Training Managementvaardigheden V+MTMV20R3
Management Vaardigheden ‘Handboek Managementvaardigheden’ (Robert E. Quinn) www.handboekmanagementvaardigheden.nl OP4 6 of 7 bijeenkomsten: 1 x afwezig = vervangende opdracht 2 x afwezig = volgend jaar… Bij afwezigheid wordt NIET naar de reden van afwezigheid gekeken Elke week 1 huiswerkopdracht Opdrachten vormen portfolio
Contact E-mail a.m.c.vroegrijk@hr.nl Web med.hro.nl/vroam Telefoon 010 – 794 80 87 Kamer H4.318 Aanwezig ma – wo – do - vr
Toetsing & Waardering Minimale voorwaarden toekennen studiepunten: 80% aanwezigheid Leiden van een bijeenkomst Puntenverdeling: Leiden Bijeenkomst 5 punten Eindopdracht Portfolio 5 punten Vanaf 5,5 = 2 ECTS
Opbouw wekelijkse bijeenkomst Tijd Onderwerp 00 – 15 Bespreken Huiswerkopdracht 16 – 20 Conclusie 21 – 30 Herhaling/Samenvatting theorie 31 – 45 Activeren nieuwe theorie 46 – 55 Pauze 56 – 70 Minicollege nieuwe theorie 71 – 80 Vragenronde 81 – 90 Terugblik/feedback 91 – 100 Toelichting/aanvulling docent
Bespreking huiswerkopdracht Doel: het met elkaar afstemmen van de manier waarop de opdracht uitgewerkt dient te worden Wijze: Vrij in te vullen door de ‘managers’ Hoe is de opdracht uitgewerkt door iedereen? Wie heeft het anders gedaan? Hoe kan het nóg beter? Enz. Conclusie: In het portfolio zit een correct uitgewerkte opdracht volgens de afgesproken normen.
Herhaling/Samenvatting vorige week Doel: Didactisch, zorgen dat de behandelde stof beter blijft hangen, zorgt voor verwerking en herhaling na de bijeenkomst Wijze: Vrij in te vullen door de ‘managers’ Moet creatief zijn; niet eerder gebruikt Vraag-antwoordmodel, quiz, casus, rollenspel enz.
Activeren nieuwe theorie Doel: het te behandelen onderwerp door middel van een actieve werkvorm introduceren (warming-up) Wijze: Vrij in te vullen door de ‘managers’ Moet creatief zijn; niet eerder gebruikt Puzzel, test, quiz, casus, rollenspel, discussie enz. Deelname door álle aanwezigen
Minicollege nieuwe theorie Doel: Het verrijken van de in het boek behandelde stof door middel van het verzorgen van een kort hoorcollege Wijze: Hoorcollege, presentatie De stof moet verrijkt worden: herhaling van het boek wordt met een onvoldoende beoordeeld PowerPoint-presentatie (na afloop beschikbaar voor studenten) Kun jij een onderwerp boeiend aan je ‘medewerkers’ overbrengen?
