Klachtenloket KINDEROPVANG Landelijk loket klachten en geschillen voor Kinderopvang en Peuterspeelzalen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding in het recht II: Rechtspraak en grondrechten
Advertisements

Hoofd Juridische Zaken
Nieuwe Wet kinderopvang
Website voor bewonerscommissies
De verdeling van zorg en arbeid in Nederlandse gezinnen.
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
TussenSchoolse Opvang Ichtusschool 21 oktober 2008 Saskia Delies.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Voorontwerp decreet Voorschoolse Kinderopvang 6 mei 2011.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
ROCOV Haaglanden Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer Haaglanden Presentatie aan de Commissie VVEZ dd 10 november 2010 Voorzitter:
Klachtenregeling Qliq primair onderwijs 27 april 2011 mr Loulène Boersma juridisch adviseur bond KBO.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht vooruit! Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht.
SKE Klachtencommissie Rotterdam en Zuid-Holland Zuid
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
M AMA, BUURVROUW OF CRÈCHE ? Keuzen en knelpunten in de kinderopvang.
Ouderraad De Kinderkei. Waarom een ouderraad? Bij de wet geregeld ‘orgaan’, GGD (Gemeenschappelijke Gezondheids Dienst) Voor de gemeenschappelijke belangen.
Overeenkomst.
Startbijeenkomst Netwerk Sociaal Domein
Inleiding Recht en rechtspraak Rechterlijke organisatie Rechtbank
De Hoge Raad voor het Handhavingsbeleid. 1. Opdrachten Hoge Raad -Bindend advies HV CBS / SI -Niet-bindend advies rechter HV vóór Bindend.
De (T)OR en de bestuurder
§ 1.2 Sta je samen sterker? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan.
Commercieel beleid en recht
3.2 Hoe beslis je wat je koopt?
Recht H3 Kopen en verkopen Filiaalmanager.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Dalfsen en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Jan Roorda: directiesecretaris Addy Kok: beleidsadviseur.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Schending van leefregels en evaluatie: regelgeving, beroepsprocedure en checklist samenstelling dossier beroepscommissie Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
WW en starten als Ondernemer Cornelissen en Sars Advocaten in samenwerking met PZO Mr. G.J. van Brakel, advocaat 8 oktober 2009.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
ISB-CONGRES – 17 MAART 2011 KINDEROPVANG EN SPORT.
Geschillencommissie Passend Onderwijs 1. Joke Sperling en Annie Wigger VARO/NVOR symposium 20 april
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
De klachtenfunctionaris: het perfecte plaatje…
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Communicatie met leden Taakverdeling bestuur Erick van der Schouw Henk Edgar Februari 2016.
3 categorieën: Vraag Klacht Huismeester Contactpagina Op de contact pagina staat een formulier dat ingevuld kan worden. Dit formulier.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
CONCEPT!.
Contracteren met Algemene Voorwaarden
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Ontwikkelingen Peuterspeelzaal
Visieontwikkeling gezinsopvang
Geschillencommissie Passend Onderwijs
Werkveld Kindercentrum
Lokaal loket kinderopvang
Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
Ouderavond ‘Andere Schooltijden’
Lokaal loket kinderopvang
Regering en parlement Regering en parlement Machten… Machten…
Vo. 1 en de civiele rechter
Meld u aan als lid van de Ouder Advies Raad (OAR)
Waarom een ouderklankbordgroep?
Klachtenbehandeling.
Transcript van de presentatie:

klachtenloket KINDEROPVANG Landelijk loket klachten en geschillen voor Kinderopvang en Peuterspeelzalen

Inhoud 1.Aanleiding 2.Doelstelling implementatie 3.Doelgroepen 4.Schematisch weergave 5.Website ‘home’ 6.Website ‘onderwerp’ 7.Website ‘FAQ’ 8.Gang van zaken Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen

Aanleiding Wetgeving: Verbetering positie ouders Aanbieders van kinderopvang en peuterspeelzalen verplicht zich aan te sluiten bij één loket Nieuw model voor de behandeling van klachten en geschillen Uitbreiding van het werkterrein Geschillencommissie Kinderopvang Naamgeving: Klachtenloket Kinderopvang Landelijk loket klachten en geschillen voor Kinderopvang en Peuterspeelzalen Aanleiding

Doelstelling Laagdrempelig, toegankelijk en herkenbaar voor de doelgroepen Klachten worden zo vroeg mogelijk opgelost. Klachtfase is gratis voor ouder (indiener) m.u.v. mediation Klachten worden altijd behandeld ook als een houder niet aangesloten is. Waar nodig wordt de klager geholpen met het formuleren van zijn klacht Eigen website en communicatiemiddelen 1.Aanleiding 2.Doelstelling 3.Doelgroepen 4.Schematisch weergave 5.Website ‘home’ 6.Website ‘onderwerp’ 7.Website ‘FAQ’ 8.Vragen Doelstelling

