Gesloten vs. Open: Freud en Rogers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De (on)gezonde leerling?
Advertisements

De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Gentle Teaching.
Aanpak problematisch gedrag
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Modellen en Stromingen
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Modellen en Stromingen
Modellen en Stromingen
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
Praktijkervaring en reflectie
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 2
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
TRENDS 2014 Hafida
Stromingen in de psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Inleiding in de Psychopathologie
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Werken met verslavingsproblematiek. Les 5
Inleiding in de Psychopathologie
Gedragsproblemen en stoornissen
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Agressie Les 2.
Inleiding in de Psychopathologie
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Gedragsproblemen en stoornissen
Erikson  Identiteit vs identiteitsverwarring
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Gedragsproblemen en stoornissen
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Wetenschap.
ontwikkelingspsychologie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Gesloten vs. Open: Freud en Rogers Kind in ontwikkeling B Gesloten vs. Open: Freud en Rogers

Welkom! Programma Inleiding module Focus Freud Focus Rogers Verwerkingsopdrachten

Organisatie Dinsdag 9-1350 en donderdag 1030-1350 Werkvormen: - Dinsdag: focuscolleges + opdrachten - Donderdag: Expertgroepen en integratie-opdrachten 3 weken les, in 4e lesweek toets: mc + open vragen Literatuur: Rigter, J. (2008). Het palet van de psychologie. Stromingen en hun toepassingen in de hulpverlening en opvoeding. Bussem, Nederland: Coutinho Alle hoofdstukken, behalve hoofdstuk 7

Waar gaat het over? Verschillende stromingen in de psychologie. Verschillende referentiekaders (‘brillen’) om de realiteit te bekijken, en specifiek naar de ontwikkeling van de mens Psychoanalyse Behaviorisme Humanistische psychologie Cognitieve psychologie Systeemtheorie Biologische psychologie

Thema’s Elke week staat er een thema centraal: Gesloten vs Open; Freud vs Rogers; Psychodynamische theorie vs Humanistische psychologie Gedrag vs Gedachten; Behaviorisme vs Cognitieve psychologie Intern vs Extern; Biologische psychologie vs Systeemtheorie

Wat is psychologie? De academische discipline die zich bezighoudt met het innerlijk leven (kennen, voelen en streven) en het gedrag van mensen. Maar: Geen overeenstemming over definitie. Veel discussie: tussen psychologen onderling andere sociale wetenschappen

Relatie met pedagogiek Pedagogiek richt zich op opvoeding en ontwikkeling van het kind. Voorbeeld: een kind met ADHD Hoe kijkt een psycholoog? Hoe kijkt een pedagoog? Hoe kijkt een orthopedagoog?

Stromingen in de psychologie Iedere stroming heeft een geschiedenis Iedere stroming heeft een mensbeeld Steeds meer aandacht voor ‘evidence based’ werken

Mechanische mensbeeld Mensen als mechanieken De mens als ingewikkeld dier Afzonderlijk te bestuderen onderdelen Weinig invloed van de omgeving Lineair causaal verklaringsmodel ‘Het geheel is gelijk aan de som der delen’

Organistische mensbeeld Mensen zijn als organismen, ze groeien en bloeien Vergelijkingen met dieren kunnen zinvol zijn Een organisme kun je niet los bestuderen van zijn omgeving Circulair verklaringsmodel Het geheel is meer dan de som der delen

Personalistische mensbeeld Principieel onderscheid tussen mensen en overige organismen Menselijk handelen is doelgericht, mensen geven zin aan hun leven Een mens is één geheel Kennis uit dierexperimenten zegt niets over menselijk gedrag

Hoe maak je gebruik van de mensbeelden en methoden? Pragmatisch: met een bril zie je beter Een theorie is als een zoeklicht: sommige aspecten worden belicht en andere juist onderbelicht

Wat is jouw visie op de (ontwikkeling) van de mens? Bespreek het in een groepje

Algemene Systeem Theorie De mens en zijn omgeving wordt als één systeem gezien. Dat is de HEDENDAAGSE visie Versimpeld model: bio – psycho – sociaal model 3 factoren zijn nodig om de mens te begrijpen Iedere stroming legt nadruk op één of meerdere van deze factoren

Waarom verschillende theorieën? De mens is complex. Elke theorie heeft zijn eigen stokpaardje. Elke theorie heeft gedeeltelijk gelijk. Pas op voor blinde vlekken.

