Vormgeving en organisatie van evenementen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
10 tips voor een gouden start Groeitips
Advertisements

Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Methodisch begeleiden
Presentatie introductie BGL
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Motivatie van de professional Willy Limpens
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Wiki: Medmec04 les 5 Engagement The game called life
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
PRESENTATIETECHNIEKEN
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Welkom Project ‘Introductie’ Workshop vergaderen Opleiding Vastgoed en Makelaardij 1 of 8 oktober 2007 M. Daemen.
Juridische Risico's Sportevenementen
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Workshop Fondsen werven
Personeelsessie LOKO.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Samenwerken.
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Efficiënt vergaderen…
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Animal events Locatiedirecteur Introductie dia – nog niets uitleggen.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
H7 Organiseren.
Werken met het talent van de stagiair. 1.Voorstellen 2.Interne analyse van verschillende taken afdelingen 3.Eigenschappen /compententies taken 4.Sollicitatie.
Periode 3 Controleren van de voorraad en bestellen
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Hoe wat wie wanneer? Draaiboek maken Boek: Methodisch begeleiden
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Vlaamse NME-dag Natuur- en milieueducatie (NME) in Vlaanderen: een druppel op een hete planeet? Brussel, 20 oktober 2009.
NME-Overlegplatform Maandag 3 mei NME-Overlegplatform maandag 3 mei 2010 Agenda 1)Welkomstwoord voorzitter 2)Vlaamse NME-dag 18 november 2010.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Regionale bijeenkomst Arnhem een impressie.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
VEILIGHEID RONDOM MIJN EVENEMENT Hoe organiseer ik dat? Jan Dirk Nijkamp Assen, 27 september 2012.
Evalueren ZESC 2016 Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Een succesvol community project
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Een vergadering organiseren
Snelcursus digitaal tafelen
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Brainstormen Uw naam.
Theater en film Evenementen Horeca Verhuurbare ruimtes
Vergadering Personeelsdienst
Blik op de toekomst.
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Het organiseren van een Shanty festival
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Rapportage van voortgang of status
Naam van degene die de presentatie verzorgt
PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT
D&P P1 Organiseren van een activiteit
D&P P1 Organiseren van een activiteit
Duurzame activiteiten
Transcript van de presentatie:

Vormgeving en organisatie van evenementen

Een definitie: een evenement is een geplande, unieke bijeenkomst voor één of meerder genodigde doelgroepen met een vooraf geformuleerde doelstelling die op een creatieve manier gecommuniceerd wordt

Opstart en kaderstelling Wie organiseert? Hoe gaan we te werk? Verdeling van taken en verantwoordelijkheden Globale planning

Het organisatieteam samenstellen Vaardigheden van een goede organisator of organisatieteam Inlevingsvermogen Oog voor detail zonder de rode draad te verliezen Onderdelen naadloos op elkaar laten aansluiten Logisch over logistiek nadenken Flexibiliteit en improvisatievermogen Marktkennis (wat er op de evenementenmarkt te koop is) Kennis over ‘technische’ en praktische gegevens Verworven kennis creatief kunnen toepassen Projectmanager, coördinator en inkoper tegelijk zijn ervaring

Begin op tijd!!!!!!!!! Projectmanagement Hoe lang op voorhand hangt af van complexiteit van het evenement. Geen vaste richtlijn bv. Een jubileum kan twee jaar aanloop vragen en een personeelsfeest drie maanden. Hoe eerder, hoe minder problemen zeker bij gewilde locaties of populaire artiesten

Factoren die aanlooptijd bepalen Beschikbaarheid en populariteit van locatie Periode Beschikbaarheid van artiesten, band, spreker… Benodigde productie- en repetitietijd Complexiteit en grootte van het evenement Grootte van het organisatieteam en beslissingsbevoegdheid Ervaring van de organisator(en)

IDEALE VOORBEREIDINGSTIJD: UTOPIA (Frederik Bijleveld) * meerdaags congres – corporate meeting >500 deelnemers 15 mnd. <500 deelnemers 6 mnd. * symposium – seminarie-kick-off-meeting >500 deelnemers 9 mnd. * bedrijfsjubileum groot 18 mnd. gemiddeld 12 mnd. * bedrijfsopening groot 9 mnd. gemiddeld 6 mnd. * productintroductie grootschalig 6 mnd. gemiddeld 3 mnd. * meerdaagse productshow div. regio’s/locaties 9 mnd. één locatie 3 mnd. * relatieversterkend evenement >250 deelnemers 6 mnd. <250 deelnemers 4 mnd. * personeelsfeest >250 deelnemers 6 mnd. * personeelsweekend >250 deelnemers 12 mnd. <250 deelnemers 6 mnd. * incentivecampagne 6 mnd. * incentivereis >150 deelnemers 15 mnd. <150 deelnemers 9 mnd.

