Rineke Dijkstra, strandportretten (1992 – 1994)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Advertisements

 Even klikken voor de volgende presentatie,  zo kun je ook de bijschriften lezen.
1 versie 1: ; v2: ; v3: v4:
verkeerskrant gemaakt door:
Toekomst Huishoudelijk proces: De was
Gelukssymbolen.
Gemaakt door Nils Baalmans
Autheur: Peter Zijsling
digitale verkeerskrant van Rilland
Licht mengen.
Eindopdracht Fotografie (1ste periode) Analyse eigen foto’s
SISO Deurne Korte kapsels.
PowerPoint Luuk Henssen
1 Pasen: Kies een leuk spel Gertrude van Walstijn.
Zie jij ook grijze stippen tussen de vierkantjes?
Module 1 – Dag 4 Hallo Module 1 – Dag 4 een 1 Module 1 – Dag 4 twee 2.
Kleur Begrippen klas 1 t/m 3.
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Een lessenserie van drie lessen
Weer- raadseltjes.
Nooit meer hoeven kiezen tussen gekleed en casual!
De bedradingslijst.
Gezichtsbedrog? Klik voor vervolg..
Naam: Begard Mijn hobby : Irak.. Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Verf mengen.
Hoe ik paddenstoel word
Van Abbemuseum.
V2G2 techniek: vlechten / knopen
Marie-Louise Alblas Claire de Wit A2B
Kleurtemperatuur in KELVIN
Versie 1: 1306; v2: 1308 ….
Coachen Maandag 14 juni 2006.
PGO! In PGO ligt het accent op het zelf doen, je gaat actief aan de slag met vragen uit een beroep, je bestudeert praktijksituaties en leerstof die daar.
Quiz Start.
Wij kleuren onze plant…;
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
Werkoverleg en Medezeggenschap
Optische illusie Tekenopdracht groep 7.
Kleur illusie Links zie je een cirkel van blauw-violette (magenta) ballen, een van hen verdwijnt voor even rondcirkelend. Laat uw blik nu rusten op het.
Aanpak problematisch gedrag
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Coaching week Rotterdam Academy.
hoe kun je krachten grafisch ontbinden?
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
MUZIEKPIETJES MAKEN Leven van een juf. BENODIGDHEDEN Per leerling: 1 bruin of zwart vouwblaadje 4 gekleurde vouwblaadjes Gekleurd papier: wit, rood en.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
De geheimen van het bos Thema Groep 5/6 Pinguïns.
Kleur?. geen bloem bloemblaadjes 4 of minder56 of meer.
PDA-route door De Vooroever. Het PDA-toestel (1)
Casuïstiek Erwin Wurm, one minute sculptures. Casuïstiek Erwin Wurm, one minute sculptures.
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
Hoofdstuk 2 Licht en kleur.
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
Rineke Dijkstra, strandportretten (1992 – 1994)
Martin Creed – Museum Voorlinden
Piet Mondriaan
David Clearbout, de Pont
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Intervisie.
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Leren programmeren met Scratch
Kom maar op…. Ik zal je laten zien hoe slim ik ben…
Transcript van de presentatie:

Rineke Dijkstra, strandportretten (1992 – 1994)

Proces van het maken

Proces van het maken flow – knoop - routine

Het papier is horizontaal op de vloer gelegd Het papier is horizontaal op de vloer gelegd. Dat kun je zien aan de richting van werken, van linksboven naar rechtsonder. De kleuren zijn gemengd op het palet (geel; wit; rood en blauw = paars). De kleur geel is met veel water gemengd en transparant met een dikke kwast, rechtshandig op het midden van het papier aangebracht. De kleur paars is gemengd op het palet en transparant opgebracht naast het geel. Geel en paars zijn in elkaar overgelopen (nat op nat techniek). De kleur paars is pasteus aangebracht met een dikke kwast, met een getamponneerde beweging. Dat zie je omdat de kleur paars intensiever is dan daar waar het transparant is aangebracht. Kim is links onder op het papier begonnen en heeft in een cirkel met de klok mee geschilderd. De verf wordt steeds minder pasteus en steeds minder donker paars. Met vies water zijn transparante spetters aangebracht met een dikke kwast. Het papier is schuin gehouden zodat de natte druppels zijn uitgelopen. Dat zie je aan het feit dat de druppels schuin weglopen in plaats van recht naar onderen. Het werk is uiteindelijk liggend gedroogd.

