Presentatie Soep en Kennis 8 oktober 2015. DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
De (on)gezonde leerling?
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
CEPHIR – academische werkplaats Rotterdam Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area’
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, Drie jaar Academische Werkplaatsen.
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
Alternatieven Bijzondere Jeugdbijstand
Uit kind en adolescent (2001).  onderzoek  Onderzoeksgroep  Instrumenten onderzoek  Conclusie  Ontbrekende motivatie  Behandelingsmotivatie: 2 dimensies.
Uit kind en adolescent (2001).  Wie: bij 28 jeudige cliënten + begeleiders  Vragenlijst kort, en 4 maanden na plaatsing  Op basis van motivatie theorie.
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Inhoud presentatie  Wat is VoorZorg  Doelen van het programma  De doelgroep  De selectie  Inhoud programma  Resultaten.
1G1P voor de JGT’s ZUID-HOLLAND NOORD November 2014.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Bemoeizorg in de Jeugdgezondheidszorg: (hoe) werkt het? Carin Rots Academische Werkplaats Publieke Gezondheid Brabant.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
AWTJ Friesland Academische Werkplaats Transformatie Jeugd Samen betere zorg ontwikkelen: keten breed & met gebruik van kennis Ervaringskennis,
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Kijken naar Kinderen Week 4
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Doorbreken cirkel van geweld! Hoe kunnen we een duurzame veilige situatie thuis creëren? Effectonderzoek naar de aanpak huiselijk geweld in de G4 Majone.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Module Social Media Opleiding pedagogiek Opleidingsjaar 2.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Keuzedeel Wijkgericht werken
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
In de vuurlinie van een pos
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Transcript van de presentatie:

Presentatie Soep en Kennis 8 oktober 2015

DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe

ZonMw en Michèle leggen uit waarom

Academische Werkplaats C4Youth Opbrengsten van onderzoek: Een overzicht

Academische Werkplaats C4Youth Doelen C4Youth  Inzicht verkrijgen in de zorg voor jeugd met betrekking tot kortere & langere termijn uitkomsten  Uitwisselen van kennis tussen onderzoek, onderwijs, praktijk, beleid  Optimaliseren van de gehele keten van zorg

Tracing Achievements, Key processes and Efforts in professional care for Children and Adolescents Research study Longitudinale cohort studie Jeugdigen in zorg N = 1398 en Referentiegroep N = 666, leeftijd 4-18 jaar Vragenlijsten voor hulpverlener, ouder/verzorger, jongere (≥ 12 jaar) Metingen: T5 Basis- meting 3 maanden1 jaar 2 jaar3 jaar T1T2T3T4

TakeCare studie EntreeZorgCommunicatie

Taxonomie van Zorg voor Jeugd T AZJE

Het begin….  Welke zorg ontvangen jeugdigen met gedrags- en emotionele problemen en hun gezinnen?  Feitelijk ontvangen zorg in kaart te brengen? Zorgtaxonomie nodig!  In samenwerking met de praktijk, beleid, onderwijs en onderzoek ontwikkeld  Nadruk op hanteerbaarheid en toepasbaarheid in de praktijk

Domeinen T AZJE A)Inhoud van de zorg B)Juridisch kader C)Duur van de zorg D)Intensiteit van de zorg E)Zorgontvangers F)Expertise professional

Domein A – Inhoud van de zorg

Domein C – Duur van de zorg

Informatie over de aangeboden zorg  Interventies in JGZ kortdurend en vooral op ouders gericht  Zorg vanuit de jeugd-GGZ veelal langer dan drie maanden duurt en relatief vaak alleen op het kind is gericht  Zorg vanuit de jeugdzorg grotendeels langer dan drie maanden duren en vooral zijn gericht op het kind en de omgeving.  Jongens ontvangen vaker dan meisjes hulp gericht op ondersteuning van ouders.

Zijn de smaken wel zo verschillend?!

Inhoud zorg – technieken en activiteiten  Aantal interventies in Nederland enorm toegenomen: ±1500  Intensieve Pedagogische Thuishulp: 92 varianten  Databank Effectieve Interventies: 228 (mei, 2015)  Maar….wat doen we nou eigenlijk? Reden om hier meer onderzoek naar te doen!

Typering interventies Academische Werkplaats C4Youth  Typeren interventies (a.d.h.v. 20 technieken)  Scoren technieken 7-punt Likert Schaal  Professionals als informatiebron  Verschillen binnen en tussen organisaties onderzocht

Wat zien we dan?

Eindresultaat (product)

TakeCare studie EntreeZorgCommunicatie

Communicatie tussen cliënten en hulpverleners

Het begin….  Communicatie tussen cliënten en hulpverleners is erg belangrijk.  Wat is de invloed van communicatie op uitkomsten van de zorg?  Wat gebeurt er in de interactie tussen cliënten en hulpverleners?

Communicatievoorkeuren  Ouders hechten meer belang aan communicatie dan hun kinderen  Affectieve communicatie is het belangrijkst  Gezamenlijke besluitvorming is het minst belangrijk  Voorkeuren hangen samen met:  opleidingsniveau ouder  type problemen  eerdere ervaringen  verwachtingen

Voorkeuren en ervaringen met communicatie Voorkeuren Ervaringen Belangrijk en ervaren  match Onbelangrijk en niet ervaren  match Belangrijk en niet ervaren  mismatch Onbelangrijk en ervaren  mismatch

Mismatch voorkeuren en ervaringen  Geen sprake van cliëntgerichte communicatie  Negatieve gevolgen voor:  Cliëntparticipatie  Leerprocessen  Afname van problematiek

Maar wat gebeurt er nou precies? Ik weet het niet Maar wat maakte dat jij je zo rot voelde? ……

Hoe ga je hier als hulpverlener mee om? Als je daar nu op terugkijkt, hoe was dat voor jou op dat moment? Trok je het je persoonlijk aan? Nee? Oke. Laten we samen eens naar die situatie kijken zoals je dat geleerd hebt tijdens de vaardigheidstraining Zeg je dat omdat je het echt niet weet of omdat je het er niet over wilt hebben?

Opbrengsten communicatieonderzoek  Communicatie is een belangrijke factor in het zorgproces  Aansluiten op (behoeften van) individuele cliënten  Meer inzicht in communicatiestrategieën  MAATWERK

TakeCare studie EntreeZorgCommunicatie

Entree van zorg

Het begin…. Proces van entree van zorg verloopt niet optimaal  Hoeveel jeugdigen ontvangen psychosociale zorg?  Wat zijn volgens ouders en jeugdigen knelpunten in de zorg-entree?  Wat zijn kenmerken van jeugdigen in zorg vergeleken met jeugdigen in de algemene populatie?  Met welke problemen (kind en gezin) komen jeugdigen bij welk type zorg uit? En, hangt dit samen met zorg-uitkomsten?

Onderwijsproducten

Producten  Proefschriften  Factsheets Factsheets  Leesopdrachten  Filmpjes  Stage & scriptie vraagstukken