Stellingen Het gebruik van stilstaand beeldmateriaal is noodzakelijk voor goed geschiedenisonderwijs. Groen = eens Rood = oneens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘De Donkere Kamer van het Rijksmuseum’
Advertisements

Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Collectief portfolio groep 3
Het T-pack model en de iPad
ANW - mythen & pseudowetenschap
Technopolis Groepjes door leerkracht bepaald Groepsverdeling op blog Geen veranderingen Opdrachtenblad Powerpointpresentatie.
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
TTS introductie Welkom Welkom bij de introductie van TTS. U wordt rondgeleid langs verschillende belangrijke gebieden van TTS.
In de les Waarom video? Hoe te gebruiken? Bronnen Tips en trucs.
Al doende leren training docenten
Interactieve versie mbv DSB
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Kennis verbreden en verdiepen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Proeftoets periode 1 4 havo.
Thema 4 Jezus volgen.
Vorige week Menukaart/woordweb Verzorgingsstaat
Gedaan door: Harsh Jethwani en Jared Helligar. Inhoudsopgave Het Eiland De school Introductie Het vliegveld De cultuur en toerisme Enquetes Overeenkomsten.
Collage van fotokopieën
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Dirk leven in een middeleeuwse stad. Hoe maak je een middeleeuwse stad? Activiteit 1:  Foto’s van nu vergelijken met afbeeldingen van vroeger;  Zoeken.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Dit is een: Broodzak Gasmaskertas Dit is een: Broodzak.
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
LAGERHUIS DEBAT DEBATTEREN 1. 1.Beargumenteerd je mening geven. 2.Wat een (Lagerhuis)debat is. 3.Hoe je een debat voorbereidt en voert. 2 AAN HET EINDE.
Kijk naar de afbeelding en vul in: ik denk, dat de afbeelding betekent:
Discussie les 5 Bron afbeelding:
Presentatie Nederlands Over 4 stellingen Naam: xx Klas: 4vmbo bk Datum:
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
deze workshop maakt gebruik van audio-instructies
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Waarom moet je naar de website: luka-en-vince.webnode.com gaan?
1 Kijk naar de afbeelding en vul in: 2
Waar gaat deze workshop over?
TITEL.
Professionele ontwikkeling
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Presenteren: Door: Cor, Harro, Herre en Niels.
Aantekeningen maken en navertellen
Onderhouden bestratingen
Effect van vertelstandpunt, tijd
Serious Playground a teachers tool to teach art Inleiding/ introductie
studieochtend Lidwinaschool 17 november 2010
Activeren (voor)kennis
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Betrouwbaarheid van informatiebronnen
TEKSTSOORTEN.
Songtekst in beeld   Muziek kan dienen om een boodschap te vertellen… vaak gaat dat door middel van songteksten. Met foto’s kun je een beeldend verhaal.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Project Algemene Vakken
volgende bladzijde terug
Buitenlesdag Donderdag 25 april 2019 Met de steun van:
Presentatie Schoolboek
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Een (informatief) Artikel schrijven
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Workshop duikcomputers
De juiste voorbereiding voor het examen Economie en Ondernemen
Art & Design Grafisch vormgeven
Art & Design Grafisch vormgeven
Transcript van de presentatie:

Stellingen

Het gebruik van stilstaand beeldmateriaal is noodzakelijk voor goed geschiedenisonderwijs. Groen = eens Rood = oneens

Ik maak iedere les gebruik van stilstaand beeldmateriaal. Groen = eensRood = oneens

Afbeeldingen zijn enkel nuttig om de aandacht van de leerlingen te trekken. Groen = eensRood = oneens

Stilstaand beeldmateriaal is het belangrijkste in: Klassikale uitleg met behulp van Powerpoint of prezi = groen Afbeeldingen in het lesboek = Rood Afbeeldingen in activerende werkvormen = rood en groen

Conclusie: vergelijking Beeldmateriaal in het lesboek is het belangrijkst. Afbeeldingen in het lesboek dienen als veelzijdig didactisch hulpmiddel. Leerlingen leren kritisch kijken door afbeeldingen bij de klassikale uitleg. Werkvormen hebben als belangrijkste functie kritisch leren kijken. De meest waardevolle afbeeldingen zijn originele foto’s. Beeldmateriaal in de klassikale uitleg is het belangrijkst. Afbeeldingen in het lesboek dienen als illustratie, geheugensteun en uitleg van begrippen. Afbeeldingen bij de klassikale uitleg nodigen niet uit tot kritisch kijken. Werkvormen hebben als belangrijkste functie kritisch leren kijken. De meest waardevolle afbeeldingen zijn originele foto’s. DocentenLeerlingen

1826, van Joseph Niépce

1861, van James Clerk Maxwell

1872, Louis Arthur Ducos du Heron

Hans Hildenbrand ( )

1. Is de foto betrouwbaar en waarom wel/niet? 2. Is de foto representatief en waarom wel/niet? 3. Met welk doel zou de foto gemaakt zijn?

3 12 4

3 12 4

1. Laat leerlingen hun eigen foto kiezen. 2. Analytische kant: leef je in in de maker. 3. Laat leerlingen hun verhaal vertellen door de foto’s in een volgorde te laten leggen. 4. Internet bevat overvloed aan fotomateriaal. Weet wel wat correct is en wat niet.