Vragenronde Doel: Overgebleven vragen over het behandelde onderwerp beantwoorden Wijze: Vraag-antwoordmodel Bereid je voor! Bedenk van tevoren 3 inzichtvragen
Terugblik/Feedback Doel: ‘Managers’ reflecteren kort, mondeling op hun bijeenkomst en ontvangen gekwalificeerde feedback van de ‘medewerkers’ Wijze: mondeling door ‘managers’, mondeling (en eventueel schriftelijk) door studenten
Extra dimensie Bijeenkomst wordt bijgewoond door iemand uit de praktijk, bijvoorbeeld: Annelou de Groot, Directrice bij Dynamis Vastgoedconsultants Ries Jelier, Regiodirecteur bij Bouwfonds Christiaan de Roode, Partner bij Procore huisvesting- en facility management Leon Erkelens, Adviseur Vastgoedontwikkeling bij PVM Jan van der Veen, Senior Adviseur Vastgoed bij Arcadis Liesbeth Tuininga, CEO bij Shell Real Estate Worldwide
Managementvaardigheden Week 1 Introductie Managementvaardigheden
Wie is Robert E. Quinn? Hoogleraar University of Michigan Organizational Behaviour en HRM Specialisme: Leiderschap, Visie en Verandering Consultant Wholonics Leaderschip Group Schrijver
Visie van Quinn Verschillende denkwijzen over management Rationeel-doelmodel Intern-proces model Human-relationsmodel Open-systeemmodel Denkwijze bepaalt effectiviteit* Mogelijkheden vs. Belemmeringen
Concurrenrende-waardenmodel 4 invalshoeken van organiseren met 8 verschillende managementrollen, Verbonden aan 4 handelingsalternatieven: Concurreren Samenwerken Controleren Creëren 3 vaardigheden per rol
Managementmodellen 4 stuks in vogelvlucht…
Rationeel-doelmodel Grondgedachte: Duidelijke richting en sturing op het gedrag van medewerkers leidt tot meer productiviteit en meer winst Grondlegger: Taylor (Scientific Management) Producent-rol: taakgericht, zeer betrokken, zorgt er voor dat ieder doel wordt gehaald Bestuurder-rol: visie, plannen en doelen. Maakt verwachtingen duidelijk, instrueert, organiseert en delegeert
Intern-procesmodel Grondgedachte: routines en procedures leiden tot stabiliteit en continuïteit voor organisaties Grondleggers: Weber, Fayol Coördinator-rol: Gericht op structuur en processen (projectmanager) Controleur-rol: weet wat er gaande is. Houdt functioneren van zichzelf, groepen en organisatie in de gaten. Inspecteert, analyseert en let op details
Human-relationsmodel Grondgedachte: betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie, door overleg en consensus, leidt tot een betere inzet en meer samenhang Grondlegger: Mayo Stimulator-rol: Onderling vertrouwen en samenwerking. Overleg en conflicthantering Mentor-rol: Het beste in mensen naar boven halen
Open-systeemmodel Grondgedachte: continue aanpassing, creativiteit en innovatie zijn nodig voor een bedrijf om de benodigde middelen en mensen uit de markt te verwerven en te onderhouden Grondlegger: Mintzberg Innovator-rol: mogelijk maken van verandering en aanpassing. Oog voor: trends, risico, onzekerheid Bemiddelaar-rol: gericht op relatie tussen organisatie en buitenwereld. Oog voor: imago, presentatie, reputatie
Concurrerende-waardenmodel Innovatie, aanpassing Groei, middelen verwerven Productiviteit, resultaten Richting, doelver- duidelijking Stabiliteit, controle Documentatie, Informatie- management Participatie, openheid Inzet, moreel HUMAN RELATIONS MODEL INTERN PROCES RATIONEEL DOEL OPEN SYSTEEM Flexibiliteit Beheersing Extern Intern
Concurrerende-waardenmodel Innovator Bemiddelaar Producent Bestuurder Coördinator Controleur Stimulator Mentor HUMAN RELATIONS MODEL INTERN PROCES RATIONEEL DOEL OPEN SYSTEEM Flexibiliteit Beheersing Extern Intern
Denkwijze bepaalt effectiviteit Gebruik Concurrerende Waardenmodel als hulpmiddel bij het verbreden van keuzemogelijkheden: Op waarde schatten van krachten en zwakheden van elk model Alle bijbehorende vaardigheden verwerven en gebruiken Dynamisch kunnen inzetten van de vaardigheden in de dagelijkse praktijk
