De Vlaamse fiscaliteit na de zesde staatshervorming André Decoster & Willem Sas (*) CES - KULeuven (*) met dank aan Koen Algoed, Benoît Bayenet, Lieven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent Een prijsindex voor woningen verhandeld.
Advertisements

Persconferentie minister Johan Vande Lanotte: De Federale Ombudsdienst voor de Consument 18 februari 2014
Lokale financiën in economisch en financieel moeilijke tijden Benego 18/04/2013 Luc Janssens Schepen van financiën gemeente Kapellen.
Kinderbijslag BRC Van zelfsprekendheid naar nieuwe inzichten
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Federale Actualiteiten Land- en Tuinbouw CD&V Senioren Zwalm 19 april 2013 Nathalie Muylle Federaal volksvertegenwoordiger.
De regionale overheid p
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent Reacties van de burgers op de verlaging.
Leven met een beperking - een nieuwe kijk - K.V.G. – sociaal dienstbetoon September 2012.
Voorstellen wijziging Sportreglement Voorstel 4 Technische Commissie (1/2) Conferentie van de Clubs 2013 Betreft:kaartreservaties Het ABSO/BVOS Sportreglement.
VVSG-Ronde van Vlaanderen
Wereldwijde stijging van voedsel en energieprijzen Waarvan in België deze sterker waren dan in de rest van Europa Er werd bovendien ook een hele reeks.
Ondernemersfondsen in Nederland
Prof. dr. Patrick Peeters
F. Lierman, Chief Economist Belgisch Instituut Openbare Financiën Lunchdebat, Belang en wenselijkheid van de lokale bedrijfsfiscaliteit Discussiepunten.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
De zevende staatshervorming: van federale staat naar Verenigde Staten van België? Stefan Sottiaux.
Loopbaanexamen naar niveau A Loopbaanexamen naar niveau A: grondwettelijk recht Prof. Dr. Kaat Leus 10 maart 2009.
Koning Boudewijnstichting "De sociaalprofessionele integratievrijstelling in de berekening van het leefloon: knelpunten en denkpistes met het oog op hervorming"
Inleiding Algemene beleidsverklaring van 1 december 2011 Overdracht van bevoegdheden van de federale overheid naar de deelstaten Doelstelling: zorgen voor.
3.2 EEN POLITIEK REGIME DE OMGEVING. EEN POLITIEK REGIME Aan grondslag van de classificatie ligt de vraag: “ Welke principes liggen ten grondslag?” 
HOOFDSTUK 14 DE MACRO-ECONOMISCHE GROOTHEDEN
Beknopte commentaar bij de uiteenzettingen van C. Valenduc en G. Nicodème BIOF - studiedag 16 september 2011 Luc Van Meensel Research Department DS
Begrippen kennen Collectieve sector = publieke sector
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
1 Kabinet van de Staatssecretaris voor Staatshervorming en voor de Regie der Gebouwen Cabinet du Secrétaire d’Etat aux Réformes institutionnelles et à.
Control: terug naar de basis
Verbist, G., & Vanhille, J. (2012). Een simulatie van huursubsidies voor huishoudens in Vlaanderen: een verdelingsanalyse. CSB berichten, (1), Geraadpleegd.
Taalgebieden in België
Recht.
HET BELGISCHE FEDERALISME VANDAAG DIAGNOSE EN AANZET TOT REMEDIE Dave Sinardet Eupen, 12/09/2011.
Naar een aanbod voor de vlaamse private huurmarkt.
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
De slimme kilometerheffing voor vrachtwagens. Voorgeschiedenis kilometerheffing 21/01/2011 Interregionaal politiek akkoord Hervorming van de verkeersfiscaliteit.
Hoofdstuk 8 Identiteiten in België en Nederland.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW maart.
Een omvattende ‘tax shift’. 2 Van particulieren en overheid naar particulieren en ondernemingen Verdeling financiering over de pijlers Beschouwing: Tax.
§7.4 Is het eerlijk verdeeld?
Wat voor inkomen heb je & waar blijft je geld?
Staatshervorming Binnenvaart Jaarvergadering VBR Peter Claeyssens 22 januari 2016.
De gevolgen van de federale taxshift op de gemeentelijke APB- ontvangsten Werkgroep centrumsteden 15/12/2015.
Gezamenlijke regie bij complexe zorg In relatie met ‘wonen’ Regiopodium 18 januari 2016.
Kinderbijslag in Vlaanderen na zesde staatshervorming Visie Vlaamse sociale partners op hoofdlijnen 6 november 2013.
Naar een rechtvaardige Vlaamse fiscaliteit Comité Vlaams ABVV 2 december 2014.
Kostprijs besparingen regeringsvorming Indexsprong. Brutoloon: 35,000€ of 2,916,6€ / maand Kost indexsprong: 700€ / jaar of 58,3€ / maand Over.
Aangifte PB 2016 Johan Van Overtveldt Minister van Financiën Philippe Jacquij Administrateur-generaal van de Fiscaliteit Persconferentie 26 april 2016.
Wet van 15 mei 2007 Betreffende Civiele Veiligheid B.S. 31 juli 2007-> sommige artikelen van kracht 10 dagen na publicatie -> andere na uitvoering K.B.’s.
De Ruyterkade 112 C 1011AB Amsterdam Woonlasten Ontwikkelingen in cijfers en beleid Steven Kromhout 15 januari 2014.
Algemene Ledenvergadering 17 maart 2016 Marianne Hilbolling Consulent Drenthe.
Wonen in Vlaanderen: gegevens en mogelijkheden SILC 1 Kristof Heylen en Sien Winters Wonen in Vlaanderen: gegevens en mogelijkheden van EU SILC.
1 1 De private woninghuurmarkt in België Luc Goossens OASeS (Universiteit Antwerpen) 20 april 2007De Schelp, Vlaams Parlement Luc Goossens OASeS (Universiteit.
Beknopt financieel profiel van de gemeente: PEPINGEN MEERJARENPLAN (toestand 2013)
Emeritiforum KU Leuven donderdag 24 maart 2016 Prof. Dr. A. Decoster Faculteit Economie & Bedrijfswetenchappen KU Leuven Vragen rond gelijkheid en ongelijkheid.
Seriestroomregelklep
Naar een aanbodbeleid op de Vlaamse private huurmarkt? Erik Buyst Steunpunt Ruimte en Wonen.
VLAAMSE KINDERBIJSLAG: Groeipakket. Het Groeipakket voor elk kind in elk gezin.
Fiscaal innovatief ondernemen Optimaal benutten fiscale regelingen ter stimulering van innovatie door: mr drs R.J.M.M. van den Hurk.
België 3 Gewesten het Waalse Gewest het Vlaamse Gewest
Presentatie van het advies van het Common Strategic Framework (CSF) over het normatief begrotingstraject in het kader van het stabiliteitsprogramma
Strategisch meerjarenplan Budget 2017
Douanier & Bachelor shift
Budgetwijziging 2016 Meerjarenplanwijziging
20 jaar Vlaams fiscaal beleid
Economische kringloop
Wijziging gemeentebelastingen: goed idee?
Sien Winters - Inleiding op debat
De private huurmarkt: een van de pijlers voor goed en betaalbaar wonen
Defensie en fiscaliteit
Armoede halveren is haalbaar en betaalbaar
Actualiteiten Huurprijzen o.a. Huurverhoging 2019
Transcript van de presentatie:

