Training Managementvaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Implementatie van de UNCO-MOB
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Welkom bij de presentatie van het
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Rol van de ankerpunten Mogelijke invullingen Netwerk Interne Organisatiebeheersing 9 juni 2011 Dany Dewulf.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Onderzoeksvaardigheden
Workshop teamvorming en leiderschap
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
© de vries business consultancy, 2008
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Samenvatting teambuilding
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Eerstejaarsproblemen
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Beheer in BedrijfsContext AD ICT Leerjaar 2 George Pluimakers Module: ICTBBC01DX Studiejaar 2013/2014.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Tmv datumDatum 10 meiDatum 24 meiDatum 31 meiDatum 7 juni Namen karlin peze, annemiek verboom, tosca vzijl, sander trommelen. Sharon blauw, kim.
Organisatie & Personeel
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Cultuur, de basis voor een HR Strategie
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Executieve functies Marije Ruben.
Een vergadering organiseren
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Functioneel beheer middag
Activernde didactiek & passende werkvormen
LEIDERSCHAP © Dia van Berry Hagendijk.
Instrument Team Intervisie
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
Transcript van de presentatie:

Training Managementvaardigheden V+MTMV20R3

Management Vaardigheden ‘Handboek Managementvaardigheden’ (Robert E. Quinn) www.handboekmanagementvaardigheden.nl OP4 6 of 7 bijeenkomsten: 1 x afwezig = vervangende opdracht 2 x afwezig = volgend jaar… Bij afwezigheid wordt NIET naar de reden van afwezigheid gekeken Elke week 1 huiswerkopdracht Opdrachten vormen portfolio

Contact E-mail a.m.c.vroegrijk@hr.nl Web med.hro.nl/vroam Telefoon 010 – 794 80 87 Kamer H4.318 Aanwezig ma – wo – do - vr

Toetsing & Waardering Minimale voorwaarden toekennen studiepunten: 80% aanwezigheid Leiden van een bijeenkomst Puntenverdeling: Leiden Bijeenkomst 5 punten Eindopdracht Portfolio 5 punten Vanaf 5,5 = 2 ECTS

Opbouw wekelijkse bijeenkomst Tijd Onderwerp 00 – 15 Bespreken Huiswerkopdracht 16 – 20 Conclusie 21 – 30 Herhaling/Samenvatting theorie 31 – 45 Activeren nieuwe theorie 46 – 55 Pauze 56 – 70 Minicollege nieuwe theorie 71 – 80 Vragenronde 81 – 90 Terugblik/feedback 91 – 100 Toelichting/aanvulling docent

Bespreking huiswerkopdracht Doel: het met elkaar afstemmen van de manier waarop de opdracht uitgewerkt dient te worden Wijze: Vrij in te vullen door de ‘managers’ Hoe is de opdracht uitgewerkt door iedereen? Wie heeft het anders gedaan? Hoe kan het nóg beter? Enz. Conclusie: In het portfolio zit een correct uitgewerkte opdracht volgens de afgesproken normen.

Herhaling/Samenvatting vorige week Doel: Didactisch, zorgen dat de behandelde stof beter blijft hangen, zorgt voor verwerking en herhaling na de bijeenkomst Wijze: Vrij in te vullen door de ‘managers’ Moet creatief zijn; niet eerder gebruikt Vraag-antwoordmodel, quiz, casus, rollenspel enz.

Activeren nieuwe theorie Doel: het te behandelen onderwerp door middel van een actieve werkvorm introduceren (warming-up) Wijze: Vrij in te vullen door de ‘managers’ Moet creatief zijn; niet eerder gebruikt Puzzel, test, quiz, casus, rollenspel, discussie enz. Deelname door álle aanwezigen

Minicollege nieuwe theorie Doel: Het verrijken van de in het boek behandelde stof door middel van het verzorgen van een kort hoorcollege Wijze: Hoorcollege, presentatie De stof moet verrijkt worden: herhaling van het boek wordt met een onvoldoende beoordeeld PowerPoint-presentatie (na afloop beschikbaar voor studenten) Kun jij een onderwerp boeiend aan je ‘medewerkers’ overbrengen?

