RTTI – kennismaking en ervaring

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kan je de betekenis van de afkortingen in s = v x t benoemen
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Reflectievaardigheden en instrumenten
Hogere denkvaardigheden
Schoolcijfers, een tweede natuur
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Portfolio
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Toetsen: weet wat u meet
Summatief toetsen in Blackboard
Return to Sender.
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Richtlijnen voor de casustoets
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Gespreksvaardig-heden
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Kritisch denken ‘vertaald’
Standaardvormen Standaardnotatie Wetenschappelijke notatie
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Programma van de workshop De test Toetsvragen maken, bespreken. (niveau, vraagvorm, moeilijkheidsgraad etc) en plenair kort rapporteren Het proces Redactie,vakcommissie,taalcorrectie,
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Toolbox voor Maatwerk en Resultaatgericht Toetsen op basis van OBIT, RTTI, TIMSS …….. Luc Orbons, november 2014
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Toetsing en toetsontwikkeling
Meten en meetkunde in het verkeer
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Hogere denkvaardigheden
Examentraining Kunst Algemeen Havo
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 BB Lesweek 1
Vragen, wat voor vragen?.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
De juiste route naar het juiste doel
Toetsen: Samenstelling, Beoordeling en Analyse
Financiële zelfredzaamheid
Stichting Praktijkleren
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Examens met ICT komen er aan
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Meten en meetkunde les 4: samengestelde grootheden
Voorlichtingsavond 4 mavo
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Mens & Maatschappij D-Toets
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Les 6: Rekenen met procenten, grafieken en tabellen
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
‘ANWB-fietsverlichtingsactie… …bij jou op school’
Product van TU Delft, SEC
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

RTTI – kennismaking en ervaring 13 oktober 2015

programma Voorstellen BO4, waarom RTTI? Wat is RTTI? Toets samenstellen en evalueren Wat is RTTI? Wat is een taxonomie? Hoe werkt RTTI?

Bart van Dalen Haarlem 10 december 1979 St. Michaël College Zaandam Docent natuurkunde en NLT Projectleider implementatie RTTI Hogeschool van Amsterdam Docentenopleider natuur- en scheikunde Docent natuur- en techniekdidactiek PABO

RTTI en BO4 RTTI Toetsconstructie Toetsanalyse Scoreanalyse Vergaderen met RTTI Werken in de les met RTTI Beroepsopdracht 4 Toetsconstructie Toetsanalyse Scoreanalyse

BO4c - toetsing Voorbeeld van vraag (CITO rekentoets 3F, 2013):

BO4c - toetsing Voorbeeld van andere vraag:

BO4c - toetsing

BO4c - toetsing

Wat is RTTI? Een taxonomie Een manier van werken

RTTI als taxonomie Waarom taxonomieën? Maakt het samenstellen van toetsen objectiever Maakt het interpreteren van toets resultaten gemakkelijker

RTTI als taxonomie Taxonomieën: Bloom, OBIT, RTTI, KCBV, . . . http://www.toetsmagazine.nl/uploads/downloads/Toets01/Taxonomie%C3%ABn-zijn-hot-en-handig.pdf

RTTI als taxonomie Taxonomieën: Bloom, OBIT, RTTI, KCBV, . . . http://www.toetsmagazine.nl/uploads/downloads/Toets01/Taxonomie%C3%ABn-zijn-hot-en-handig.pdf

RTTI als taxonomie Taxonomieën: Bloom, OBIT, RTTI, KCBV, . . . http://www.toetsmagazine.nl/uploads/downloads/Toets01/Taxonomie%C3%ABn-zijn-hot-en-handig.pdf

RTTI als taxonomie Taxonomieën: Bloom, OBIT, RTTI, KCBV, . . . http://www.toetsmagazine.nl/uploads/downloads/Toets01/Taxonomie%C3%ABn-zijn-hot-en-handig.pdf

Wat is RTTI? Reproductie Toepassing 1 (= training) Toepassing 2 (= transfer) Inzicht

Wat is RTTI? - Reproductie Letterlijk te leren gegevens Maar ook formules, algoritmes

Wat is RTTI? – Toepassing 1 Ingetrainde vraag Lijkt sterk op gemaakte werk in/buiten de klas Sluit aan bij een in de les behandelde context

Wat is RTTI? – Toepassing 2 Transfervraag Onbehandelde situatie, aansluitend bij de stof uit de les Kennis uit gemaakte werk in/buiten de klas noodzakelijk om de vraag te beantwoorden

Wat is RTTI? – Inzicht Doet beroep op inzicht in de theorie Nieuwe situatie, lijkt niet op de contexten uit de klas

Wat is RTTI? – Voorbeelden FASEOVERGANGEN:

Wat is RTTI? – Voorbeelden Reproductie: Benoem hoe de faseovergang van X naar Y heet.