De Vlaamse fiscaliteit na de zesde staatshervorming André Decoster & Willem Sas (*) CES - KULeuven (*) met dank aan Koen Algoed, Benoît Bayenet, Lieven Meert, Anton Delbarre, Kris De Swerdt, Axel Mathot

Deze slides zijn vrij beschikbaar voor persoonlijk gebruik. Ze mogen echter niet gebruikt worden voor nieuwe presentaties zonder voorafgaande toestemming van de auteurs. Een uitgeschreven versie van de inhoud is te vinden als: Decoster en Sas (2013), De nieuwe Bijzondere Financieringswet van de 6de staatshervorming: werden de beloften ingelost? Flemosi Discussion Paper DP28, Decoster en Sas (2013), De herziening van de Financieringswet: over het hoe, het waarom en het resultaat, Leuvense Economische Standpunten 139,

Inhoud 1. Wat is er veranderd? Veel. 2. Fiscale autonomie: regionale opcentiemen 3. Fiscale voordelen 4. Simulaties regionale opcentiemen

1. Wat is er veranderd?

Historische hervorming o Qua omvang overdracht bevoegdheden vergelijkbaar aan 1989 o Delen van RSZ gedecentraliseerd: kinderbijslag, ouderenzorg,… o Voor het eerst uitgaven G&G > federale uitgaven  Herziening BFW (Belgische FinancieringsWet): o Evaluatie op verschillende manieren o Decoster & Sas (2013): 12 principes

