Gebruik van rubrics bij practica

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Formatief - summatief evalueren
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Integrale toetsing bij Mondzorgkunde
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
Peer review online: wat werkt?
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Workshop Onderzoeksontwerp
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
De zelflerende student
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Beoordelen met behulp van rubrics
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Feedback, feed up & feed forward
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Digitaal nakijken met Turnitin
+ Gevalideerd beoordelen van een gepersonaliseerd portfolio Marieke van der Schaaf Department of Education, Utrecht University
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
1 juli 2009 Evalueren van papers Workshop Fabienne De Ryck Mariet Vriens.
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Interactief oefenen, formatief toetsen
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Feedback geven en krijgen
Van rapport naar portfolio
De ontwikkeling van een beoordelingsinstrument
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Interactief oefenen, formatief toetsen
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Onderwijskunde en vakdidactiek
Cijferloos lesgeven bij talen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Gebruik van rubrics bij practica Betere transparantie van beoordelingscriteria, verhogen zelfregulatie en betere prestaties?

Gebruik van rubrics bij practica Betere transparantie van beoordelingscriteria? Verhogen zelfregulatie, self-efficacy? Betere prestaties? Onderzoek Masterthesis Onderwijswetenschappen Open Universiteit Afstudeerbegeleider: Dr. Desirée Joosten–ten Brinke Uitgevoerd bij Fontys Hogeschool voor Toegepaste Natuurwetenschappen Alida Boot-Groenink a.groenink@fontys.nl

Inhoud van workshop Algemeen Wat zijn rubrics? Onderscheid soorten rubrics Summatief gebruik rubrics Formatief gebruik rubrics Onderzoek naar gebruik rubrics bij practica Opzet quasi-experimenteel onderzoek Eerste resultaten van onderzoek Voorlopige conclusies Interactief: mogelijkheden voor eigen gebruik?

Wat zijn rubrics? Beoordelingsmatrix Geschikt voor open toetsvormen, 4 typen doelstellingen: Kennisdoelen op niveau van inzicht en toepassing Hogere orde cognitieve vaardigheden zoals probleem oplossen, kritisch denken Performance skills zoals presentatie geven, laboratoriumwerk, groepswerk Creating products zoals onderzoeksrapporten, kunstobjecten maken (Van den Bos, Burghout & Joosten-ten Brinke, 2014)

Onderscheid rubrics Analytische rubric: Holistische rubric: Eenduidig en enkelvoudig, alle relevante beoordelingsaspecten afzonderlijk Holistische rubric: Complexe vaardigheden zoveel mogelijk als één geheel beoordeeld Taakspecifieke rubric Generieke rubric Voor specifieke opdrachten, feedback op detailniveau Breder inzetbaar, voor toetsen ontwikkeling competentie over langere periode

Summatief gebruik rubrics Met rubric cijfer geven voor geleverd werk Indicatoren zijn afgeleid van standaarden of doelen Vergroting van: Validiteit Meet je met rubric wat je wilt meten? Betekenis, bruikbaarheid en juistheid van conclusies uit toetsscores Betrouwbaarheid Beoordelingscriteria en methode helder ? Mate objectiviteit van en consistentie in beoordeling wordt vergroot Transparantie voor docent en student duidelijk hoe cijfer tot stand komt Voor verbetering prestatie van studenten: beoordelingscriteria moeten transparant zijn (Jonsson, 2014)

Summatief gebruik rubrics vervolg cesuur Nadeel: weinig detail, algemene indruk Holistische rubric: één oordeel van gezamenlijke criteria Voorbeeld eerder beoordeeld werk gebruiken Analytische rubric: gewicht toekennen aan criteria, indicatoren Nadeel: ‘afvinklijst’ teveel detail, verlies samenhang

Formatief gebruik rubrics Rubric: precieze, inhoudelijke informatie over geleverde leerprestaties Vaststellen wat er al geleerd is, tot welk niveau en wat er nog te leren is Feed-forward functie van toetsing Leervorderingen van studenten zichtbaar Rubric: - didactisch instrument - instrument voor zelfregulatie te gebruiken bij self- en peerassessment Self-efficacy vereist (Clark, 2012)

Onderzoek naar gebruik rubrics bij practica Opzet quasi-experimenteel onderzoek bij eerstejaars studenten Applied Science naar effect gebruik rubrics voor het bijhouden van labjournaal bij praktijk chemie Basisartikel: Panadero, E., & Jonsson, A. (2013). The use of scoring rubrics for formative assessment purposes revisitided: A review. Educational Research Review 9, 129-144. Gebruik rubrics Betere prestaties Verhogen van zelfregulatie Vergroten van transparantie van formatieve beoordeling Vergroten van self-efficacy 1 2 3 5 4 6 7 onderzoeksmodel

