukkig als hij/zij: Regie heeft op het eigen leven Zinvolle invulling heeft van de dagen Zich fijn voelt in het eigen huis Een sociaal netwerk heeft Gezond is Een eigen ik heeft

Wat is jouw belangrijkste bijdrage aan het geluk van je cliënten? Geluksmomenten Wat is jouw belangrijkste bijdrage aan het geluk van je cliënten?

Conclusie WHY v/d transitie Niet (alleen) het financiële frame Doorpakken op langlopende dossiers Werken aan dagelijks geluk de kern Eigen regie/veerkracht van mensen Zorgmedewerker in hart v/d transitie

De burger van de toekomst is de motor van de vernieuwing Tijden veranderen en de zorgvragers ook. De zorgmedewerker krijgt een andere rol: zelfredzaamheid en kwaliteit van leven staan voorop en dat is bij uitstek het terrein van de cliënt. Cliënten worden zelfbewuster en zelfstandiger, Technologie geeft meer mogelijkheden om zelfredzaam te blijven. Maar niet iedereen is hetzelfde.

Prikkel voor vernieuwing Filmpje Specsavers

Zes inhoudelijke thema’s

Zorgmedewerkers noemen grofweg 6 inhoudelijke thema’s – die natuurlijk allemaal samenhangen. Kwaliteit van bestaan Dilemma tussen maatwerk van persoonsgerichte zorg versus standaardisering. Standaardisering helpt in het kader van doelmatig werken en inzet van lagere niveau’s, maar raakt meteen het op-maat streven van de persoonsgerichte zorg. Focus op gezondheid en gedrag en een vraaggerichte aanpak! Zelforganisatie van medewerker én cliënt Dilemma tussen zelforganisatie als uitgangspunt nemen en professionele inschatting van risico’s, gezond of verantwoord (eenzaamheid) Van zorgen voor naar zorgen dat. Werken in een netwerk Dilemma’s betreffen het opnieuw uitvinden van ketenzorg en domeingrenzen: wie doet wat, wie leidt, wie volgt? Hoe het informeel netwerk betrekken en aanspreken én hen overtuigen? Hoe generalistisch of specialistisch moet je zijn? Bijvoorbeeld - Eigen regie, zelfredzaamheid stimuleren en tegelijkertijd een set eisen voor zorgplannen vanuit zorgkantoren e.d. We willen mensen zorg op maat bieden, maar de indicatie is toch erg leidend. We willen ons richten op hetgene dat de client kan – maar betalen voor wat deze niet kan. ZZ naar GG De verantwoordelijkheid wordt opnieuw gezocht. Wat laat je ‘los/lopen’ en wat past dan wel of niet in je werk? We hebben het over ‘zorgen voor naar zorgen dat’ – dit vraagt echt loslaten en een andere positie kiezen. Met wie doe je het als professional? Met wie als mantel? Met wie als gemeente? Met wie als organisatie? Het veld wordt geschud en we kunnen nieuwe prikkels gaan zoeken bij elkaar? De paden op de lanen in Maar dat levert ook de vraag op – wat moet ik dan kunnen?

Voor de zorgmedewerker draait vernieuwend zorgen om 6 inhoudelijke thema’s Nieuwe technologie Dilemma’s betreffen ontbrekende kennis van ICT-toepassingen versus hoger functioneren dat wordt verondersteld. Ook; afstandelijker zorg door technologie, versus persoonsgerichte uitgangspunt. Doelmatigheid Persoonsgerichte zorg, hoge kwaliteit en maatwerk staan hier soms op gespannen voet met kostenbeheersing. Krijgt iedereen nog zorg bv als de afstand te groot wordt? Nieuwe functies Een belangrijk dilemma is de verhouding hoger en lager gekwalificeerden. Het werk lijkt toename van hoger gekwalificeerd personeel te vragen, en het overgrote deel in de langdurende zorg is lager gekwalificeerd.     HBO in de wijk? En is dat wel zo handig? EN waar halen we ze dan vandaan?

De zorgmedewerker is de spil in 5 essentiële relaties

De zorgmedewerker is de spil in 5 essentiële relatie-momenten De relatie met jezelf Het afstemmen van professionele identiteit, talenten en motivatie van de zorgmedewerker op vernieuwend zorgen, cliënt en organisatie. De relatie met de cliënt Zorgmedewerkers ‘enablen’ de cliënt door (pro-)actief en professioneel vormgeven aan het gespreksproces; De relatie met familie en mantel Het zorgen voor een afgestemde rol, taak en werkverdeling tussen verwanten en professionals. De relatie met het netwerk Effectief, ondernemend en efficiënt inschakelen van het netwerk van andere disciplines en aanbieders om cliënt zo goed mogelijk te helpen. De relatie met het team en de organisatie De zorgmedewerker is onderdeel van het teamcollectief en bereikt daarmee vernieuwende zorgdoelen. Voor de cliënt en cliëntgroepen, met oog voor organisatiebelang Nog even over het speelveld en de verschuivingen. Al deze lijnen bestonden al --- maar er verschuiven wel een hoop dingen . De relatie met mantel en netwerk bijvoorbeeld. Hoe zie je jouw plek daar in? Mijn tip – ga uit van de relatie met jezelf. Hoe sta je in je werk? Hoe ten opzichte van de veranderingen? Wat past nog bij je en wat niet? Soms vraagt het om een soort hercontractering. -> Met jezelf of je organisatie. Maak dat moment in ieder geval bewust mee.

Leren met impact

Storyline

Van zorgorganisatie naar werkplaats voor geluk: de WAT vraag Wat zou jij het liefst oppakken?

Conclusie WAT v/d transitie Veelvoud aan thema’s Typologie relaties, ZM – cliënt de kern Rol zorgmedewerker complexer Focus nodig, richting bepalen

Quick fit?

Werkprincipes HOE Ervaringen van ‘het hele systeem’ Waarderend onderzoeken Delen/zichtbaar maken van ervaringen Eigenaarschap ‘op de vloer, van de vloer’ Aanbod Vilans op flyers

Doen de beste manier van denken Filmpje: Nieuwe perspectieven op werken  

Transitie van zorgorganisatie naar werkplaats van geluk = van de maatschappij = van de organisatie/het team = van jou en mij