Bijeenkomst 2 Docent: Pascal van Schajik Eventuele sheets: www.med.hro.nl/schpawww.med.hro.nl/

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het doen van eigen onderzoek
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Communicatie met de klant
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Loverboys.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Een lessenserie van drie lessen
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Iedereen coach naar Jef Clement.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Gedragsrepertoire Denken over je denken
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Wat willen we vandaag doen?
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Marloes Waterschoot Klas 3D
Nederland = ZEURLAND.
Aanvaarding en tolerantie
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
interculturele communicatie
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
1 I Interculturele communicatie Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik Eventuele sheets:
Culturele synergie.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Icc, the final!!! med.hr.nl/schpa.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Groepsdynamica wc 5
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie Docenten: Pascal van Schajik, Sheets:
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
De kracht van positief opvoeden
Communicatie & Relatie
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
OUDERS CENTRAAL ( ER)KEN MIJ EN MIJN KIND Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Drs. Joke van.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
H2 Een leven lang leren.
Nee Zeggen!.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 2 Docent: Pascal van Schajik Eventuele sheets:

 Herhaling afgelopen keer  Theorie: Hoffman  Verwerkingsopdrachten

Aantal kernpunten

Schrijf je mening op over:  “als ik over een uur een gesprek heb met een Afghaan, is het niet noodzakelijk dat ik me vooraf informeer over zijn of haar wijze van communiceren, bijvoorbeeld wat betreft begroeten, aankijken, wel of geen directe vragen stellen, enz.”

 Twee weinig effectieve benaderingen bij professionals: 1. iedereen in NL met andere etnische achtergrond moet zich aanpassen 2. bang om fouten te maken en daardoor te discrimineren Valkuil: ◦ Generaliseren door teveel verdiepen in cultuur ◦ Individuele cliënt wordt niet meer aangesproken op bepaald gedrag/opvattingen ◦ Denken dat alleen maar respect opgebracht mag worden voor cultuur cliënt

 Wat is etnocentrisme?  Het oordelen over andere culturen vanuit eigen culturele norm

 f5g f5g

Als ik succes heb noemt men mij een nederlandse artiest. Op andere momenten bekijkt men mij als Marokkaan. Ik ben niet half nederlands - half Marokkaans. Ik ben helemaal Belgisch én helemaal Marokkaans.

Amerikaanse tv, engelse kleding, braziliaanse muziek, turks eten, etc. Beschrijf je eigen sociale systemen..vanuit je bed tot in de klas..

 Kritiek Hofman: risicovolle benadering  dw dw 1. Cultuur verklaart niets 2. Oneigenlijke legitimatie van handelen 3. Reductie van persoon tot alleen zijn etnische, religieuze of nationale identiteit 4. Buitengewoon anders maken van gedrag persoon 5. Eenzijdige vastlegging van betekenissen

6. Generalisaties en stereotypering 7. Wij/zij-denken 8. Bevoogding 9. Haalt je uit je kracht

 Exclusief denken, groepsdenken, iemand opsluiten in zijn cultuur wij/zij  Inclusief denken, samen, iemand zijn cultur laten en streven naar saamhorigheid  Gelijktijdig hanteren van  Erkende gelijkheid:verbinden binnen een context..vb. klas  Erkende diversiteit:erkennen van verscheidenheid op basis van talent, behoeftes etc.

 Bespreek in groepje de 1 e 2 uitgereikte voorbeelden

 Communicatie persoon is slechts te begrijpen door met alle sociale systemen, waartoe deze persoon, behoort rekening te houden ◦ Etniciteit, religie en nationaliteit zijn slecht 3 mogelijk sociale identiteiten

 Open, onbegrenst en heterogeen  Onderlinge beïnvloeding /circulair  Evenwicht (next slide)  Gelijkeindigheid (equifinaliteit)  Meerdere manieren om je doel te bereiken

 Individu streeft naar evenwicht en groeit mee met veranderingen binnen en buiten het sociale systeem

