Coaching week Rotterdam Academy.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
door: Roderick Juffermans
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
De kaart is niet het landschap
Waarderende praktijkanalyse verrijkt je kijk!
Oplossingsgericht coachen
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Een theoretische verkenning
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Oplossingsgericht werken
Communicatie met ouders
Return to Sender.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Leerstijlen KOLB SJM.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie

Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Wjk.
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 3 22 februari 2016.
Agenda Bijeenkomst 1: Kennismaking Met elkaar Verwachtingen Werkwijze pluscoaching /plus maatje Oplossingsgericht werken introductie “ Houdingsaspecten.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Mondzorg - persoonsgericht
Anders kijken, anders doen
Integraal sociaal werk
Studieloopbaanbegeleiding
Impuls - Onderzoekscentrum maatschappelijke zorg
de docent als didactische coach
De veranderende rol van de IB
Martin Creed – Museum Voorlinden
Behavior Based Safety Warehousing
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Coaching.
Vergelijkingen oplossen
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Waarderende praktijkanalyse verrijkt je kijk!
Jij als werkplekbegeleider!
Richting geven aan Teamontwikkeling
Intervisie.
Jij als werkplekbegeleider!
Introductie intervisie
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
PIT - Samenwerken Les 3.
Denken en doen.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Coaching week Rotterdam Academy

Maken 0-meting en POP beroepshouding Maken 0-meting en POP beroepshouding. Deze meenemen naar de les en bespreken met je coach en team.

Programma: Bespreken stand van zaken Uitleg oplossingsgerichte intervisie Aan de slag! Aandachtspunten SHL:

Intervisie Doel van (oplossingsgerichte) intervisie Het doel van intervisie is dat de inbrenger en de teamleden deskundiger worden m.b.t. het hanteren van het probleem in engere zin en het werk in ruimere zin. Het doel van oplossingsgerichte intervisie is hetzelfde, maar de werkwijze is nadrukkelijk anders!! Kies een werkvorm: Hint, kwartet, solliciteren

Wat is oplossingsgerichte intervisie Resultaat Door oplossingsgericht met elkaar te werken, de focus te leggen op dat wat werkt en op zoek te gaan naar nieuwe perspectieven ontstaat ruimte voor oplossingen die werken. Niet alleen bij de inbrenger maar ook bij de teamleden. Deze vorm van intervisie is snel, praktisch en resultaatgericht. Door op oplossingsgerichte wijze samen te leren, ontdekken teamleden hoeveel talent en vermogen er in hun team aanwezig is. (Empowerment) Daarnaast leveren betrokkenheid en hulpvaardigheid een belangrijke bijdrage aan de vorming van het team.

Uitgangspunten oplossingsgerichte intervisie ‘het is niet nodig veel over een probleem te weten, om het te kunnen oplossen’ (Bannink, 2006) ‘wat je aandacht geeft, groeit’. Geef je het probleem alle aandacht, dan groeit dat, geef je de wens/ het doel en de manier om daar te komen, alle aandacht, dan wordt dat werkelijkheid. ‘de meeste ‘cliënten’ zijn al in het bezit van de hulpbronnen die ze nodig hebben om te veranderen’ (Bannink, 2006).

Oplossingsgerichte houding denken vanuit mogelijkheden i.p.v. vanuit moeilijkheden veel vragen stellen en geen oordeel vellen het niet beter weten dan de inbrenger, maar de inbrenger ondersteunen en suggesties doen om zijn eigen oplossingen te formuleren. vooral een focus op de toekomst houden en niet op het verleden

5 Stappen oplossingsgerichte intervisie (zie shl blz. 21)

Oefenen met Teammonoloog Neutraal bevragen

Casussen intervisie Een gebeurtenis die nog niet volledig is uitgewerkt Die min of meer onverwacht heeft plaatsgevonden Waarbij de probleeminbrenger zelf betrokken is Een situatie die nog ‘leeft’ of in de toekomst gaat spelen Iedere intervisie bijeenkomst staat 1 houdingsaspect centraal 1 of 2 studenten brengen een casus in die daarmee te maken heeft. De feedback vanuit de intervisiebijeenkomst kun je gebruiken in reflectie beroepshouding. Koppeling maken met het POP/reflectieverslag. Student werkt aan bijv. samenwerken brengt tijdens intervisie een leermoment in, verwerkt de feedback in reflectieverslag. Ook als je geen inbrenger bent kun je de feedback gebruiken! Er blijft ook inbreng voor andere inbreng, casussen die niet gelijk betrekking hebben op de beroepshouding (al is alles wel te koppelen denk ik).

Aan de slag Ga uiteen in eigen team Vertrouwen belangrijk punt binnen een intervisie team Maak hierover afspraken met je team Bespreek met elkaar je POP zodat iedereen op de hoogte is van elkaars leerdoelen