Roelof Janssen, Where are we going ? WebToPrint
Roelof Janssen, Megatrends “Gutenberg deed alles zelf” – Marketing, uitgeverij, prepress, print, afwerking, bezorging Rationalisatie: naar deelspecialismen – En weer terug…. Webwinkels: – 24/7, kopen vanaf de bank, co-creatie, self servicing – Specialisaties: warehousing, logistiek, drop-off points On-line reputatie Trends e-commerce hebben impact op W2P
Roelof Janssen, The future is now Concentratie en internationalisatie – DrukwerkDeal en Vistaprint, FlyerAlarm – Toetreden PostNL ea. – Transparantie prijzen, levertijd etc. (Mass) Customization – Meer on-demand productie en levering – Ontzorgen specifieke klanten vraagt om maatwerk – API economie Opsplitsing in deelprocessen – Productiestappen, back-office, warehousing, logistiek, postbezorging 3D printing
Roelof Janssen, Koffiedik Mobiel is interface nr 1 – Apps ipv. websites Omni-channel – Print plus digitaal, video/animatie Mix fysiek en on-line – Retail: location based services Ver“Uber”isering – Bezorgen met drones, IoT ? Trigger via algoritme en big data, creatie via AI Lights out productie -> robots
Roelof Janssen, My 5 cents Web2Print = verouderde term B2B: “marcom servicing” (NL: “ontzorging”) B2C: “let’s make it” Groeimarkten ipv groeimarkt – Kanabaliseert “the way we were” Veel verschillende rollen en spelers