- Met een paletmes heb ik bloemvormen (lelie) in de verf aangebracht door de verf af te schaven. – De volgende vormen zie je terug: 2 bloemknoppen, twee bloemen van de zijkant gezien en drie vormen waarbij je in de bloem kijkt. – Het is een bewuste keuze geweest om bloemen te overlappen, de overlapping zie je bijvoorbeeld terug bij de bloem en bloemknop in het midden. Hierbij zie je bij het overlappende deel een opstaand randje in de verf. – Het meest aanwezig is de bloem linksonder. Hierbij heb ik geprobeerd de bladeren te overlappen. Knoop: ik had eerst de grote bloem geschaafd en daarna de kleine blaadjes erachter. Ik had beter eerst de achterliggende blaadjes kunnen afschaven, zodat de overlapping in de dikkere lijn ertussen beter uitkomt. – Bij sommige bloemen had ik teveel verf weggeschrapt, dit heb ik met korte bewegingen met een klein paletmes weer weggeveegd. Dit zie je links naast de bloem rechtsboven. - Ik heb met gekleurde verf en wit grijs gemengd, maar op zo’n manier dat niet alle kleuren volledig gemengd zijn. Dit zie je terug in het grijzige, je ziet de kleuren blauw, rood, geel en wit nog doorschijnen. – Grijs is een bewuste keuze, omdat deze kleur meer naar de achtergrond wegvalt wanneer je er helderder kleuren overheen schildert. – De verf heb ik pasteus opgebracht, op een schildersdoek die ik verticaal heb neergelegd, met een lang paletmes met grote bewegingen van linksonder naar rechtsboven, hieraan kan je zien dat ik rechtshandig ben. Dit ging in een flow. – Het paletmes zie je terug in de dikkige randen in de verf. – Deze manier van opbrengen als start is een bewuste keuze geweest, vanwege stap e.

http://talitha-driessen.com/studio-visit/

Casuïstiek

Intervisie - de incidentmethode Een methode met een duidelijke structuur om casussen met een groep te bespreken, op zo’n manier dat er verschillende antwoorden/oplossingen uitrollen. De structuur biedt zekerheid en openheid zodat op een overzichtelijke, veilige en snelle manier een casus kan worden besproken.

Iedereen brengt om de beurt kort zijn casus naar voren Iedereen brengt om de beurt kort zijn casus naar voren. De inbrenger zoekt nog naar een oplossing. Met zijn allen wordt één casus gekozen Dit voorval wordt uitgebreider door de inbrenger uitgelegd. Ook bespreekt hij wat hij al heeft bedacht. Waar is hij tot nu toe gebleven en waarom zit er precies een probleem in? De deelnemers stellen om de beurt open en informatieve vragen. De inbrenger mag antwoord geven. De vragen zijn open, waardevrij en zonder oordeel. De deelnemers bespreken wat ze hebben gehoord met elkaar. Ze leggen verbanden in inhoud/ oorzaken/ aanleidingen/ verhoudingen/ omgevingsfactoren. De inbrenger diet niet mee en luisters alleen maar. Adviesronde: iedere deelnemer geeft een advies (op papier.) De inbrenger reageert hier niet op. De inbrenger geeft aan welk advies hij meeneemt.

-Maken opdracht Proces: Huiswerk: -Maken opdracht Proces: Een fotoreportage beeldend werk in 10 stappen (foto ‘s+ beschrijvingen of filmpje)