Doelgroepen Primair: Ouders van kinderen die opgevangen worden in een kinderdagverblijf/ BSO/ NSO/ peuterspeelzaal of via gastouderbureaus. Oudercommissies Houders van kinderdagverblijven, NSO/BSO, gastouder(-bedrijven) en peuterspeelzalen: uitsluitend informatie en advies Secundair (voornamelijk middels de website): Potentiële houders van kinderdagverblijven, NSO/BSO, gastouderbedrijven en peuterspeelzalen Potentiële gastouders Ouders die mogelijk hun kinderen willen laten opvangen. Scholen, die opvang willen aanbieden Medewerkers in de Kinderopvang Handhaver, die toezicht moet houden op uitvoering van de wet Veldpartijen (brancheorganisaties, ouderorganisatie BOINK) Doorverwijzende partijen (Juridisch loket, Consuwijzer) Studenten in de Kinderopvang (voor scriptie, verslag) Overige geïnteresseerden 1.Aanleiding 2.Doelstelling 3.Doelgroepen 4.Schematisch weergave 5.Website ‘home’ 6.Website ‘onderwerp’ 7.Website ‘FAQ’ 8.Vragen Doelgroepen

Primair: Ouders van kinderen die opgevangen worden in een kinderdagverblijf, BSO/ NSO, gastouders of peuterspeelzaal. Ouders die mogelijk hun kinderen willen laten opvangen. Oudercommissies Houders van kinderdagverblijven, NSO/BSO, gastouder(-bedrijven) en peuterspeelzalen: uitsluitend informatie en advies Secundair: Potentiële houders van kinderdagverblijven, NSO/BSO, gastouderbedrijven en peuterspeelzalen Potentiële gastouders 1.Aanleiding 2.Doelstelling 3.Doelgroepen 4.Schematisch weergave 5.Website ‘home’ 6.Website ‘onderwerp’ 7.Website ‘FAQ’ 8.Vragen Schematische weergave

Website ‘home’ 1.Aanleiding 2.Doelstelling 3.Doelgroepen 4.Schematisch weergave 5.Website ‘home’ 6.Website ‘onderwerp’ 7.Website ‘FAQ’ 8.Vragen Website ‘home’

Website ‘onderwerp’ 1.Aanleiding 2.Doelstelling 3.Doelgroepen 4.Schematisch weergave 5.Website ‘home’ 6.Website ‘onderwerp’ 7.Website ‘FAQ’ 8.Vragen Website ‘onderwerp’

Website ‘FAQ’ 1.Aanleiding 2.Doelstelling 3.Doelgroepen 4.Schematisch weergave 5.Website ‘home’ 6.Website ‘onderwerp’ 7.Website ‘FAQ’ 8.Vragen Website ‘FAQ’

Vragen 1.Aanleiding 2.Doelstelling 3.Doelgroepen 4.Schematisch weergave 5.Website ‘home’ 6.Website ‘onderwerp’ 7.Website ‘FAQ’ 8.Vragen Samenstelling geschillencommissie Drie onafhankelijke leden Benoemd door het bestuur SGC Voorzitter aangezocht door SGC: rechter of daarmee vergelijkbaar Eén commissielid voorgedragen door Brancheorganisatie Kinderopvang/MOgroep Eén commissielid voorgedragen door Boink en de Consumentenbond (SGC) Volstrekt onafhankelijk en onpartijdig Samen sterk model: juridisch, materiedeskundigheid, houders- en ouderperspectief

Producten geschillencommissie Schikking tijdens procedure Bindend advies

Procedure in 9 stappen 1.Eerst klagen bij de houder 2.Dan klagen bij De Geschillencommissie - internet/brief - termijn: 1 jaar -klachtengeld € 25,-- Spoedprocedure mogelijk 3.Vragenformulier -geen formele eisen - ondertekening = aanvaarding bindende uitspraak 4.Verweer houder 5.Mondelinge behandeling - verspreid over het land - mondelinge toelichting - mogelijkheid vragen stellen - informeel karakter - rechtshulp niet nodig 6.Wraking en verschoning 7.Uitspraak -overeenkomst en AV - wet en het recht - redelijkheid en billijkheid - voldoende gemotiveerd - schriftelijk binnen 4 weken 8.Kostenveroordeling -geen 9.Bindend advies - nakomingszekerheid - beperkte toetsing door rechter