Vragenronde Doel: Overgebleven vragen over het behandelde onderwerp beantwoorden Wijze: Vraag-antwoordmodel Bereid je voor! Bedenk van tevoren 3 inzichtvragen

Terugblik/Feedback Doel: ‘Managers’ reflecteren kort, mondeling op hun bijeenkomst en ontvangen gekwalificeerde feedback van de ‘medewerkers’ Wijze: mondeling door ‘managers’, mondeling (en eventueel schriftelijk) door studenten

Extra dimensie Bijeenkomst wordt bijgewoond door iemand uit de praktijk, bijvoorbeeld: Annelou de Groot, Directrice bij Dynamis Vastgoedconsultants Ries Jelier, Regiodirecteur bij Bouwfonds Christiaan de Roode, Partner bij Procore huisvesting- en facility management Leon Erkelens, Adviseur Vastgoedontwikkeling bij PVM Jan van der Veen, Senior Adviseur Vastgoed bij Arcadis Liesbeth Tuininga, CEO bij Shell Real Estate Worldwide

Managementvaardigheden Week 1 Introductie Managementvaardigheden

Wie is Robert E. Quinn? Hoogleraar University of Michigan Organizational Behaviour en HRM Specialisme: Leiderschap, Visie en Verandering Consultant Wholonics Leaderschip Group Schrijver

Visie van Quinn Verschillende denkwijzen over management Rationeel-doelmodel Intern-proces model Human-relationsmodel Open-systeemmodel Denkwijze bepaalt effectiviteit* Mogelijkheden vs. Belemmeringen

Concurrenrende-waardenmodel 4 invalshoeken van organiseren met 8 verschillende managementrollen, Verbonden aan 4 handelingsalternatieven: Concurreren Samenwerken Controleren Creëren 3 vaardigheden per rol

Managementmodellen 4 stuks in vogelvlucht…

Rationeel-doelmodel Grondgedachte: Duidelijke richting en sturing op het gedrag van medewerkers leidt tot meer productiviteit en meer winst Grondlegger: Taylor (Scientific Management) Producent-rol: taakgericht, zeer betrokken, zorgt er voor dat ieder doel wordt gehaald Bestuurder-rol: visie, plannen en doelen. Maakt verwachtingen duidelijk, instrueert, organiseert en delegeert

Intern-procesmodel Grondgedachte: routines en procedures leiden tot stabiliteit en continuïteit voor organisaties Grondleggers: Weber, Fayol Coördinator-rol: Gericht op structuur en processen (projectmanager) Controleur-rol: weet wat er gaande is. Houdt functioneren van zichzelf, groepen en organisatie in de gaten. Inspecteert, analyseert en let op details

Human-relationsmodel Grondgedachte: betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie, door overleg en consensus, leidt tot een betere inzet en meer samenhang Grondlegger: Mayo Stimulator-rol: Onderling vertrouwen en samenwerking. Overleg en conflicthantering Mentor-rol: Het beste in mensen naar boven halen

Open-systeemmodel Grondgedachte: continue aanpassing, creativiteit en innovatie zijn nodig voor een bedrijf om de benodigde middelen en mensen uit de markt te verwerven en te onderhouden Grondlegger: Mintzberg Innovator-rol: mogelijk maken van verandering en aanpassing. Oog voor: trends, risico, onzekerheid Bemiddelaar-rol: gericht op relatie tussen organisatie en buitenwereld. Oog voor: imago, presentatie, reputatie

Concurrerende-waardenmodel Innovatie, aanpassing Groei, middelen verwerven Productiviteit, resultaten Richting, doelver- duidelijking Stabiliteit, controle Documentatie, Informatie- management Participatie, openheid Inzet, moreel HUMAN RELATIONS MODEL INTERN PROCES RATIONEEL DOEL OPEN SYSTEEM Flexibiliteit Beheersing Extern Intern

Concurrerende-waardenmodel Innovator Bemiddelaar Producent Bestuurder Coördinator Controleur Stimulator Mentor HUMAN RELATIONS MODEL INTERN PROCES RATIONEEL DOEL OPEN SYSTEEM Flexibiliteit Beheersing Extern Intern

Denkwijze bepaalt effectiviteit Gebruik Concurrerende Waardenmodel als hulpmiddel bij het verbreden van keuzemogelijkheden: Op waarde schatten van krachten en zwakheden van elk model Alle bijbehorende vaardigheden verwerven en gebruiken Dynamisch kunnen inzetten van de vaardigheden in de dagelijkse praktijk

