1 Keteninformatisering Leerstuk gericht op grootschalige informatie-infrastructuren in onze informatiemaatschappij Jan Grijpink.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werken onder Architectuur Jilt Sietsma
Advertisements

Renco Bakker BPMConsult
Biometrie, blik op de toekomst 29 november 2007 Prof. dr mr Jan Grijpink Universiteit Utrecht / Ministerie van Justitie Voorzitter Nederlands Biometrie.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Verhelle Jill 1BaswB Informatieve vaardigheden : sadan opdracht.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Keteninformatisering
Keteninformatisering
Klem tussen ambitie en overmacht
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking
Wat is een communicatieplan?
Gedrag in organisaties, 10e editie
Uitbouwen van samenwerking: processen en acties
TPP publiek management 17 oktober 2011
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
niet van nu Thema’s als ‘actief burgerschap’ stonden al voor de crisis op de agenda - “De verzorgingsstaat herwogen” (WRR 2006) - ‘Andere overheid, (kabinetsvisie.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Grootschalige ketencommunicatie als uitdaging
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Visie informatievoorziening
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Hoe werkt dat eigenlijk?
Dossier Empowerment.
ICT-drama’s in perspectief
Nike Supply Chain Management
Inleiding en Instructie
Leidinggeven H6 Werkoverleg Logistiek teamleider.
Veranderend zorgstelsel en doorwerking op crisisbeheersing.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Richard vd Kroft Portfoliomanagement bij VenJ
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
26 augustus Dialoogmarketing. Kader. Ontwikkelingen. Kansen voor uitgevers. Frans Reichardt Holy Cow! Direct Communications.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Succesvolle samenwerking tussen organisaties. Soms zo verdomd moeilijk ! Veerle Opstaele Wijnegem 26/05/16.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Project Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Versterking Veiligheidsregio’s Themaweek uitval nutsvoorzieningen Veiligheidsregio Zeeland.
Besturen met Burgerkracht
Afhankelijkheden van Telecom
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Veranderend zorgstelsel en doorwerking op crisisbeheersing
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
Ketensamenwerking Wat zijn de grootste knelpunten om integraal te kunnen werken? Waar zijn informatieproducten nodig? Welke informatie heeft je “buurman”
De valse tegenstelling tussen autonoom en instrumenteel (en meer)
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Big Data.
Big Data.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
DEUGDELIJK BESTUUR IS NOODZAKELIJK!
Een lerende en adaptieve organisatie
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

1 Keteninformatisering Leerstuk gericht op grootschalige informatie-infrastructuren in onze informatiemaatschappij Jan Grijpink

Trends 2015 (10-15 jaar) Digitalisering van de samenleving gaat door Maatschappelijke informatisering wordt omvangrijker en complexer; aantal en diversiteit gebruikers nemen toe Onze rechtscultuur (o.a. autonomie en eigenheid) beperkt de reikwijdte van management en governance Hardnekkige sociale problemen worden ook groter en moeilijker te hanteren 2 Grootschalige informatie-infrastructuren tot stand brengen, onderhouden én vernieuwen wordt moeilijker

‘Keten’ en ‘ketensamenwerking’ Samenwerking tussen grote aantallen organisaties en professionals: a)geen hiërarchische verhouding b)steeds wisselende combinaties, afhankelijk van het geval c)streven naar een maatschappelijk product (veiligheid, gezondheid, welzijn) d)daarbij in de wielen gereden door een dominant ketenprobleem 33

Allerlei soorten ketens 1.Maatschappelijke ketens a)Eenvoudige keten: alleen feedforward b)Complexe keten: ff + feedback 2.Logistieke ketens (transport van goederen) 3.Gekoppelde informatiesystemen 4.Informatiestromen (gegevens) 44

Belang van ketendenken Maatschappelijke ketens worden steeds belangrijker door:Maatschappelijke ketens worden steeds belangrijker door: –voortschrijdende specialisatie –toenemende onderlinge afhankelijkheden –hogere maatschappelijke eisen –toenemende interactie en samenwerking Een maatschappelijke keten is een moeilijk terrein door:Een maatschappelijke keten is een moeilijk terrein door: –geen overkoepelend gezag –gemeenschappelijke belangen vaak beperkt en onduidelijk –irrationaliteit en onvoorspelbaarheid troef –het dominant ketenprobleem is de ‘baas’ in de keten! Daarom: probleemgericht informatiseren met een grootschalige context als referentiekaderDaarom: probleemgericht informatiseren met een grootschalige context als referentiekader 5

