Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L03.346.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Workshop OGW in de klas..
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Wat gaan we leren in groep 5
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Workshop klassenmanagement
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Pedagogisch werken in de wijk
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Communica tie 3 Docent: Hafida El-Gharbaoui H. Kwartaal: 3 Les: 2 Kamer: L
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
SLB2 Bijeenkomst 3. Agenda Terugblik op BT2 Voorbereiding Studentpanel Vooruitblik op BT3: studiegids, toetsrooster Diversiteit.
Observeren Les 3.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Heidi van der Panne-Dirks
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Communicatie 3e les.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Gedragsproblemen en stoornissen
ADL Les 1.
Social media Wat deel je wel en niet?.
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
ADL Les 1.
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
Project gamemarket Les 1.
Transcript van de presentatie:

Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L03.346

Wat gaan we doen?  Vragen vorige week  Herhalen vorige week  Niet talige activiteiten 6-12 jaar  Taarten van Abel  Huiswerk volgende week.

Herhaling vorige week  Wat is er blijven hangen?  Wat heb je geoefend?  Meervoudige intelligentie  Kenmerken kinderen 6-12 jaar  Welke gespreksvaardigheden gebruik je?  Welke materialen/middelen spreken je aan

Opdracht 3 Niet talige activiteit voor 6-12 jarigen!  Wie heeft er speelgoed meegenomen? Vertel…  Zelf bedachte activiteiten uitvoeren met de klas

Het gesprek met snoep/iets lekkers 1. Maak een spel met het aanwezige snoep/lekkers. 2. Taarten van Abel. Let op: 1. Gespreksvaardigheden

Andere vormen van communicatie  Jeugdjournaal:  Rots en Water:  Hulpverlening met vragenlijsten:  Welke alternatieve vormen van communicatie ken je nog meer…..???

Werkvormen:  Een zelfportret tekenen.  Gebruik van koffiebekertjes / poppetjes  Galgje  Gedicht (zie blz 166 – Delfos deel 2)

Videofilmpjes  Bekijk elkaar filmpje en doe de volgende opdrachten: Vul het observatieformulier in. Bespreek wat je gezien heb. Max. 10 min. Per filmpje.

Persoonlijke leerdoelen  Wat heeft je geraakt/is je opgevallen in ‘gesprekken met kinderen’.  Welke factoren bepalen (volgens jou ervaring) in hoge mate een ‘goed’ gesprek met een kind.  Waar wil je nog aandacht aan schenken / wat wil je nog uitproberen?

Opdracht voor volgende week: 1. Twee groepjes maken (en voeren het in de volgende les uit) een activiteit voor pubers. 2. Videofilmpjes gereed en meenemen. 3. Oefenen op je stage: wat ga je uitproberen?

Huiswerk voor deze week  Neem speelgoed mee van vroeger. In je groepje vertel je wat het speelgoed voor jou betekent heeft en hoe het je 'creativiteit' ontwikkeld heeft. Praat erover hoe je jou speelgoed kan gebruiken bij het communiceren met een kind.  Bedenk met elkaar een creatieve activiteit om in gesprek te komen met een kind. De activiteit mag nog niet eerder genoemd zijn in de les. Bedenk wat jullie doel wordt met de activiteit, voor welk type kind, voor en nadelen van de activiteit, voor welke situatie is jullie activiteit geschikt. Voer de activiteit met elkaar uit...  Lees de theorie van Baarda (zie SHL) en praat er met elkaar over. Wat herken je? begrijp je wat Baarda wil zeggen en wat betekent het voor je stage. Hoe kan je het op je stage toepassen?  Maak je persoonlijke leerdoelen. Niet zomaar wat leerdoelen opschrijven, maar welk onderwerp/vaardigheid heeft je echte belangstelling. Wat heb je nu echt nodig om met je stagekind in gesprek te komen.  Werk aan je presentatie/ 1e videofilmpje. Voor sommigen al volgende week!. Bereid het voor: welke vragen, wat wil jij persoonlijk nu graag te weten komen van een kind.

Literatuur: Ben Baarda – Kind 6-12 jr Kenmerken: 1. Cognitieve periode: lezen, schrijven, rekenen 2. Redeneervermogen 3. Omkeerbaarheid 4. Denken is rechtlijnig 5. Groei van abstractievermogen 6. Zich verplaatsen in de gedachten/positie van anderen. 7. Vriendschaprelaties veranderen. 8. Ouders – vrienden: vrienden gaan meer trekken. Ouders voelen zich verzorgers! 9. Bewust worden van zichzelf: eigen mogelijkheden en kwaliteiten. ->sociaal wenselijk gedrag. Zie ook volgende sheet

Literatuur: Ben Baarda – Kind 6-12 jr 10. Leefwereld: kapotte knieen, computer, 11. Kinderen praten makkelijker in een groep.