De vaardigheden Inzicht in uzelf en anderen Effectief communiceren Ontwikkeling van werknemers Teambuilding Participerende besluitvorming gebruiken Conflict managen Informatie beheren door kritisch denken Omgaan met een overvloed aan informatie Kernprocessen beheren Projectmanagement Taken ontwerpen Crossfunctioneel management Een visie ontwikkelen en communiceren Doelen en doelstellingen formuleren Ontwerpen en organiseren Productief werken Een productieve werkomgeving bevorderen Tijd- en stressmanagement Een machtsbasis opbouwen en handhaven Onderhandelen over inzet en overeenstemming Ideeën presenteren: effectief mondeling presenteren Leven met verandering Creatief denken Management van veranderingen

De vaardigheden Inzicht in uzelf en anderen Effectief communiceren Ontwikkeling van werknemers Teambuilding Participerende besluitvorming gebruiken Conflict managen Informatie beheren door kritisch denken Omgaan met een overvloed aan informatie Kernprocessen beheren Projectmanagement Taken ontwerpen Crossfunctioneel management Een visie ontwikkelen en communiceren Doelen en doelstellingen formuleren Ontwerpen en organiseren Productief werken Een productieve werkomgeving bevorderen Tijd- en stressmanagement Een machtsbasis opbouwen en handhaven Onderhandelen over inzet en overeenstemming Ideeën presenteren: effectief mondeling presenteren Leven met verandering Creatief denken Management van veranderingen

Planning VVR301-A Vrijdag 08.30 – 10.10 uur - Tijdgat datum Namen Introductie Onderwerp opdracht 1 opdracht 2 opdracht 3 opdracht 4 datum Laatste bijeenkomst Portfolio inleveren & opdracht 5 opdracht 6 Nakijken

Planning VVR301-B Vrijdag 15.00 – 16.40 uur - Tijdgat datum Namen Introductie Onderwerp opdracht 1 opdracht 2 opdracht 3 opdracht 4 datum Laatste bijeenkomst Portfolio inleveren & opdracht 5 opdracht 6 Nakijken

Planning VVR302-A woensdag 15.00 – 16.40 - Vroegrijk 25 april 9 mei 16 mei 23 mei 30 mei Irene, Manon & Rowena Wesley, Joey en Jeffrey Andrea, Amanda, Fiona Erik, Carmen & Nadine Introductie Productief werken Management van Verandering Creatief Denken Visie Ontwikkelen en Communiceren opdracht 1 opdracht 2 opdracht 3 opdracht 4 6 juni 13 juni datum Kim, Chantal en Tom Frank & ? Laatste bijeenkomst vervalt Tijd- en stressmanagement Ontwikkeling van werknemers Portfolio inleveren opdracht 5 opdracht 6 Nakijken

Planning VVR302-B Woensdag 11.20 – 13.00 uur - Vroegrijk 25 april 9 mei 16 mei 23 mei 30 mei Bouchra, Niels (G) & Bob Jules, Erik & Pepijn Linda, Mariska en Martijn Lars, Thomas en Kevin Introductie Management van Verandering Crossfunctioneel Management Tijd- & Stressmanagement Visie Ontwikkelen en Communiceren opdracht 1 opdracht 2 opdracht 3 opdracht 4 6 juni 13 juni 20 juni Katina, Yee-Chin & Harmen Anouar & Niels (W) Laatste bijeenkomst vervalt! Leven met Verandering Creatief Denken !! Portfolio inleveren !! opdracht 5 opdracht 6

Planning VVS301-A Vrijdag 10.30 – 12.10 uur - Tijdgat datum Namen Introductie Onderwerp opdracht 1 opdracht 2 opdracht 3 opdracht 4 datum Laatste bijeenkomst Portfolio inleveren & opdracht 5 opdracht 6 Nakijken

Planning VVS301-B Donderdag 10.30 – 12.10 uur - Tijdgat datum Namen Introductie Onderwerp opdracht 1 opdracht 2 opdracht 3 opdracht 4 datum Laatste bijeenkomst Portfolio inleveren & opdracht 5 opdracht 6 Nakijken

Planning VVS301-C Maandag 15.00 – 16.40 uur - Vroegrijk 23 april 7 mei 14 mei 21 mei 4 juni Missy, Demicy & Henry Frank & Roxanne Stephanie, Lars & Wim Erwin, Lourens & Joey Introductie Ontwikkeling van werknemers Management van Verandering Productieve werkomgeving bevorderen Een visie ontwikkelen en communiceren opdracht 1 opdracht 2 opdracht 3 opdracht 4 11 juni Bernard, Jill & Jessica Tijd- & Stressmanagement opdracht 5