Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Plaatje vrienden op een bank
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Luisteren naar kinderen De nieuwe methode voor overleg in het gezin
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Op zoek naar emotie Gemaakt door: Chantal en Carlijn.
Verborgen vormen van pesten
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Van uitleggen leer je het meest
Welkom bij Leefstijl.
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
Presentation Of Learning
Een lessenserie van drie lessen
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
1. Levensbeschouwing en communicatie
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Welkom op deze informatieavond
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Presentatie Bijeenkomst 2
OFC28 mediawijsheid les 4.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Presentatie Bijeenkomst 3
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Kunst en wetenschap. Cultuur Kunst = vorm van cultuur Wetenschap = vorm van cultuur.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Reclame Masters | Ik en reclame!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Pedagogische theorieën
Praktijkervaring en reflectie
Welkom ik maak me sterk.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Het belang van voorlezen
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Meervoudige intelligentie
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Begeleiding: Roeland Broeckaert
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Een reisverslag schrijven
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
5 rollen van de docent : verdieping
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Opdracht interview Ouderen & Technologie
Gesprekstechnieken Les 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
SEL Les 2: normen en waarden.
Les 5: Verbale communicatie
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Transcript van de presentatie:

Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot j.h.van.der.sloot@hr.nl Kwartaal: 1 Les: 1 Kamer: L03.346

Muziek Muziek Kinderen voor kinderen http://www.youtube.com/watch?v=O3DrA8Nu-Hc http://kvk.vara.nl/clip/34-klaar-voor-de-start-klaar-voor-de-start-dansinstructie Eerst je ogen dicht voor onderstaande muziek, op mijn teken https://www.youtube.com/watch?v=TfvhIp6ZEKI&index=4&list=PL22A2FF2A4D90592F

Kennismaking Module handleiding Eindtoets: filmpje met een jongere (4-18 jr) Uitleg beoordelingslijst.

Wat gaan we doen? Communicatie met kinderen 0-5 jaar

Communicatie met kinderen 0-5 jaar. In drietallen: verzamel zoveel mogelijk communicatievormen. We lezen elkaar een verhaal voor.. Liedje zingen.. Lezen van Baarda blz 12-20 Muziek voor kinderen. https://www.youtube.com/watch?v=NfGqpNoSSC8 https://www.youtube.com/watch?v=SGIwvNrvASo

Communicatie met kinderen 6-12 jaar.

Vormen van creativiteit in een gesprek: Discussie groepje: Hoe gingen jouw ouders met je in gesprek toen je 6,12, 18 jaar oud was. Schrijf specifieke gespreksvormen op. Bovenstaand: uitwisselen in grote groep. Neem een voorwerp dat je bij je draagt en vertel in een groepje wat het over jouw karakter zegt. Wat heb je met je voornaam (geschiedenis, trots, afkeer, ......)

Filosoferen met kinderen: In twee tallen: Iedereen schrijft op aparte papiertjes twee filosofische vragen. B.v. wat zou je doen als je kon vliegen. In groepjes van vier: Beantwoord met elkaar 8 filosofische vragen. Evaluatie: wat vond je van deze vragen? Kon je in gesprek komen met de ander.

Gedicht 100 talen van kinderen door L.Malaquzzi. Zeker. De honderd zijn er. Het kind bestaat uit honderd. Het kind heeft honderd talen honderd handen honderd gedachten honderd manieren van denken spelen en praten. Honderd als maar honderd manieren van luisteren verbazen, liefhebben honderd vreugdes om te zingen en begrijpen honderd werelden om te ontdekken honderd werelden om uit te vinden honderd werelden om te dromen. Het kind heeft honderd talen (en nog eens honderd honderd honderd) maar ze stelen er negenennegentig De school en de cultuur scheiden het hoofd van het lichaam. Ze zeggen tegen hem: te denken zonder handen te doen zonder hoofd te luisteren en niet te praten te begrijpen zonder vreugde lief te hebben en zich te verbazen alleen met Pasen en Kerstmis. Ze zeggen hem: ik geef je de al ontdekte wereld en van de honderd stelen ze er negenennegentig. Ze zeggen hem: dat spel en werk realiteit en fantasie wetenschap en verbeelding hemel en aarde verstand en droom dingen zijn die niet bij elkaar horen En dus vertellen ze het kind Dat de honderd er niet is. Het kind zegt: ZEKER DIE IS ER WEL!

Meervoudige intelligentie – Howard Gardner In groepjes van vier! Verzamel zoveel mogelijk info. Wat is MI De rol van de docent/professional Test MI en voer hem uit voor de klas. Wat zijn de kaarten van MI. Leg uit, geef voorbeeld.

Mindmap maken Wat is creativiteit? Formuleer een gezamenlijke definitie.

Activiteiten zoeken.. Groepjes van drie of vier:. Opdracht: Zoek/bedenk/fantaseer leuke ideeën voor creatieve gespreksvormen. Volgende week presenteren Geen gebruik van computer. Maak linken met de theorie.

Opdracht voor volgende week Presentatie uitvoeren. Neem een favoriet kinderspeelgoed mee waar een verhaal/emotie aan vast zit. Neem kleurpotloden en/of stiften mee.

Hoe kan je naar kinderen kijken: Onderzoek de onderstaande denkers op hun visie over kinderen en presenteer dat voor de klas. Vrije school – Rudolf Steiner school Thomas Gordon: Luisteren naar kinderen Delfos Reggio Emillia

verborgen boodschappen:  niet-accepteren en dus willen veranderen; Gordon verzamelde de verbale reacties van ouders op kinderen die met een probleem komen en hij deelde ze in 12 categorieën in: 1.Bevelen, dirigeren, commanderen 2. Waarschuwen, berispen, dreigen 3. Vermanen, moraliseren, preken 4. Adviseren, oplossingen of suggesties aandragen 5. De les lezen, beleren, logische argumenten aanvoeren 6. Oordelen, kritiseren, het ermee oneens zijn, beschuldigen 7. Prijzen, het ermee eens zijn 8. Schelden, belachelijk maken, beschaamd maken 9. Interpreteren, analyseren, diagnose stellen 10. Geruststellen, sussen, troosten 11. Uitvragen, ondervragen, vragen stellen 12. Zich terugtrekken, afleiden, toegeven, over iets anders praten. verborgen boodschappen:  niet-accepteren en dus willen veranderen;  niet vertrouwen dat het kind zelf kan oplossen;  de schuld geven;  het kind niet slim vinden vergeleken met de ouder zelf,  iets slecht of verkeerd vinden;  gevoelens bagatelliseren;  niet accepteren van gevoel

Gordon: Ouder en kind hebben samen een probleem Geen verlies methode Gezag en macht Zoek naar behoefte. Ouder heeft een probleem Ik boodschap Woede als eerdere/vroege ervaring Eerlijk zijn over eigen gevoelens. Kind heeft een probleem Passief luisteren Actief luisteren

Zoek de verschillen! Opdracht 1 Je gaat zelf een ‘zoek de verschillen’ maken. Eerst maak je een tekening op een A4 -tje. De tekening moet gaan over vriend(inne)tjes. Je kleurt de tekening niet in. Als je de tekening af hebt, trek je hem over. Dit kun je het beste doen bij het raam. Je maakt nu 10 kleine veranderingen in de tekening. Als je de ‘zoek de verschillen’ af hebt, laat je hem zien aan een andere leerling uit je groepje. Kan deze de verschillen vinden? Opdracht 2: Hoe vond je het? Opdracht 3: Aan de hand van de tekening voer je een gesprek over vriend(innet)jes