6 Een grootschalige kijk toont andere aspecten en risico’s dan een kleinschalige! Voorbeeld: een oplichter gebruikt andermans naam (alias): a)kleinschalig: niet erg, het gaat om het daderschapsbewijs b)grootschalig: wel erg: een onschuldige krijgt een strafblad en alle strafbladen worden onbetrouwbaar! Keteninzicht 6

In de informatiekunde ontlenen we inzichten vaak aan kleinschalige situaties (organisatie, infosysteem) en passen die klakkeloos toe op grootschalige situaties (keten). We maken dan een niveauvergissing, want inzichten zijn niveaugebonden! Gevolg: verkeerde aannames en uitgangspunten, onjuiste verwachtingen Niveauvergissing 77

8 Grootschalige stelsels werken in de praktijk (ook!) anders dan je verwacht! Voorbeelden: nationale patiëntdossier EPD, biome- trische visa, EU-uitwisseling van strafvonnissen Keteninzicht

9 Ketenpartijen kijken vanuit de eigen organisatie naar ketens: zo overschatten ze kansen en onderschatten ze problemen en risico’s. Dat leidt tot uit de hand lopende ICT-projecten.

Keteninformatisering als methode visie oplossing 1. keten a. irrationaliteit op ketenniveau b. dominant ketenprobleem is de baas in de keten c. dynamisch ketenbegrip 2. ketenniveau a. kale informatie- infrastructuur met b. gemeenschappelijk beheerde keten- informatiesystemen 1. Toetsingskader voor succesvolle ketenprojecten › doelprofiel › samenwerkingsprofiel › coördinatieprofiel › informatieprofiel 2. sturingskader voor betere keteninterventies » grabbeltonmodel » positioneringsmodel » golfmodel 1. op informatie- infrastructureel niveau signaleringen en keten- informatiesystemen 2. op maatschappelijk niveau minder ketenuitval en meer privacy 3. op bestuurlijk niveau ketenindicatoren en ketenstatistiek

Ketenvisie 1.Geen overkoepelend gezag: irrationaliteit 2.Dominant ketenprobleem 3.Informatiseren op twee niveaus 11

12 Irrationaliteit van de ketenomgeving Bij: 1.onduidelijke, tegenstrijdige of instabiele doelstellingen en/of 2.onduidelijkheid over de goede aanpak en/of 3.onduidelijkheid over wie betrokken zijn Is er alleen een toevallig verband tussen: (1) problemen (2) oplossingen (3) deelnemers (4) beslissituaties Wel ingeperkt door: - sociale context: gewoonten,etc.; - sociale structuur: formele verhoudingen, e.d.; - belang van een beslissing: hoe belangrijker hoe meer deelnemers

13 Enkele ketenwetten 1.Voor een grote oplossing is ieder draagvlak te klein; geleidelijkheid is uitgangspunt 2. Niet bemoeien met interne aangelegenheden: a. eerst informatiseren, dan reorganiseren; b. infrastructuur: hoe ‘kaler’, hoe beter; c. geen dwang, wel drang of belonen. 3. Het probleem is de baas in de keten 4. Crisis creëert verandering

Ketenvisie 1.Geen overkoepelend gezag: irrationaliteit 2.Dominant ketenprobleem 3.Informatiseren op twee niveaus 14

15 Dominant ketenprobleem 1.Een probleem dat overal in de keten voelbaar is, en dat geen van de partijen op eigen kracht kan oplossen. 2.Alleen goede samenwerking kan voorkómen, dat stelselmatig falen de keten als geheel in opspraak brengt. 3.Een gecoördineerde aanpak moet het hebben van het krachtenveld dat een dominant ketenprobleem oproept. 15

16 Het dominante ketenprobleem bepaalt de keten! wat is de gemeenschappelijke ketenopgave welke ketenpartner heeft welke invloed welke communicatie is kritisch welke keteninformatiesystemen zijn nodig 1.Een informatie-infrastructuur is ketenspecifiek! 2.De keten verandert mee met het dominante ketenprobleem! Niet-probleemgerichte klassieke automatiseringsoplossingen voor grootschalige informatie-uitwisseling meestal ongeschikt!

