Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STRATEGISCHE PLANNING
Advertisements

Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Kamer van Koophandel Haaglanden
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Door Nik Van Looy & Pieter Jan Proost
Debriefing 24 januari 2012.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Basisboek marketingcommunicatie
Functioneel Ontwerp.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Basis communicatieplan
Sollicitatietraining
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Detailhandelsmarketing
[Productnaam] Marketingplan
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Visie & Strategie.
Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Verschillende rollen en stijlen
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Mini-onderneming Toelichting project Planning Teamverdeling.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Analyse maken Stap één bij projecten.
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
[Productnaam] Marketingplan
Indeling van hoofdstuk 2
Een product of dienst verkopen
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Les 5: Het marketingplan
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Het project

Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin

Hoe staat het ervoor…

fasen Project start up Verkenning van de opdracht/idee Definitie van de inhoudelijke uitgangspunten Ontwikkelen van een basisconcept Toetsen van de haalbaarheid Ontwikkelen communicatiestrategie Bezinning op projectaanpak Bezinning op zakelijke randvoorwaarden Analyseren van de risico’s Schrijven projectvoorstel Sluiten projectovereenkomst

Project start up Projectinhoudelijk;welke activiteiten, wie gaat wat doen Communicatief;duidelijk beeld van de doelgroep, gewenste effect,promotie,fondswerving Beheersmatig; Kwaliteit Organisatie Faciliteit Tijd Informatie Geld

Verkenning van de opdracht/idee stap 1 Bepalen van de startsituatie Doelstelling, vraagstelling, wie is gebaat bij.. Samenwerkingspartners Andere projecten Uniek, groot risico project (zie swot) 5xW+h

Definitie van de inhoudelijke uitgangspunten/ stap 2 Wat wil je bereiken, wat is de doelstelling Vraagstelling..hoe kunnen we etc. Projectmissie Imago: Legitimiteit project Onderscheiden doelgroep wie wel wie niet..

Formulering van de inhoudelijke doelstelling Afbakenen projectfases/lengte onderdelen/breedte Eisen citeria projectresultaat vaak % ???

Ontwikkelen van een basisconcept Concept bedenken wat voldoet aan de criteria Inventariseren mogelijke ontwerpoplossingen Kiezen meest geschikte vorm Inventariseren kritische succesfactoren;bv bepaalde methodiek,rechten, vergunningen Inventarisatie spin-off;neveneffecten bedenken Deelproducten vaststellen(niet nodig) Basisconcept projectresultaat..eindproduct Sfeerschets..funfactor…

Toetsen van de haalbaarheid Swot.. SWOT-analyse Met een SWOT-analyse onderzoek je de toekomstmogelijkheden van een product in een markt. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. In gewoon Nederlands: sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen. Het idee is om deze elementen systematisch te analyseren om de toekomstmogelijkheden inzichtelijk te maken en kansrijke doelen te stellen. Om een goede SWOT-analyse te maken heb je commercieel inzicht nodig: inzicht in de marktmechanismen binnen en buiten het eigen bedrijf.analyserendoelen te stellen commercieel inzicht Een SWOT-analyse wordt vaak gemaakt als onderdeel van een ondernemingsplan of marketingplan. Het wordt ook gebruikt voor andersoortige analyses, zoals de positie van een afdeling op de interne ‘markt’ binnen een organisatie. Je zou een persoonlijke SWOT-analyse kunnen maken van je carrièremogelijkheden en positie op de arbeidsmarkt.ondernemingsplan persoonlijke SWOT-analyse De sterke en zwakke punten betreffen de kenmerken van de organisatie of het product ten opzichte van de concurrentie. De kansen en bedreigingen betreffen ontwikkelingen, gebeurtenissen en invloeden in de markt, waar de organisatie of het product mee te maken heeft. SWOT = sterkte/zwakte-analyse + marktanalyse

Voorbeeld SWOT Sterkten zijn bijvoorbeeld: Middelen, kennis en vaardigheden die beter zijn dan gemiddeld. Groot marktaandeel. Goed imago of grote naamsbekendheid. Zwakten zijn bijvoorbeeld: Middelen, kennis en vaardigheden die slechter zijn dan gemiddeld. Slecht of beschadigd imago. Te hoge kosten en daardoor een lage marge. Kansen zijn bijvoorbeeld: Nieuwe klanten of nieuwe behoeften bij klanten. Problemen bij de concurrentie. Verplaatsen van productie naar een laag-loonland. Nieuwe markten door internationale verdragen of landen die toetreden tot de EU. Bedreigingen zijn bijvoorbeeld: Nieuwe concurrenten, nieuwe producten van concurrenten, nieuwe substituten. Veroudering van het product door technische, economische of maatschappelijke ontwikkelingen. Economische recessie. Nadelige veranderingen in wet- en regelgeving.

Ontwikkelen communicatiestrategie Met welke boodschap moet je naar wie communiceren om welk doel te bereiken dus: Communicatiedoelgroep/ communicatiedoelstelling/ communicatieboodschap

bezinning eature=fvwrel eature=fvwrel Even een rust moment wil je doorgaan op deze voet Terugkijken Zakelijk gezien (KOFTIG) doorlopen

Analyseren van de risico’s Swot bekijken Wat zijn de belangrijkste risico’s Welke maatregelen zijn er nodig om deze risico’s te verminderen..

Schrijven projectvoorstel Blz.84/85 Huiswerk voor volgende week inleveren aanleveren projectvoorstel