3 gewesten 21,5 2 gemeensch. 23,5 9,6 Dotaties Verdienste Behoefte 10 13,4 9,2 1,2 Solidariteit Keuze 2 Fiscale autonomie Keuze 3 Verdeelsleutel 3 gewesten 28,2 2 gemeensch. 34,8 21,4 4,3 26,7 8 0,9 Oude BFW: 45Nieuwe BFW: 63 Keuze 1 Verticaal 1. Wat is er veranderd? (in mia €) Andere dotaties 0,70,9 1,60,1

Inhoud 1. Wat is er veranderd? 2. Fiscale autonomie: regionale opcentiemen 3. Fiscale voordelen 4. Simulaties regionale opcentiemen

2. Regionale opcentiemen Ten belope van 11,7 miljard Hoe werd bedrag bepaald? 14,9 miljard (oude ‘verdienste’ dotatiesom gewesten) - 4,4 miljard (afschaffen negatieve term) + 1,2 miljoen (=40% overgedragen Fiscale voordelen) = 11,7 miljard Of ±25% van de opbrengst PersonenBelasting (PB)

2. Regionale opcentiemen Federaal gaat PB verminderen met 25% Federaal 100 -> 75 Belastbare basis regio: ‘gereduceerde’ federale basisbelasting Regio: 33% op 75 = 25 Totale belasting onveranderd Wel ‘uitgebreide opcentiemen’

Opcentiemen meestal proportioneel (bvb. gemeenten) In dit geval: kunnen gevarieerd worden Gewest bepaalt zelf Schijven van regionale belastbare basis (d.i. de federale basisbelasting) De tariefstructuur Binnen bepaalde grenzen (progressiviteitsregels!) 2. Regionale opcentiemen

Schijf belastbaar inkomen Regionale schijf Regionale opcentiem in % , , , ,33 > 34330> ,33 2. Regionale opcentiemen

Schijf belastbaar inkomen Regionale schijf Regionale opcentiem in % , , , ,33 > 34330> ,33 Schijf belastbaar inkomen Regionale schijf Regionale opcentiem in % ,33 >34330>974533,33 2. Regionale opcentiemen

Fiscale autonomie substantieel toegenomen Voor de fiscaal competente entiteiten Federatie ‘sui generis’ is politieke keuze 2. Regionale opcentiemen

Vlaams Gewest Vlaamse Gem. Vlaanderen (G &G) Waals Gewest Franse Gem. Brussels Gewest Totaal Gewesten Dotaties 12,2 Eigen belastingen (a) 9,6 Totale inkomsten (b) 21,8 Fis aut. (a)/(b) in % 43,9% 2. Regionale opcentiemen

Vlaams Gewest Vlaamse Gem. Vlaanderen (G &G) Waals Gewest Franse Gem. Brussels Gewest Totaal Gewesten Dotaties 6,914,421,34,19,61,212,2 Eigen belastingen (a) 5,5 2,7 1,49,6 Totale inkomsten (b) 12,414,426,86,89,62,621,8 Fis aut. (a)/(b) in % 44,4% 20,6%39,3% 53,5%43,9% 2. Regionale opcentiemen

Vlaams Gewest Vlaamse Gem. Vlaanderen (G &G) Waals Gewest Franse Gem. Brussels Gewest Totaal Gewesten Dotaties 6,914,421,34,19,61,212,2 Eigen belastingen (a) 5,5 2,7 1,49,6 Totale inkomsten (b) 12,414,426,86,89,62,621,8 Fis aut. (a)/(b) in % 44,4% 20,6%39,3% 53,5%43,9% NIEUWE BFW Dotaties 4,220,925,12,713,30,97,8 Eigen belastingen (c) 13,0 6,1 2,421,5 Totale inkomsten (d) 17,220,938,18,813,33,329,3 Fis aut. (c)/(d) in % 75,6% 34,2%69,5% 71,3%73,3% 2. Regionale opcentiemen

Vlaams Gewest Vlaamse Gem. Vlaanderen (G &G) Waals Gewest Franse Gem. Brussels Gewest Totaal Gewesten Dotaties 6,914,421,34,19,61,212,2 Eigen belastingen (a) 5,5 2,7 1,49,6 Totale inkomsten (b) 12,414,426,86,89,62,621,8 Fis aut. (a)/(b) in % 44,4% 20,6%39,3% 53,5%43,9% NIEUWE BFW Dotaties 4,220,925,12,713,30,97,8 Eigen belastingen (c) 13,0 6,1 2,421,5 Totale inkomsten (d) 17,220,938,18,813,33,329,3 Fis aut. (c)/(d) in % 75,6% 34,2%69,5% 71,3%73,3% TOENAME FISCALE AUTONOMIE in procentpunt 31,2% 13,6%30,3% 17,8%29,4% in procent 70,3% 66,0%76,8% 33,3%69,0%

2. Regionale opcentiemen Federale basisbelasting (belasting staat): + basisbelasting – vermindering belastingvrije som en gezinslasten – vermindering voor vervangingsinkomens – vermindering voor buitenlandse inkomens Autonomiefactor = 25,99% i.p.v. 25%

Inhoud 1. Wat is er veranderd? 2. Fiscale autonomie: regionale opcentiemen 3. Fiscale voordelen 4. Simulaties regionale opcentiemen

Uitgaven voor het verwerven of het behouden van de eigen woning (woonbonus) Dienstencheques Uitgaven ter beveiliging van woningen tegen inbraak of brand Uitgaven voor onderhoud en restauratie van beschermde monumenten en landschappen Energiebesparende uitgaven Uitgaven voor vernieuwing van woningen gelegen in een zone voor positief grootstedelijk beleid Uitgaven gedaan voor vernieuwing van tegen een redelijke huurprijs in huur gegeven woningen  Allemaal omgezet in belastingverminderingen en overgeheveld naar de gewesten (budgettaire omvang 3 miljard €) 3. Fiscale voordelen (~uitgaven)

Inhoud 1. Wat is er veranderd? 2. Fiscale autonomie: regionale opcentiemen 3. Fiscale voordelen 4. Simulaties regionale opcentiemen

4. Fantasi: een microsimulatiemodel in opdracht v. Dep. Financiën & Begroting Fiscal ANalysis and TAx SImulation is een micro-simulatie-model (MSM) o micro: op niveau belastingplichtige o simulatie: berekening ‘counterfactuals’ o model: vereenvoudiging van de regels MSM bestaat altijd uit vier componenten:

FANTASI reken module micro-data beleids parameters output berekeningen 4. Fantasi: een microsimulatiemodel

FANTASI reken module IPCAL 2010 (35000 FA) Personen belasting Totale Ontvangsten schalen tarieven vermin- deringen Verdeling 4. Fantasi: een microsimulatiemodel

4. Simulaties 1. Afschaffen fiscale uitgaven, (regionale) tarieven proportioneel verlagen 2. Afschaffen fiscale uitgaven, (regionale) tarieven verlagen met maximale afwijking progressiviteit 3. Afschaffen FU (energie, dienstencehques), (regionale) tarieven verlagen voor laagste decielen 4. Belastingverlaging(en)

4.1 FU afschaffen, daling tarieven FU Vlaanderen: 1688 miljoen Verlaag regionale opcentiem o van 33,33% o naar 24,22% Budgettair neutraal => Verdelingseffecten: enkel via disproportionaliteit FU

4.1 FU afschaffen, daling tarieven

4.2 FU afschaff, minder progressief FU Vlaanderen: 1688 miljoen Verlaag regionale opcentiem op niet proportionele manier Budgettair neutraal Maar maximale afwijking progressiviteit

4.2 FU afschaff, minder progressief Schijf belastbaar inkomen Regionale schijf Regionale opcentiem in % , , , ,33 > 34330> ,33 Schijf belastbaar inkomen Regionale schijf Regionale opcentiem in % , , , , ,50 >118960> ,00

4.2 FU afschaff, minder progressief

4.3 FU afschaff, meer progressief FU Vlaanderen dienstencheques, energie, andere kleinere aftrekken: 558 miljoen verlaag regionale opcentiem o op niet proportionele manier o voor laagste brackets o budgettair neutraal

Schijf belastbaar inkomen Regionale schijf Regionale opcentiem in % , , , ,33 > 34330> ,33 Schijf belastbaar inkomen Regionale schijf Regionale opcentiem in % ,33 >34330>974533, FU afschaff, meer progressief

4.4 daling tarieven Niet budgettair neutrale ingrepen o Simulatie 4: ten belope van 597 miljoen (alle tarieven naar 30%)

Schijf belastbaar inkomen Regionale schijf Regionale opcentiem in % , , , ,33 >34330>974533,33 Schijf belastbaar inkomen Regionale schijf Regionale opcentiem in % >34330> daling tarieven