De vaardigheden Inzicht in uzelf en anderen Effectief communiceren Ontwikkeling van werknemers Teambuilding Participerende besluitvorming gebruiken Conflict managen Informatie beheren door kritisch denken Omgaan met een overvloed aan informatie Kernprocessen beheren Projectmanagement Taken ontwerpen Crossfunctioneel management Een visie ontwikkelen en communiceren Doelen en doelstellingen formuleren Ontwerpen en organiseren Productief werken Een productieve werkomgeving bevorderen Tijd- en stressmanagement Een machtsbasis opbouwen en handhaven Onderhandelen over inzet en overeenstemming Ideeën presenteren: effectief mondeling presenteren Leven met verandering Creatief denken Management van veranderingen
De vaardigheden Inzicht in uzelf en anderen Effectief communiceren Ontwikkeling van werknemers Teambuilding Participerende besluitvorming gebruiken Conflict managen Informatie beheren door kritisch denken Omgaan met een overvloed aan informatie Kernprocessen beheren Projectmanagement Taken ontwerpen Crossfunctioneel management Een visie ontwikkelen en communiceren Doelen en doelstellingen formuleren Ontwerpen en organiseren Productief werken Een productieve werkomgeving bevorderen Tijd- en stressmanagement Een machtsbasis opbouwen en handhaven Onderhandelen over inzet en overeenstemming Ideeën presenteren: effectief mondeling presenteren Leven met verandering Creatief denken Management van veranderingen
Planning VVR301-A Vrijdag 08.30 – 10.10 uur - Tijdgat datum Namen Introductie Onderwerp opdracht 1 opdracht 2 opdracht 3 opdracht 4 datum Laatste bijeenkomst Portfolio inleveren & opdracht 5 opdracht 6 Nakijken
Planning VVR301-B Vrijdag 15.00 – 16.40 uur - Tijdgat datum Namen Introductie Onderwerp opdracht 1 opdracht 2 opdracht 3 opdracht 4 datum Laatste bijeenkomst Portfolio inleveren & opdracht 5 opdracht 6 Nakijken
Planning VVR302-A woensdag 15.00 – 16.40 - Vroegrijk 25 april 9 mei 16 mei 23 mei 30 mei Irene, Manon & Rowena Wesley, Joey en Jeffrey Andrea, Amanda, Fiona Erik, Carmen & Nadine Introductie Productief werken Management van Verandering Creatief Denken Visie Ontwikkelen en Communiceren opdracht 1 opdracht 2 opdracht 3 opdracht 4 6 juni 13 juni datum Kim, Chantal en Tom Frank & ? Laatste bijeenkomst vervalt Tijd- en stressmanagement Ontwikkeling van werknemers Portfolio inleveren opdracht 5 opdracht 6 Nakijken
Planning VVR302-B Woensdag 11.20 – 13.00 uur - Vroegrijk 25 april 9 mei 16 mei 23 mei 30 mei Bouchra, Niels (G) & Bob Jules, Erik & Pepijn Linda, Mariska en Martijn Lars, Thomas en Kevin Introductie Management van Verandering Crossfunctioneel Management Tijd- & Stressmanagement Visie Ontwikkelen en Communiceren opdracht 1 opdracht 2 opdracht 3 opdracht 4 6 juni 13 juni 20 juni Katina, Yee-Chin & Harmen Anouar & Niels (W) Laatste bijeenkomst vervalt! Leven met Verandering Creatief Denken !! Portfolio inleveren !! opdracht 5 opdracht 6
Planning VVS301-A Vrijdag 10.30 – 12.10 uur - Tijdgat datum Namen Introductie Onderwerp opdracht 1 opdracht 2 opdracht 3 opdracht 4 datum Laatste bijeenkomst Portfolio inleveren & opdracht 5 opdracht 6 Nakijken
Planning VVS301-B Donderdag 10.30 – 12.10 uur - Tijdgat datum Namen Introductie Onderwerp opdracht 1 opdracht 2 opdracht 3 opdracht 4 datum Laatste bijeenkomst Portfolio inleveren & opdracht 5 opdracht 6 Nakijken
Planning VVS301-C Maandag 15.00 – 16.40 uur - Vroegrijk 23 april 7 mei 14 mei 21 mei 4 juni Missy, Demicy & Henry Frank & Roxanne Stephanie, Lars & Wim Erwin, Lourens & Joey Introductie Ontwikkeling van werknemers Management van Verandering Productieve werkomgeving bevorderen Een visie ontwikkelen en communiceren opdracht 1 opdracht 2 opdracht 3 opdracht 4 11 juni Bernard, Jill & Jessica Tijd- & Stressmanagement opdracht 5