 Uitwisseling van visie van en omtrent personen en onderhandeling over de zinvolheid of de mogelijke betekenis van deze visies. Deze uitwisseling is een interpersoonlijk gebeuren ingebed in een ruimere gemeenschapsdialoog binnen de samenleving

 Afwisselende eenzijdige beïnvloeding AB  ZenderOntvanger  BA  ZenderOntvanger  OorzaakGevolg

Wie lineair denkt kan (in een gezin of in een team) altijd een zondebok vinden wanneer het moeilijk loopt: “autoritaire vader” “overbeschermende moeder” “ongehoorzaam kind” “vader is Moslim” “moeder is Surinaams” “die collega klaagt altijd” “de baas kan niet delegeren”

 Gelijktijdige wederzijdse beïnvloeding  Sociale dialoog: Sociale representaties  AB  A & B: altijd en gelijktijdig zender/ontvanger  AandeelAandeel

Lineair: “Hij is autoritair” Circulair: Je beschrijft actueel gedrag zoals het ervaren wordt en ook het gedrag van de omgeving. “Hij legt bepaalde zaken op, drukt zich brutaal uit, …” En “De anderen doen wat hij oplegt, geven hem geen commentaar, …

Vader en moeder hebben een conflict. Ze zitten samen op de bank. Vader wiebelt met zijn voet. Moeder zucht. Vader wiebelt nog meer met zijn voet, moeder zucht weer … De ouders van Jan proberen Jan beter in de gaten te houden omdat ze de indruk hebben dat hij dingen achter hun rug doet. Jan voelt zich gecontroleerd door zijn ouders en gaat stiekem …

 Cultural misunderstandings Cultural misunderstandings  Cross Cultural Communication Cross Cultural Communication

 Individueel  Haal gebeurtenis terug waarin sprake is van conflict & jij het gevoel hebt dat schuld bij ander ligt  Beschrijf eigen aandeel m.b.v. circulaire beïnvloeding

 vanzelfsprekendheden die gedeeld en gecreëerd worden met andere mensen ◦ dynamisch en veranderen voortdurend ◦ ontstaan in een brede sociale dialoog binnen groepen in de samenleving

 niet aflatende stroom positieve & negatieve zienswijzen omtrent in gemeenschap gecreëerde betekenissen ◦ Normerend Voorbeelden  “Ik moet wel”; “een normaal mens”; “dat hoort zo”; “ze zullen denken dat…”.

Brief lezen  Van welke so.re. zijn de so.pe. (schuingedrukt!) ‘n uitdrukking? Schrijf antwoord op  Bespreek in groepje tegen welke toen heersende so.re. de vrouw in haar omgeving moet opboksen Verder in groep  Vrouw: herken je deze so.re? Hoe sta jij daar tegenover?  Man: welke heersende so.re. ken jij rond man zijn tegenwoordig? ◦ Welke ervaar jij als sociale druk? Welke als steun?

 Bespreek in groepje je eerdere & huidige mening  “als ik over een uur een gesprek heb met een Afghaan, is het niet noodzakelijk dat ik me vooraf informeer over zijn of haar wijze van communiceren, bijvoorbeeld wat betreft begroeten, aankijken, wel of geen directe vragen stellen, enz.”

5 vooronderstellingen (axioma’s) van Watzlawick m.b.t. communicatie TOPOI-model Verloopt digitaal & analoogTaal Karakter van betrekking is afh. van interpunctie loop gebeurtenissen Ordening betrekkings- en inhoudsaspectPersonen Symmetrisch ofwel complementair al naar gelang gebaseerd op gelijkheid of verschil Personen -Organisatie Men kan niet niet-communicerenInzet

 TOPOI-model ≠ instrumenteel scherm  Prof. als persoon PresentiePersoon als klant  Aandacht & betrokkenheid naar individu toe staat centraal

Voor bijeenkomst 3  2 e keer bestuderen handleiding ◦ Opstellen vragen over handleiding en meenemen Hoffman  Voor bijeenkomst 3: Bestuderen Hoofdstukken 5 en 7  Artikel hoffman