17 Identiteitsketen bron- document officieel identiteits- bewijs pasje of persoons- nummer transactie dominant ketenprobleem: bestrijding valse documenten documentfraude dominant ketenprobleem: bestrijding verkeerde personen identiteitsfraude geleidelijke verschuiving

18 Strafrechtketen 1.Het dominante ketenprobleem verschuift van ‘ontdekken van recidive’ naar ‘ontdekken van identiteitsfraude’ en leidt tot ingrijpende aanpassing van wetgeving en keten- informatie-infrastructuur (biometrie) 2.Zelfs de politie kan het dominante ketenprobleem ‘identiteitsfraude’ niet meer negeren en doet nu actief mee op ketenniveau met vingerafdrukherkenning! De kracht van een dominant ketenprobleem 18

Ketenvisie 1.Geen overkoepelend gezag: irrationaliteit 2.Dominant ketenprobleem 3.Informatiseren op twee niveaus 19

20 Keten met twee niveaus grondvlak van een keten bronregister keten-niveau keteninformatiesysteem verbinding tussen bronregister en keteninformatiesysteem Legenda:

21 Keteninformatisering als oplossing: informatie- infrastructuren voor ketencommunicatie

22 ketenniveau Keteninformatisering voor rampenbestrijding alarm Toezichthouders en inspecties mobiele commandopost coördinaten objecten en verwijzingen signalering bijzondere risico’s waarschuwing meldkamer spoedadvies GIS met verwijs index Register van objecten met bijzondere risico’s en hun coördinaten abonnement Grondvlak van de keten

23 kenmerken keteninformatisering: signaleringen signalering is ingebed in werkproces, geen extra handwerk kritische informatie wordt gebracht, niet gehaald op moment en plaats van beslissing of handeling, vervlochten in het werkproces via kale informatie-infrastructuur gegevens na gebruik weggegooid geen keurslijf voor ontvanger

24 preventie van uitkeringsfraude door gedetineerden > 80 detentie- inrichtingen TULP Verwijsindex VIP-nr BSN >500 uitkerings- instanties verwijzingen strafketen sociale zekerheid uitkerings- verwijzing verwijzingen signalering uitkerings- instantie nummer- conversie hit insluitings- verwijzing

25 Belang van Keteninformatisering betere ketenprestaties door stroomlijning van informatie-uitwisseling (bijvoorbeeld minder fouten) privacybevordering door compartimentering (tussen ketens) sommige informatieproblemen binnen en tussen ketens zijn anders niet op te lossen (je weet bijvoorbeeld niet waar de informatie zich bevindt)

26 Verschillen tussen keteninformatisering communicatie keten gemeenschappelijke informatie ‘kale’ informatie- infrastructuur klassieke automatisering registratie eigen organisatie eigen informatie eigen toepassing met alle inhoudelijke gegevens

27 Keteninformatisering als methode: toetsingsprofielen

Toetsingskader Doelprofiel Doelstelling Noodzaak Samenwerkingsprofiel Organisatienetwerk Haalbaarheid Coördinatieprofiel Proces Noodzaak Informatieprofiel Gegevensuitwisseling Noodzaak

2. Samenwerkingsprofiel Haalbaarheid

Samenwerkingsprofiel Ontwikkelings- fasen Processen op ketenniveau Informeel overleg Formeel overleg Samen beslissen Keten- project Keten- orgaan Onder- steuning Uitvoering Beleid A C D B E

Keteninformatisering als methode visie oplossing 1. keten a. irrationaliteit op ketenniveau b. dominant ketenprobleem is de baas in de keten c. dynamisch ketenbegrip 2. ketenniveau a. kale informatie- infrastructuur met b. gemeenschappelijk beheerde keten- informatiesystemen 1. Toetsingskader voor succesvolle ketenprojecten › doelprofiel › samenwerkingsprofiel › coördinatieprofiel › informatieprofiel 2. sturingskader voor betere keteninterventies » grabbeltonmodel » positioneringsmodel » golfmodel 1. op informatie- infrastructureel niveau signaleringen en keten- informatiesystemen 2. op maatschappelijk niveau minder ketenuitval en meer privacy 3. op bestuurlijk niveau ketenindicatoren en ketenstatistiek

Grootschalige ketencommunicatie als uitdaging