Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Methodisch begeleiden
Zodra treedt u binnen in de wereld van de magie...
Zodra treedt u binnen in de wereld van de magie... van de magie...
Techniek Eigen inhoud rekening houdend met de toepassingsgebieden:
Technische geletterdheid en onderwijs
Mediaopvoeding.
Collectief portfolio groep 3
Een biologisch onderzoek
Debriefing 24 januari 2012.
Medmec04 – Engagement Les 5
Over enkele seconden kom je in een wereld vol magie...
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Muzische vorming Les 6 Vorige lessen Deze les
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Reflectie.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Natuurwetenschappen T3 Inleiding
Pass’t Montessorionderwijs ?
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Ken je kracht…Deel je kracht…
Windtechnologie Annet Kops
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
WELKOM.
Visie & Strategie.
Mind Mapping voor de Leerkracht
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
Workshop evalueren Dcp
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Lancering Traject
Training digitale didactiek
Quiz: Vraag 1 Hoeveel profielen zijn er voor het vmbo? b. 7 profielen
Het verhaal van nul tot STEM school
. Ouderavond 2e klas schooljaar
Aan de slag met de e-rally ‘Techniek’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers Anne-Marie Tytgat.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Bijeenkomst September 2015
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Visie – didactische invalshoeken Elly Quanten 21 maart 2012.
Techniek in de basisschool Met visie op techniekgeletterdheid in de lerarenopleiding BALO – KHLim 21 maart 2012.
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
Een duurzaam traject.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin ze volop kunnen experimenteren en probleemoplossend denken. Mijn weg als techniekcoach…

Wie ben ik ? juf 5 e leerjaar mama van 2 techniekcoach vetrouwenspersoon kokerellen luide stemconcertganger snoeper

StudiedagNascholing 1Supervisie 1Nascholing 2Supervisie 2Verdiepingstraject Nascholing 1 : Elke techniekcoach geeft twee techniekactiviteiten (hanteren maken – gebruiken) Supervisie 1 : Technische geletterdheid / het leerplan analyseren Nascholing 2 : Verkennen van toepassingsgebieden biochemie / ICT / energie Collega’s ontwerpen 2 lessen + reflectiedocumenten Supervisie 2 : Beginsituatie analyse (BSA) voor het eigen team Verdiepingstraject : Hoe evalueren ? Hoe het allemaal begon ?

Waarvoor staat een techniekcoach … Onderscheid maken tussen techniek en muzische vorming Samenwerking/aanspreekbaar – coaching (begeleiden in de klas) Hanteren van het lexicon (technische geletterdheid). Hanteren van het leerplan techniek. Blijven updaten Begeleiden van de schoolvisie (bouwstenen) Levenslang bijleren (STEM-coach …) Agent... Mijn gps zei me dat ik hier moest draaien !

10 om te zien : Bouwstenen schoolvisie … Zelf ontwerpen/realiseren en hypotheses formuleren / experimenteren (constructief leren) Toepassingsgebieden constructie, energie, transport, ICT en biochemie + planning technieklessen KO/L6 Techniek maken en gebruiken (vaardigheden) Samenwerken (interactief leren) Techniek duiden (link met mens en maatschappij) Leeromgeving en leermiddelen (beleving) Techniek evalueren (product- en procesevaluatie) In thema’s/los van thema’s werken aan techniek (thematisch – systematisch) Aspecten techniek begrijpen (kennis) Vertrekken vanuit vragen/interesses/talenten van de kinderen

Valkuilen en successleutels … Sketch… Valkuilen in het team : Successleutels : + Kinderen en hun acties + Realisatie van materiaalklas + Drempelverlagend + Inzichten verwerven + Wedstrijd ‘opruimrobot’ veel materiaal doelen = Chinees geen tijd geen plaats

De sterke en zwakke punten worden in kaart gebracht op leerkrachtniveau en op schoolniveau… 1)Wat zijn de sterke punten : - techniekcoaches + ondersteuning - kiezen van doelstellingen (hanteren leerplan) - interactieve werkvormen - leermiddelen 2)Wat zijn de zwakke punten : - leeromgeving - evaluatie - planning - samenwerking met bedrijven 3)Verkl Verklaring zwakke punten? Beginsituatie analyse BSA

Zelf aan de slag ! EEN ONBEKEND VOORWERP Wat is het voorwerp en waarvoor dient het? Omschrijf het voorwerp door de verschillende onderdelen te omschrijven. Formuleer enkele hypothesen waarvoor het voorwerp zou kunnen dienen. Maak voor elke hypothese een tekening waarop je duidelijk maakt waarvoor je het voorwerp zou kunnen gebruiken. Stel je daarbij volgende vragen. o Wat moet het voorwerp kunnen doen? o Waarvoor dienen de verschillende onderdelen van het voorwerp dan? Voeren de hypotheses indien mogelijk uit. Bereid een reclamespot voor om het gebruik van het toestel toe te lichten aan de voltallige groep. De reclamespot mag 1 minuut duren. De groep bespreekt of het voorwerp al dan niet kan beantwoorden aan de geformuleerde hypothese.