TOF Mariaschool Reutum nov 2010. Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Welkom! iPad in de (reguliere) brugklassen 15 mei 2014.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Succesvol in onderwijs met ICT
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
Sharepoint als werk- en leeromgeving
Van idee tot digitaal materiaal
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
MBO passend onderwijs
De weg naar de competente docent
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Opleiden in school 22 juni 2004
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
1zorg-route.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Van ICT-coördinator naar ICOACH
moderniseren van het curriculum.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Workshop ‘visieversneller’
Alfons ten Brummelhuis
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
 Wat is medezeggenschap?  Taak en rol van de MR?  Belangrijkste onderwerpen / Jaarverslag 2013 – 2014  Samenstelling MR  Vragen? ONDERWERPEN.
Geïntegreerde schoolverbetering
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Fysieke werkomgeving bij nieuw- en verbouw Bart de Zwart, AStri beleidsonderzoek en -advies Marga Ruitenbeek, docente wiskunde Wouter Prins, CNV Onderwijs.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Toekomstgericht personeelsbeleid
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Gepersonaliseerd leren
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Doubleren.
Samenlevingsschool / KC
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

TOF Mariaschool Reutum nov 2010

Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft en geen laptops 24)

ICT visie : Onderwijskundige veranderingen Technische eisen Organisatorische aspecten Financiële consequenties

Onderwijskundige veranderingen Onderwijsvisie Ontwikkeling van het onderwijs Behoefte aan ICT

Onderwijskundige veranderingen Onderwijsvisie Ontwikkeling van het onderwijs Behoefte aan ICT Onderwijsvisie Ontwikkeling van het onderwijs

Onderwijskundige veranderingen Onderwijsvisie Ontwikkeling van het onderwijs Behoefte aan ICT Onderwijsvisie Ontwikkeling van het onderwijs Behoefte aan ICT Ontwikkeling van het onderwijs Onderwijsvisie

Onderwijsvisie Mariaschool “De (lerende) leerling centraal” “ Deze leerling moet zoveel mogelijk op eigen niveau een motiverend en toekomstgericht onderwijsprogramma worden geboden gedurende zijn schoolcarrière (Passend Onderwijs binnen BAS afspraken). De Mariaschool vindt dat bij het vormgeven van een dergelijk onderwijsprogramma de inzet van ICT een belangrijke bijdrage kan leveren.” Dit wordt verder in het schoolplan beschreven en uitgewerkt.

Boek Digiles Excursie Digiles Excursie Boek DigilesBoekExcursie De leerkracht is ‘regisseur’ van zijn onderwijsproces en geen ‘slaaf van de methode’. Invulling rol van de leerkracht:

Kennis en vaardigheden: Bevorderen van deskundigheid van leraren in het didactisch gebruik van ICT door:  sturing op resultaten kijkend naar uitkomsten EWS;  samenwerking: zorg dat er een ‘community of practice’ ontstaat. Leraren leren het meest van en met elkaar;  experimenteren: een planmatige aanpak is goed maar geef ook ruimte voor eigen ideeën en experimenteren;  ondersteuning: de schoolleiding kan ondersteuning bieden door faciliteiten beschikbaar te stellen.

Kennis en vaardigheden: Handvat: “Kennisbasis ICT” van de ADEF

Technische eisen Bij grootschalig gebruik: Draadloos netwerk (N-protocol) Intelligente netwerksoftware om gebruik te optimaliseren Kwalitatief zeer goede switches Liefst glasvezelverbinding naar internet

Organisatorische aspecten Ondersteuning van leerlingen en leerkrachten: laptopdoktoren Afspraken met leverancier over reparaties en SWAP’s Laptopprotocol voor leerlingen (en leerkrachten) Opleiding leerkrachten in didactisch en technisch gebruik ELO-gebruik als ruggegraat van de onderwijskundige organisatie Leermaterialen: boeken – digitale materialen (o.a. digilessen PO.nl in it’s Learning)

Keuze laptop / PC Ons adaptief onderwijs is leidend!! (Systeembeheer, ICT leerkrachten geven advies – locaties beslissen) Microsoft Apple (incl Macbook): stevige behuizing geintegreerd softwarepakket Hoge kwaliteit (betrouwbaar) Voorkeur Mariaschool APPLE laptop maar niet noodzakelijk

Financiën Laptops leerkrachten door school aangeschaft en eigendom school. Laptops leerlingen: binnen huidig ICT budget

Financiën Overige financiele zaken: School hoeft geen computers meer te kopen School kan minder investeren in netwerken en ondersteuning (systeembeheer/helpdesk) etc. Beschikbare ict budget voor kleinere school toereikend

Afsluitend Onderwijsvisie Ontwikkeling van het onderwijs Behoefte aan ICT Keuze voor Macbook, Ipad, pc etc

Handvat bij ontwikkeling Vier in Balans Plus: