Zeer energiezuinige nieuwbouw & koopgedrag Dr. Bert Pol Vennoot Tabula Rasa University of Twente Maastricht University Em. lector Overheidscommunicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van de twee keien.
Advertisements

Het goede nieuws is: we gaan terug naar af
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Gesprekjes….
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
De illusies die we ons mogen permitteren VERA 20|6|2006: “ICT- en e-governmentbeleid in de komende legislatuur” Tom Dehaene  Vlaams parlementariër  OCMW-voorzitter.
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Ik wens je De kracht van god.
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
De gevolgen van de zonde
Leiding geven aan projecten Commercie en subsidie.
Jozua Hoofdstuk 9 Lopen en gedragen worden Op de kring Bijbelstudie Van de VEG Amstelland 2 Emmeloord Over het boek Jozua Hoofdstuk 4.
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE. STELLING 1.  De invloed van de gemeente op de energiedoelstelling is kleiner dan we zelf denken.
Negerzoen A girl is mine-Elvis Presley
VEG Halle Prediking 15 december 2013.
Psychologie en energiebesparing
Sarah De Baets Julie Cokelaere
Loverboys.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Waar staat uw droomhuis? Waar anders dan in Luchen!
Try-out Ontbijt van de kast naar de keukentafel TRY OUT.
Levensvragen Over geluk…..
Welkom.
Aanpak gezamenlijke Energiebesparing acties
Woord van Leven Mei 2011.
Challenge the future Delft University of Technology Over spaghetti, verkoop en veranderingstheorieën Effecten van verkoop van huurwoningen op.
Een zoon vraagt aan zijn vader : “Pap, wat is eigenlijk POLITIEK ?”
Romeinen Maar de gerechtigheid uit het geloof… nl. in Gods onvoorwaardelijke BELOFTE 2.
1e ADAM 2e ADAM X JEZUS X.
Het Debat Opbouw en inhoud.
| Jezus kussen ?. ik/wij God Love is the currency of the kingdom genade aanbidding.
“Werpt een duidelijk licht op de zaak!”
Woord van Leven November 2012.
1. Jezus verhoogd Aan Gods rechterhand
Vertrouw helemaal op God 1.Op de proef gesteld. Vertrouw helemaal op God 1.Op de proef gesteld 2.De proef doorstaan.
Een boer heeft drie zonen waarvan de jongste naar de Kongo trekt omdat er thuis geen boerderijen meer op te starten zijn.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Waar staat uw droomhuis? Waar anders dan in Luchen!
Beïnvloeding Reisgedrag
“Geef en je zal gegeven worden.”
Met handen en voeten geloven 1
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
5 manieren van praten over de dood
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Stof om over na te denken…
Preek Jakobus 2:
Psychologie van de duurzaamheid
AANGRIJPENDE BRIEF AAN EEN ABORTEUR
HS 3 Het verkoopgesprek.
Preek 1 Koningen 17: Louis Hersent
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
Bijbelstudies over de gelijkenissen van Jezus
‘Mixed up piles’.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Mondriaan Symposium 17 maart WORKSHOP MONDRIAAN SYMPOSIUM 17 MAART 2016 FRANS HEUS Ga toch fietsen! Mondriaan Symposium.
Shema Yisrael … de ENE God…. Shema' Jisrael, Adonai Eloheinu, Adonai echad.
Wat heeft een eenzaam en bang schaap nodig?. Zoek je ook naar liefde, warmte, bemoediging en bescherming? Verlang je naar een goede relatie? Is er iemand.
1 Pinksteren De Heilige Geest als onderpand. 2 Wie immers van de mensen weet wat er in de mens omgaat? Alleen de geest van de mens die in hem is! Zo ook.
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
Praktijk voorbeelden. 1 e invalshoek: burgers zijn betrokken/bezorgd/boos/bang over: Leefbaarheid/veiligheid/sociale voorzieningen Beheersing woonlasten.
WonenBreburg Energie Januari I.Achtergrond & het telt! Panel II.Profiel panelleden III.Resultaten onderzoek Inhoud rapport 2.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 4 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over de.
Vanuit de relatie met God bouwen aan relaties. 1 mei 2016.
Hartelijk bedankt voor uw inzet let op: Op het parkeerterrein bij de toren zijn er extra paaltjes geplaatst, let hier vooral op tijdens het parkeren en.
Political Communication & Journalism
Transcript van de presentatie:

Zeer energiezuinige nieuwbouw & koopgedrag Dr. Bert Pol Vennoot Tabula Rasa University of Twente Maastricht University Em. lector Overheidscommunicatie HU

1. Beeld van de mens Mens vaak gezien als blanco, geïsoleerde informatieverwerkende machine: Je stopt hem vol met argumenten: op basis daarvan beslist en gedraagt hij zich rationeel

Maar zo werkt het maar zelden Gedrag meestal niet gedreven door (alleen)rationele argumenten En vaak ook helemaal niet het gevolg van rationele afwegingen: vergelijk keuze nylons Rationalisatie achteraf Welke lijn is de langste?

Experimenten Asch: je gelooft je ogen toch niet

2. Hoe breng je een zeer energiezuinige nieuwbouwwoning aan de man? Belangrijke beslissing, waar mensen wel aandacht aan schenken Rationele argumenten zeker op orde hebben: Duurzaamheid: ‘scheelt zoveel minder energieverbruik’ Besparing: ‘per maand / jaar levert dat een voordeel op van 128,- euro’ Maar is dat voldoende? Nee!

Waarom niet? Er is meer nodig dan mensen zeggen dat het verstandig of goed is zo’n woning te kopen De juiste frame kiezen Mensen delen uitgaven in categorieën in: zogenaamde ‘potjes’ Milieuvriendelijk/energiezuinig leven blijkt geen potje Daarom dus niet zeggen: ‘hiermee spaart u het milieu’ Daar geven ze geen geld aan uit Hoe zeg je het dan wel als je zo’n huis begerenswaardig wil maken voor kopers?

Tegen wie zeg je wat? Recent Nederlands onderzoek onderscheidde onder andere de volgende groepen op het vlak van energiezuinig wonen: Comfortzoekers: belangrijk zijn gezellige, behagelijke woning, geen lawaai van buiten: ‘dit is een verbetering van uw woongenot Degenen die trots op hun woning: vinden het leuk om te investeren in nieuwe technologie en voorop te lopen ‘dit huis is voorzien van de allernieuwste technologie’ ‘Going green to be seen’

Mensen die welwillend zijn, maar bang voor een verkeerde investering Uitgave is voor hen alleen aantrekkelijk als er op korte termijn al voordeel is Voordeel daarom naar voren halen: ‘bij aankoop voor 1 mei 2016 ontvangt u euro subsidie’

3. Voorbij de argumenten Tot zover ging het erom hoe je de argumenten brengt Belangrijk Maar er is nog meer Namelijk gebruik maken van psychologische inzichten die gedrag in de hand werken buiten het bewustzijn om

Koopgedrag stimuleren door gebruik van psychologische inzichten Commitment and consistency principe We houden ons aan wat we in het openbaar gezegd hebben Niemand wil immers een draaikont zijn: wie A zegt moet ook B zeggen; een man een man, een woord een woord; etc. Techniek die daar op inspeelt, is the foot in the door

Hoe werkt foot in the door techniek Eerst een klein verzoek doen (dat de meeste mensen niet zullen weigeren) Stemt men daar mee in, dan een groter verzoek doen Dat grote verzoek is wat je eigenlijk wilde vragen

Voorbeeld foot in the door techniek

Resultaat na 1 jaar Gemeente Leeuwarden bespaart ca. een ton in euro’s in de wijken waar deze interventie en drie andere interventies zijn toegepast

Sociaal bewijs: wat de meeste anderen doen We doen wat de meeste anderen doen zonder dat we erbij nadenken: sociale bewijs Zeker als die anderen op ons lijken

Voorbeeld: hoe stimuleer je hotelgasten om hun handdoeken meer dagen te gebruiken?

Sociaal bewijs: doen wat de meeste anderen doen Help het hotel om energie te besparen Help mee voor een goed milieu De meeste gasten in dit hotel gebruiken hun handdoek meerdere dagen De meeste mensen in deze hotelkamer gebruiken hun handdoek meerdere dagen 16% 31% 43% 49%

We doen dus wat anderen doen! Sociale invloed werkt ongemerkt Vergelijkbare groep werkt het sterkst Hoe pas je dat toe op Zeer Energiezuinige Nieuwbouw?

Besluit Wil je het gedrag van mensen bij de koop van een Zeer Energiezuinig Nieuwbouwhuis stimuleren, dan: Moet je zeker goede argumenten voor een aankoop kunnen geven Die komen aan de orde Maar de ‘aandrang’ wordt ook gewekt – of verstoord! – door de presentatie van de argumenten En een handje geholpen door inzet van de juiste psychologische mechanismen