De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

METADATA IN EEN NOTENDOP Universiteit Antwerpen Vrijdag 22 april 2016.

Verwante presentaties


Presentatie over: "METADATA IN EEN NOTENDOP Universiteit Antwerpen Vrijdag 22 april 2016."— Transcript van de presentatie:

1 METADATA IN EEN NOTENDOP Universiteit Antwerpen Vrijdag 22 april 2016

2 Wie zijn we?

3 Huis van het Boek

4 Wat is Meta4Books? °2000 als Boekenbank vzw. 2011 omvorming tot Meta4Books vzw > Metadatacentrum voor Vlaamse boekenvak o Metadata verzamelen, beheren, controleren en ter beschikking stellen voor boeken in Vlaanderen o Beheer van het ISBN-kantoor voor Vlaanderen o Beheer van drie platformen ten dienste van het boekenvak: Boekenbank, Bibbank en Boeda o Innovatie en opvolging internationale standaarden voor metadata www.meta4books.be

5 www.boekenbank.be

6 www.boek.be

7 Metadata Metawatte?

8 Wat is metadata? METADATA: een definitie Metadata zijn gegevens die de karakteristieken van bepaalde gegevens beschrijven. Het zijn data over data. De metadata bij een bepaald document (de gegevens) kunnen bijvoorbeeld zijn: de auteur, de datum van schrijven, de uitgever, het aantal pagina's en de taal waarin de gegevens zijn opgesteld. Het expliciet opslaan van metadata bij de data waar het betrekking op heeft, heeft als voordeel dat de data makkelijker gevonden kan worden. Bron: Wikipedia

9 VINDBAARHEID

10 Wat is metadata? https://www.youtube.com/watch?v=ulArB9DAnW4

11

12 Metadata vroeger Vroeger: metadata in functie van backoffice en logistiek: > Stockbeheersystemen > Bestellingen > Opmaken verzendnota’s, facturen > Orders… BACK OFFICE

13

14

15 Online vs fysieke verkoop 34% gaat online zoeken, maar fysiek kopen

16 ONLINE VERKOOP VAN BOEKEN GOED VOOR 18%

17 Belang van metadata “Vroeger had een uitgeverij verkopers nodig, tegenwoordig is dat metadata” Administratie en back office Marketing: > Meer en betere informatie over boeken voor de (web)retailers en consument  belangrijke communicatie! > Optimale vindbaarheid van boeken bij de (web)retailers en webbrowsers (SEO!)  grotere verkoopkans > Effectief kunnen inspelen op (veranderende) consumentenvraag

18 Conversie Content typeConversie Toevoegen van een cover+400% Goede titel+20% Goede flaptekst+20% Specifieke NUR+10% Reviews+15% Inkijkexemplaren+8%

19

20 CORRECTHEID CONSEQUENT AFSPRAKEN VERRIJKT

21 Bron: The metadata Handbook, The metadata lifecycle

22 Identifiers en standaarden

23 “Using identifiers in book metadata and on web pages about books will improve page rankings in organic search.” – Amit Pande/Daniel Kaplan, Google

24 Voordelen standaardisering Invoer aan de bron (uitgever) en gebruik van standaards betekent lage overheadkosten Geautomatiseerde verwerking binnen de keten betekent dat snelle verwerking van wijzigingen mogelijk is (inspelen op actualiteit)

25 ONIX

26 Onix Xml standaard voor de uitwisseling van boeken metadata Laatste versie is Onix 3 Beheerd door Editeur Onix Werkgroep: http://www.onixwerkgro ep.org/

27 ISBN

28 ISBN kantoor ISBN = International Standard Book Number > Voor boeken en boekgerelateerde producten > 978-90-12356-01-8 Geen wettelijke verplichting. Belangrijk voor commerciële circuit. Jaarlijkse verwerking van 12.000 ISBN’s Kan aangevraagd worden via www.boekenbank.bewww.boekenbank.be

29 ISTC Vlaanderen/ Nederland NSTC

30 International Standard Text Code ?

31 NSTC E-book Luisterboek HardcoverPaperback NSTC

32

33 ISNI

34 Uniek nummer voor publieke identiteiten Mensen……en organisaties ISNI 0000 0003 9872 229X

35 Problemen rond ambiguïteit auteursnamen oplossen

36 Eenduidige auteursfiche… Gebundelde info van één auteur Alle boeken van auteur op 1 pagina

37 Toekomst Thema > the subject category scheme for a global book trade > Opvolger van BIC 2.1 en BISAC 2013 > Uitgebreidere rubricering dan NUR o NUR: 1000 o Bisac: 3.500 o Thema: 5.000 + extra’s

38 Toekomst DOI: > Digital Object Identifier > Identificatiecode om ‘bestanden’ in een digitale omgeving opzoekbaar te houden (bv. indien het website-adres gewijzigd is) > Voor boeken gekoppeld door ISBN-A: Actionable ISBN

39 Toekomst van metadata

40 Big Data

41 If you’re not paying for it, you are no the Customer, You become the product

42

43

44 Semantisch web

45 Metadata uit content www.smalldemons.com https://www.youtube.com/watch?v=XOoOUBkdUMc

46 Tine Philips > tine@boek.be tine@boek.be


Download ppt "METADATA IN EEN NOTENDOP Universiteit Antwerpen Vrijdag 22 april 2016."

Verwante presentaties


Ads door Google