Bijeenkomst September 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Hogescholen in Dialoog
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
S J P o i JongerenProcesgerichtScreeningsinstrument
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Hoe houd je een klas op orde?
Het perspectief van de oudere
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Kleding wassen, drogen en strijken Ranjana de Vries Dinsdag 5 januari 2016.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Workshop werkplekbegeleiding 12 oktober 2016
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Ondernemingsvormen.
Thema groepsdynamica deel 1
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Differentiatie in de klas
Schoolgroepbijeenkomst
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Leerling- kenmerken Motivatie
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Gesprekstechnieken Les 1.
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Les 6: non-verbale communicatie
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 1.5 28 September 2015 thema 2 Bijeenkomst 1.5 28 September 2015

Programma Welkom Terugblik week 1.4 Leerdoelen Thema: een krachtige leeromgeving Evaluatie Afsluiting

Terugblik week 1.4

Persoonlijke opvattingen over leren Leerconcepties: Fungeren als een soort van referentiekader van waaruit de lerende het leren interpreteert en op basis waarvan hij zijn leeractiviteiten kiest. Uit te voeren leertaak Leerconceptie Interpretatie van de leertaak Keuze van de leeractiviteiten Leerresultaat

Leerdoelen week 1.5 De student kan: de basisomgangsvormen erkennen, verwerpen en negeren herkennen uitleggen wat de basisomgangsvormen inhouden uitleggen waarom het voor een docent belangrijk is om zicht bewust te zijn van zijn/haar inzet van deze basisomgangsvormen. de drie elementen van het ARC-model benoemen en uitleggen.

basisomgangsvormen Mensen die met elkaar communiceren wisselen constant perspectieven uit. 3 basisomgangsvormen Erkennen Verwerpen Negeren Basisomgangsvormen Basis voor sfeer in de klas > leefomgeving

Basisomgangsvormen Wat: Checken kennis basisomgangsvormen Tijd: 15 minuten Hoe: bekijk de uitspraken m.b.t. de basisomgangsvormen en bedenk over welke omgangsvorm het gaat Hulp: werken in tweetallen. Uitkomst: Kennis opgefrist en mogelijkheid tot vragen stellen Klaar: korte klassikale bespreking

Zie mij zoals ik mijzelf zie (E)   Niet laten zien hoe leerlingen zichzelf of de ander zien (N) Meest wenselijke omgangsvorm (E) Roept het gevoel op dat je niet bestaat voor de ander (N) Leerling voelt zich begrepen (E) De docent gaat negatief in op dingen die de leerling inbrengt (V) Veilig erbij horen (E) Kijk van de ander op zichzelf wordt bestreden (V) De docent heeft geen oog voor wat de leerling wil zeggen (N) Leerling voelt zich afgewezen maar wel opgemerkt (V) Verbaal en non-verbaal (V/E) Tast de essentie van je bestaan aan (N) Je wilt de andere er van overtuigen dat zijn/haar kijk op zichzelf onjuist is (V) Zondebokgedrag (V/N) Leraar luistert en is geïnteresseerd leerling beleeft dit als stimulans (E)

Krachtige Leeromgeving Bepalend voor de kracht van de leeromgeving Het welzijn van de leerling De mate van betrokkenheid van een leerling 3 basisbehoeften Autonomie > deels eigen keuzes kunnen maken Relatie > het gevoel hebben erbij te horen Competentie > het gevoel de taak aan te kunnen

3 basisbehoeften Autonomie Relatie Competentie Zelf sturing geven aan leren & grip op eigen leergedrag Keuzevrijheid inbouwen Differentiëren Relatie Leren vindt plaats binnen een sociale context Gevoel bij de groep te horen Competentie Zone van naaste ontwikkeling (Vygotsky) Transparant maken van het leerproces

Een krachtige leeromgeving? Welke elementen uit deze leeromgeving(en) spreken je aan? > noteer deze op A4 Welke basisbehoeften herken je en hoe wordt hier aan voldaan? Zie je mogelijkheden voor je eigen lespraktijk? http://www.npo.nl/vpro-tegenlicht/01-02-2015/VPWON_1232873

25/04/2017 Evaluatie

Thuiswerk Lezen week 1.6 Voorbereiding thema 1.6 op de wiki Ebbens hoofdstuk 6 Voorbereiding thema 1.6 op de wiki