Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten.
In die motieven kunnen we twee soorten onderscheiden: ► Intrinsieke motieven : motieven die van de leerling zelf uitgaan ► Extrinsieke motieven : motieven die aan de omgeving zijn ontleend
Intrinsieke motieven : ► Leergierigheid: nieuwsgierig zijn, kennis om de kennis. ► Competentie: graag dingen doen die men aankan en waar men goed in is. ► Zelfbepaling: behoefte aan vrijheid en eigen verantwoordelijkheid.
Extrinsieke motieven : ► Leren met een persoonlijk voordeel tot doel. ► Leren als streven naar succes of om mislukking te voorkomen (prestatiemotivatie). ► Leren onder dwang. ► Leren uit plichtsgevoel. ► Leren op grond van praktische levensdoelen. ► Leren uit overwegingen van sociale identificatie. ► Leren vanwege maatschappelijke eisen. (Geerligs & Van der Veen, 1996)
Theorie van psycholoog Maslow: ► Behoeften aan zelfverwerkelijking: ontplooiing van eigen vermogens, esthetische behoeften (schoonheid) en cognitieve behoeften (weten en begrijpen) ► Behoefte aan waardering: erkenning, succes en zelfrespect. ► Sociale behoeften: vriendschap, affectie en identificatie. ► Behoefte aan veiligheid: veiligheid, zekerheid en orde. ► Lichamelijke behoeften: dorst lessen, honger stillen, sex en slaap. Waardering Sociaal Veiligheid Lichamelijk Z
Attitudevorming blz 79 Vier processen bepalen de vorming: ► Gevoelensassosiaties ► Bekrachtigingen ► Nabootsing ► Attributies ► Interne afweging
Opdracht ► Leespauze Lees § 4.3 Attitudevorming ► Maak in tweetallen: Maak de opdracht 4.3a Sexe-typische… (10 minuten de tijd > klok ) klok ► Discussie met groep over laatste stellingen.
Motiverende eigenschappen bij een docent 1/2 : ► Hij vertelt grapjes en kan met ons lachen. Hij is ook warm en enthousiast. ► Zij gelooft in mij en helpt me in mijzelf te geloven. ► Hij legt duidelijk uit. ► Zij is aardig, weet veel en is vriendelijk. ► Zij geeft heel duidelijk aan wat wij moeten doen.
Motiverende eigenschappen bij een docent 2/2 : ► Zij zorgt dat iedereen de stof goed begrijpt. ► Hij is geduldig met ons. ► Zij bemoedigt ons. ► Hij bespreekt andere dingen dan alleen de lesstof. ► Hij is geïnteresseerd in ons als mensen.
Leermiddelen en motivatie : De didactische kwaliteit van illustraties is van grote betekenis voor leerboeken. Een goede illustratie concretiseert waar nodig is de tekst, brengt tekstelementen met elkaar in verband, richt de aandacht op hoofdzaken en wekt de interesse van de lezer op.
einde