De organisatie van een evenement De vijf stappen: van ontwikkeling naar evaluatie 1 . Vastleggen concept Opdracht (briefing) Idee Strategisch concept Synopsis Locatie Budgettaire raming Haalbaarheidsanalyse

2 . Preproductiefase Gedetailleerde budgettering Ruwe retroplanning Gedetailleerde planning (actielijst)

3. Productiefase D-Day Opbouw of montage Repetities en technische try-out Uitvoering of productie

4. Postproductiefase Demontage Boekhouding 5. Evaluatie Organisatorisch Budgettair Rendement

Start-up actielijst (voorloper van het draaiboek) voorbeeld Tip: zorg voor een volledige en up-to-date actielijst en voor periodieke terugkoppeling en feedback

Het draaiboek Fase 1: actielijst Twee weken voor aanvang: draaiboek ipv actielijst Draaiboek is een chronologische opsomming van feiten en afspraken in het kader van het evenement Bedoeld voor iedereen die actieve bijdrage levert (in- en extern) IS EEN MUST

Wie wat waar wanneer Specifiek gedeelte Algemeen gedeelte Namen, adressen, telefoonnummers van alle betrokkenen Tel. Politie, brandweer, locatie, plattegrond....enz Specifiek gedeelte - Tijdschema met taken, locatie, type activiteit...

Opbouw draaiboek Kolom 1: datum/uur Kolom 2: activiteit Kolom 3: plaats/locatie/zaal Kolom4: verantwoordelijke Kolom 5: eigen aantekeningen/bijzonderheden Uigebreid draaiboek bestemd voor eigen organisatie en medewerkers Beknopte versie voor leveranciers

Draaiboek is een houvast, leidraad Hou minstens één keer een operationele vergadering met organisatieteam en leveranciers Zorg dat het draaiboek geactualiseerd wordt ook tijdens de laatste dagen Tip: recentere versies (update) in een andere kleur en zet er een datum of nummer op Draaiboek is een houvast, leidraad Laat draaiboek een halfuur voor lopen op het programma bv. catering

Defintieve draaiboek Complex samenspel van feiten, afspraken, briefings, research, begrotingen, vergaderingen, concepten, contracten... Alle radertjes in elkaar passen en niks aan het toeval overlaten

Tijdens het evenement Leg het draaiboek bij alle betrokkenen neer. Zorg dat één persoon de regie in handen heeft. Zorg dat de regisseur bevoegd is om à la minute beslissingen te nemen. Zorg voor één persoon die fungeert als aanspreekpunt voor alle leveranciers. Zorg voor gastheren/-vrouwen.

Checklist bij uitvoering Toepassing Bedrijfsevenement --offcieel gedeelte met sprekers of lezingen buffet of receptie met entertainment achteraf

Twee tot vier weken vooraf -definitieve zaalinrichting Opstelling meubilair, plaats van podia, plaats van optredens en toespraken, buffetten en bars -definitieve lijst van audiovisuele apparatuur -bewegwijzering van de locatie maken -start belronde voor genodigden die nog niet gereageerd hebben -indicatie aantal gasten doorgeven aan betrokkenen

Eén tot twee weken vooraf Aantal gasten en gasten lijst -definitieve gastenlijst opstellen -gastenlijst doorgeven aan hotelaccomodaties -tafelschikking en tafelkaartjes (laten) maken -naamkaartjes (laten) maken

-afspraken maken over aankomsttijd van de leveranciers op de locatie -checken of alle afspraken rond te leveren diensten en producten gemaakt zijn -checken kleedruimtes, stroom en water, crewcatering,vervoer op locatie, begeleiding en beveiliging -afspraken maken over aankomsttijd van de leveranciers op de locatie -afspraken maken over uiterlijke eindtijd opbouw

-afspraken rond opruim en demontage -routebeschrijving toesturen -eindverantwoordelijke (partymanager doorgeven, wie is aanspreekpunt) -hoe aanspreekpunten bereikbaar -hoe zijn leveranciers bereikbaar -controleren van alle contracten -controleren van eventuele vooruitbetalingen -draaiboek doornemen of bezorgen aan leveranciers Bij complex evenement best nu een operationele vergadering beleggen

Locatie -bereikbaarheid locatie controleren -controle afspraken en afstemmen van details -deadlines vastleggen voor nog af te spreken punten -tijdig aanleveren van materiaal op locatie (spandoeken, bewegwijzering, logos…) -aangeven welk materiaal nog zal bezorgd worden en afspraak voor stockering drukwerk, gadgets..) Controleer ook daadwerkelijke levering

Catering Controle of alle details op elkaar zijn afgestemd -bijzondere voorzieningen afstemmen (bv. dieeteisen)