Wat is RTTI? – Voorbeelden Toepassing 1: Wanneer je water kookt in een pan, dan neemt de hoeveelheid water in de pan geleidelijk af. Benoem de faseovergang die dit verklaart.

Wat is RTTI? – Voorbeelden Toepassing 2: In de winter is het mogelijk dat neerslag de aarde bereikt in de vorm van ijzel. Dat zie je door een laagje ijs op de straat. Beschrijf de faseovergangen die water van een wolk doormaakt totaan het moment dat het in ijsvorm op de straat ligt.

Wat is RTTI? – Voorbeelden Inzicht: Op Mars bevindt zich ijs. Dit ijs bevindt zich echter soms op de ene pool van Mars, en op een ander moment op een andere pool van Mars. Geef een mogelijke (natuurkundige) verklaring voor dit verschijnsel.

Wat is RTTI? – niveau van een vraag Casus: Leerling vraagt in de les over water op Mars. Je vertelt over het migreren van het ijs op Mars in de les. Wat gebeurt er met je inzichtsvraag op de toets?

BO4c - toetsevaluatie Toetsvraag-analyse Niveau van de vraag bepalen Constructiefouten herkennen

BO4c - toetsevaluatie Vader, moeder en de kinderen gaan een dagje rijden met de auto. Door te meten aan de hand van hectometerpaaltjes langs de weg, konden ze bepalen dat ze over een afstand van 3 km precies 1’40’’ (dat is 1 minuut en 40 seconde) deden. Wat was de gemiddelde snelheid in km/u voor de auto op dit traject? Licht je antwoord duidelijk toe.

RTTI - toetsevaluatie Toetssamenstelling: Welke percentages R, T1, T2, en I vraag je op een toets aan Havo 1? Welke percentages R, T1, T2 en I kenmerken het CSE van afgelopen jaar tijdvak 1?

RTTI - toetsevaluatie R T1 T2 I Jaar 1 30 40 20 10 Jaar 2 … Jaar 3 CSE 25 45

BO4c - toetsevaluatie Toetsanalyse: Hoe is de toets gemaakt? Welke vragen ‘werkten’?

BO4c - toetsevaluatie Toetsanalyse: Hoe is de toets gemaakt? Welke vragen ‘werkten’? Ongeveer tussen de 40% en 90% van de punten behaald Sterkte leerlingen maken de vraag beter dan de zwakke leerlingen

BO4c - toetsevaluatie P-WAARDE (Definitie): Het deel van de punten dat voor een toetsitem gescoord is. Getal tussen 0,0 en 1,0.

BO4c - toetsevaluatie P-WAARDE (Voorbeeld): (2p) Wat betekent de afkorting N.A.P.?

BO4c - toetsevaluatie P-WAARDE (Voorbeeld): (2p) Wat betekent de afkorting N.A.P.? Nieuw Amsterdams Peil = 1p Normaal Amsterdams Peil = 2p Iets anders = 0p

BO4c - toetsevaluatie CIJFER Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 … RTTI R T1 T2 Max. Score 2 4 3 Wouter van Dalen 9 1 Gert Kok 6 Ruud de Goede P-WAARDE 0,50 0,92 0,33

BO4c - toetsevaluatie CIJFER Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 … RTTI R T1 T2 Max. Score 2 4 3 Wouter van Dalen 9 1 Gert Kok 6 Ruud de Goede P-WAARDE 0,50 0,92 0,33

BO4c - toetsevaluatie Conclusies studenten: Scores per vraag per leerling invoeren is vervelend Het geeft een duidelijk beeld over de samenstelling van de toets: lage en hoge p-waardes betekenen soms een constructiefout

SAMENVATTING BO4 Wat gebeurt er bij BO4c? Beoordeling van toets van de school Constructiefouten / verdeling van niveau Zelf samenstellen van toets

SAMENVATTING BO4 Wat gebeurt er bij BO4c? Afnemen van de toets Analyseren van toets Bepalen van p-waarde per vraag Leerlingen van feedback voorzien

Implementatie van RTTI op school

Implementatie van RTTI op school JAAR 1 Toetsanalyses per sectie Analyseren van CSE Maken van Programma van Toetsing en Doorstroming

Implementatie van RTTI op school JAAR 2 Toetsen samenstellen aan de hand van P.T.D. Oefenen met rekenmodule Een enkele toets analyseren RTTI als taal gebruiken tijdens vergaderingen Leerstrategieën per niveau verkennen

Implementatie van RTTI op school JAAR 3 3 toetsen per jaarlaag per vak geheel analyseren Analyses gebruiken bij voorbereiden van rapportvergadering Leerstrategieën per niveau gebruiken in de les