Hoe zit het boek in elkaar? Ieder hoofdstuk een andere stroming Bij iedere stroming: uitgangspunten/mensbeeld de theorie toepassingen in de praktijk Website met ondersteunend materiaal

Thema van de week GESLOTEN VS OPEN

Focus 1: Freud en de psychoanalyse Wat weten jullie al van Freud?

Freud: Psychoanalyse Theorie over hoe mensen functioneren Hulpverleningspraktijk Uitgangspunten van die theorie: subjectieve ervaringen aansturing van gedrag onbewust en bewust conflictmodel toeval bestaat niet ervaringen als kind zijn belangrijk

Mensbeeld Freud zegt: geen baas in eigen brein, maar gestuurd door onbewuste en irrationele wensen twee driften: agressie- en seksualiteitsdrift kindertijd is bepalend iedereen kent normaal en gestoord gedrag Maar: bewustwording kan helpen bij functioneren! Mensbeeld: mechanistisch en personalistisch Biopsychosociaal: psyche staat centraal

De theorie onbewuste mentale processen psychische structuur psychoseksuele ontwikkeling verdedigingsmechanismen praktijktheorie

Geïnspireerd door Freud John Bowlby: hechtingstheorie kijkt naar de biologische oorsprong in het aangaan van hechtingsrelaties Objectrelatietheorie kijkt naar de relatie tussen moeder en kind

De praktijk Psychische problemen zijn het gevolg van onopgeloste onbewuste conflicten. Psychoanalyse om onbegrijpelijk gedrag begrijpelijk te maken. Toepassingen in de praktijk: overdracht en tegenoverdracht aandacht voor kindertijd verdedingsmechanismen

Wat vinden jullie van deze theorie? Waar sta je achter? Waar plaats je vraagtekens bij?

Opdrachten bij Freud 5 opdrachten, 5 groepjes Voor iedere opdracht noteer je je antwoorden op een poster. Foto’s maken van de posters  studiemateriaal! (Als je klaar bent, kun je zelf werken aan de vragen op de website.) Link van de filmpjes (alleen opdracht 2): https://www.youtube.com/watch?v=NCXynjpFaKU https://www.youtube.com/watch?v=jfP9AIJA72E

Focus 2: Rogers: humanistische psychologie Wat weten jullie al van Rogers?

Rogers: Rogeriaanse psychotherapie Humanistische stroming Grote invloed op hulpverlenings- en opvoedingspraktijk Uitgangspunten subjectieve beleving zelfbewustzijn: blik van binnenuit levenslang groeien en ontwikkelen je bent zelf verantwoordelijk voor je leven hier en nu staat centraal de mens is één geheel doel is je te bevrijden van wat groei in de weg staat.

Mensbeeld Optimistisch, want iedereen kan groeien Authentieke, subjectieve ervaringen zijn de essentie van wie je bent. Een kind verschilt van een volwassene Dieren zijn wezenlijk anders dan mensen Mensbeeld: personalistisch Bio – psycho – sociaal: totaliteit, maar bio en sociaal worden niet uitgewerkt.

Rogers visie op persoonlijkheid

Hoe ga je met cliënten om? Wel doen: client-gericht onbevooroordeeld luisteren accepteren en respecteren client is zelf competent Niet doen: adviseren, interviewen, begeleiden Drie grondhoudingen echtheid, onvoorwaardelijke acceptatie, empathie

De praktijk Psychische problemen zijn het gevolg van incongruentie en kunnen worden aangepakt door een hulpverlener die naar de cliënt luistert en probeert hem te begrijpen. Belangrijkste toepassingen: de houding van de hulpverlener / de benadering van de cliënt.

Geïnspireerd door Rogers Gendlin: experientele therapie, focussing Seligman: positieve psychologie Gordon: ik-boodschap Motiverende gespreksvoering

Wat vinden jullie van deze theorie? Waar sta je achter? Waar plaats je vraagtekens bij?

Opdrachten bij Rogers 6 opdrachten, 5 groepjes Voor iedere opdracht maak je een poster, waarop je de belangrijkste antwoorden/bevindingen weergeeft. Foto’s maken van de posters  studiemateriaal! Als je klaar bent, kun je zelf werken aan de vragen op de website.

Expertgroep Opdracht voor expertgroep: Geef in maximaal 10 minuten de kern van de stromingen weer. Werk de integratie-opdracht uit: Deze week: vergelijking tussen Rogers en Freud (zie p.18) Sluit af met een korte toets waarmee je kijkt of de klas de stof heeft begrepen

Donderdag Expertgroep Gelegenheid voor vragen over de literatuur Gelegenheid voor vragen over de opdrachten Koppeling naar de praktijk