Diversen Met alle betrokkenen het draaiboek in detail doornemen en bespreken wie tijdens de uitvoering eindverantwoordelijke is. Zorg voor één persoon voor de eindregie Zorg voor één persoon als aanspreekpunt voor leveranciers Bij klein evenement kan dit één persoon zijn. Bij grotere evenementen opsplitsing van taken Checklist verzekeringen en vergunningen

Checklist tijdens de opbouw Afhankelijk van de complexiteit van het evenement HOU HET HOOFD KOEL

Locatie -controle van de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de locatie -controle van de parkeerplaatsen -controle van de opvang van de leveranciers -controle van drukwerk, spandoeken, gadgets en of alles op de juiste plaats staat -controle van de site (vuilnisbakken, modderpoel, rommel opruimen…) -draaiboek doornemen met betrokkenen

Audiovisuele voorzieningen -start opbouw door technici -controleren of alles aanwezig is -controleren of alles functioneert -draaiboek doornemen met betrokkenen

Catering -tijdige start voorbereiding- en opbouwwerkzaamheden -controleren van catering van opbouwploegen -draaiboek doornemen met partymanager -controleren of bars en buffetten juist staan -controleren van kleding bediening -voorbereiding op drankvoorziening voor ontvangst gasten

-controleren van registratiebalie Inrichting van de ruimtes 1. -garderobefaciliteiten controleren -toiletten controleren -controleren van registratiebalie -badges op alfabetische volgorde leggen -registratielijst met pennen -programmaoverzicht -bemanning -controle telefoon, fax en email -controle give-aways

2. Controle drukwerk Is alles aanwezig op de juiste plaats in de juiste aantallen? 3. Controle opstelling van tafels en stoelen -decoratie -tafelschikking, menukaarten, bestekken -aantal stoelen controleren, tafels, standen… 4. Controle decoratie buffetten 5. Controle bloemen en groendecoaraties 6. Controle podium 7. Controle spreekgestoelte 8. Controle bewegwijzering 9. Plaatsing asbakken, prullenbakken

7. Controle spreekgestoelte 8. Controle bewegwijzering 9. Plaatsing asbakken, prullenbakken 10. Brandbusapparatuur 11. Controle VIP-ruimte, persruimte, organisatieruimte 12. Controle verlichting

Entertainment en sprekers -opvang en begeleiding -vervoer van materialen en attributen -doorspreken draaiboek met sprekers, presentatoren, artiesten, band… -repeteren sprekers met technicus -afspreken pauzes -afspreken culinaire voorzieningen met srtiesten en sprekers -draaiboek doornemen

-checken laatste weerbericht Diversen -checken laatste weerbericht -laatste instructies voor fotograaf of videocrew -controle ingehuurd materiaal op kwaliteit en volledigheid (indien mogelijk) Onmiddellijk reageren, nadien schriftelijk

Checklist als de opbouw gereed is RUST uitstralen -laatste instructies -controle communicatiemiddelen -controle of catering klaar staat -kaarsverlichting laten aansteken -controle verlichting -controle achtergrondmuziek en/of entertainment -controle welkomsttekst op scherm -water voor de sprekers

Checklist tijdens het evenement Opvolging voorgaande punten -voortgang programma, programmatijden bewaken, bijsturen waar nodig en mogelijk -controle catering Opvolging gerechten, tijdig aanvullen buffetten, tijdig afruimen, voldoende drank -controle entertainment Pauzetijden, geluidsvolume, drankgebruik

Checklist na het evenement Check planning wat onmiddellijk moet opgehaald worden (catering) en wat eventueel maar dag erna Verzamelen alles wat terug moet Zet kostbare spullen op veilige plaats Maak vooraf duidelijke planning voor het ophalen van alle materialen en opruimingswerken

Tips Draai in gedachten een film af Schrijf alles op Overzichtelijk en compleet dossier Hou uw handen vrij op het evenement. Delegeer. Denk oplossingsgericht Blijf kalm en beheers de situatie Vorm een team met alle betrokkenen

Opdracht Stel dat je een vergadering moet organiseren voor een dertigtal externe gasten. De vergadering zal in een van de vergaderruimtes van het eigen bedrijfsgebouw plaatsvinden. Er zullen vier sprekers zijn, die elk een presentatie verzorgen. Je hebt hiervoor alle voorbereidingen getroffen, de ruimte gehuurd, de catering besteld en audiovisuele voorzieningen alsook technische assistentie ingehuurd. Stel een fictief draaiboek op dat hiervoor van toepassing zou kunnen zijn. (Opm. de situatieschets is zeer beperkt. Je mag de ontbrekende details ten aanzien van de situatie verder zelf invullen.)