Onderzoek naar gebruik rubrics bij practica Experimentele groep: krijgt rubric labjournaal extra 1 wiskunde B-klas : wisk-B-exp. (n=24: 8 vrouwen, 16 mannen) 1 wiskunde A-klas: wisk-A-exp. (n=21: 8 vrouwen, 13 mannen) Controlegroep: geen rubric 1 wiskunde B-klas: wisk-B-contr.(n=21: 8 vrouwen, 13 mannen) 1 wiskunde A-klas: wisk-A-contr.(n=22: 10 vrouwen, 12 mannen) Tijdslijn onderzoek: Pre-test vragenlijst alle groepen meten self-efficacy, zelfregulatie Op- en bijstellen rubric Start practicum Periode 1 Introductie rubric bij exp. groepen Self-assessment en formatief assessment alle groepen transparantie Post-test vragenlijst alle groepen meten self-efficacy, zelfregulatie, transparantie Summatieve beoordeling labjournaal meten prestatie sept juni okt nov

Onderzoek naar gebruik rubrics bij practica Rubric labjournaal Criteria goed ruim voldoende voldoende matig onvoldoende Verzorging Doelstelling Theorie Uitvoering Reagentia, apparatuur,werkwijze Weergave resultaten/ waarnemingen Verwerken resultaten Discussie Conclusie Samengesteld op basis van standaarden DAS, studiehandleiding, bestaande beooordelingscriteria expliciet gemaakt Bijgesteld met feedback van studenten (eind propedeuse en ouderejaars) en docenten, onderwijskundigen Voor formatief en self-assessment: Goed 5 Ruim voldoende 4 Voldoende 3 Matig 2 Onvoldoende 1

Onderzoek naar gebruik rubrics bij practica Verschil formatief – self-assessment: Indirecte indicatie voor transparantie van formatieve beoordeling Mate waarin studenten zichzelf kunnen beoordelen Transparantie van beoordelingscriteria bevraagd in post-vragenlijst: - Criteria helder? - Door gebruik criteria duidelijk hoe werk te verbeteren?

Onderzoek naar gebruik rubrics bij practica Zelfregulatie: EMSR-Q van Alonso-Tapia in Panadero & Romero (2014) Bijvoorbeeld: Self-efficacy: aangepaste vragenlijst van Andrade (2009) Bijvoorbeeld: Prestatie: summatieve beoordeling van criteria, weging van criteria in Excelsheet

Onderzoek naar gebruik rubrics bij practica Eerste resultaten onderzoek Gebruik van rubrics: 1. Vergroot transparantie? Geen significant verschil exp.-contr 2. Verhoogt zelfregulatie? Geen significant verschil exp.-contr 3. Leidt tot betere prestaties? ?? 4. Vergroot self-efficacy? Significant verschil exp.: 75.7 t(77)=2.02 p=0.046 contr: 71.8 Voor man en vrouw Voor wisk B en wisk A Géén significant verschil tussen wisk B-wisk A en man-vrouw

Onderzoek naar gebruik rubrics bij practica Eerste resultaten onderzoek Bij verschil formatief assessment – selfassessment: Géén significant verschil tussen exp.- en contr.groep Wel significant verschil wisk-B-groep (-3.7) t(71)=2.61 wisk-A groep (-7.7) p=0.011 Wel significant verschil mannen (-7.2) t(71)=-2.4 vrouwen (-3.4) p=0.019 Voor man en vrouw Voor wisk B en wisk A

Onderzoek naar gebruik rubrics bij practica Voorlopige conclusies: Hogere self-efficacy gemeten in experimentele groep: door gebruik rubrics krijgen studenten meer self-efficacy voor het bijhouden van het labjournaal. Studenten uit wisk-B-klassen zijn beter in staat zichzelf in te schatten voor criteria labjournaal totaal en criteria theorie, uitvoering, verwerking resultaten, discussie, conclusie. Vrouwen zijn beter in staat zichzelf in te schatten voor criteria labjournaal totaal en criteria weergave resultaten en discussie Indien data gesplitst: vrouwen significant beter bij wisk-B-groep, niet bij wisk-A

Literatuurreferenties: Andrade, H. L., Wang, X., Du, Y., & Awaki, R. L. (2009). Rubric-referenced self-assessment and self-efficacy for writing. The Journal of Educational Research, 102, 287-302. Clark, I. (2012). Formative assessment: Assessment is for self-regulated learning. Educational Psychology Review, 24, 205-249. Jonsson, A. (2014). Rubrics as a way of providing transparency in assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39, 840-852. Panadero, E., & Jonsson, A. (2013). The use of scoring rubrics for formative assessment purposes revisitided: A review. Educational Research Review 9, 129-144. Panadero, E., & Romero, M. (2014). To rubric or not to rubric? The effects of self-assessment on self- regulation, performance and self-efficacy. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 21, 133–148. Van den Bos, P., Burghout, C., Joosten-ten Brinke D. (2014). Toetsen met rubrics. In H. Van Berkel, A. Bax, & D. Joosten-ten Brinke (Eds.), Toetsen in het hoger onderwijs (p. 193-204). Houten, Nederland: Bohn Stafleu van Loghum.

Interactief Ervaringen met gebruik van rubrics? Voorkeur analytische/holistische rubric? Generiek/specifiek? Is rubric mogelijk bruikbaar voor eigen practicum/praktijk? Welke criteria zijn dan belangrijk? Mogelijke voor- en nadelen voor werken met rubrics in eigen praktijk? Mogelijkheden summatief/formatief gebruik rubrics bij practica? Mogelijkheid/ervaring self-assessment /peerassessment met rubric?