Ongevallen rond het Dock

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 juni 2005 Vereniging voor Pensioenrecht Henriëtte de Lange
Advertisements

Meerdere werknemers in een beperkte ruimte
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Werkgeversaansprakelijkheid
Werkvergunning nu: veiligwerkvergunning
Verkeerseducatie : dode hoek
VCA HOOFDSTUK 3 ONGEVAL.
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Aansprakelijk? Reken maar…!.
Verkeers- stellingenspel
Veiligheidsmaatregelen tijdens de inzet
Preventief Verzuimmanagement
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Criminaliteit en veiligheid in de transport- en logistieke sector
Regels en protocollen bij nieuwe vormen van werken (HNW)
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Workshop 3 Amerikaanse claimcultuur bij bedrijfsongevallen? Preventiecongres 2008 De preventiemedewerker van de toekomst.
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
Beste Vriend,    Het is met een enorm verdriet dat wij U heden het overlijden moeten melden van een zeer dierbare vriend, gekend onder de naam « Gezond.
We werken veilig of we werken niet
Les 3: Verkeer TOETS.
Veiligheid op Kantoor Ja, ook op Kantoor!.
COMMUNICATIE MET DE KRAANMACHINIST
Veilig werken met elektriciteit
TOOLBOXMEETING WERKEN LANGS DE OPENBARE WEG
De VNG Vrijwilligerspolis
Presentatie titel Transportrecht Rotterdam, 00 januari 2007
Kennisbank Veilig werken
ARB(eids)O(mstandigheden
Toolboxmeeting Versie 1, februari 2005
2 Ongevallen…..een risico?
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Verkeerssituatie rond onze school
Wet aanpak schijnconstructies
ARBO.
Even over vrijwilligers. De VNG Vrijwilligersverzekering. Alle vrijwilligers binnen uw gemeente goed verzekerd Albert Meijer Accountmanager Overheid.
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
AANSPRAKELIJKHEID IN HET VERKEER. AANSPRAKELIJKHEID Inhoud 1.De vergoeding van de zwakke weggebruiker. 2.De aansprakelijkheid van en voor de leerlingen.
Schoorstenenconferentie ‘Veiligheid en aansprakelijkheid’ 28 oktober 2015, Kantens mr. Arvin Kolder.
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
Help, mijn dokter maakt een fout?! Symposium Dokter in nood 8 november 2011 Mevrouw mr. J.C. van den Dries
Risico Inventarisatie & Evaluatie (RIE) bij - een tussenstand - 1.
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Overeenkomst niet goed opgezegd Schadevergoeding.
Schuld en schuld is twee Mr. dr. Wilma Duijst. Plaatjes.
1 Een patiënt op de SEH van het MCH, verhalen uit de ziekenhuispraktijk Ivette Janssen, gezondheidsjurist Frans de Voeght, zorgmanager SEH.
1 Beweging Academie Groepsactiviteiten organiseren / Goed verzekerd!
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Vca 1-21 BASISVEILIGHEID (VCA) LES ONGEVALLEN. vca 1-22 Van Theorie naar Praktijk Risico definitie: De mate van waarschijnlijkheid dat een bepaald ongewenst.
Toolboxmeeting Versie 1, maart 2005 Wegenverkeerswet.
Even over vrijwilligers. De VNG Vrijwilligersverzekering. Alle vrijwilligers binnen uw gemeente goed verzekerd Arjan Mengerink Accountmanager Overheid.
VCA Basisveiligheid Hoofdstuk 1 Veiligheid
Veilig en gezond werken
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
De VNG Vrijwilligerspolis
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Schoorstenenconferentie ‘Veiligheid en aansprakelijkheid’
Arbocatalogus 13 januari 2019.
KAM – Integrale kwaliteitszorg
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Kennisbank Veilig werken
Transcript van de presentatie:

Ongevallen rond het Dock Met de (meewerkende) chauffeur

Rene Grob - Arbo coördinator Technische Unie Danielle Gevers Deynoot –beleidsadviseur arbeidsveiligheid EVO

Ongevallen rond het dock Hoogteverschil Val van het perron door mensen Val van het perron door trucks “wegrijden” van de vrachtwagen Onvoldoende borging Onvoldoende communicatie Verkeer mobiele arbeidsmiddelen Truck Stapelaar Verkeer voetgangers Chauffeur Lospersoneel

Aanrijdingen van een voetganger door een voertuig – locatie ongeval Binnen-162 Buiten- 133 Bij verlading laad en losplaats binnen-32 Bij verlading laad-en losplaats buiten-74

Wat doet die chauffeur daar en waarom? Contract vervoer en levering Helpende handjes Eigen middelen Middelen van losadres Hoe dan ook: WEES BEWUST VAN HET RISICO EN NEEM MAATREGELEN

Gevaarzetting I (6:162) Bezoek van Duchateau met zijn vrouw aan Café de Munt •Donkerbruin café met weinig licht en smalle ruimtes •Medewerker S van Coca Cola komt bevoorraden •Opent zonder zich bij café-eigenaar te melden het kelderluik om de kratten cola in de hem welbekende kelderruimte af te leveren •Als Duchateau zich naar het toilet spoedt, ziet hij het openstaande kelderluik over het hoofd en breekt zijn linkerbeen Kan Duchateau zijn schade verhalen? En bij wie?

Gevaarzetting II: Kelderluik-criteria Mate van waarschijnlijkheid, niet-inachtneming van de vereiste oplettendheid, zorgvuldigheid • Hoe groot is de kans op ongevallen • Ernst van de gevolgen • Bezwaarlijkheid van te nemen veiligheidsmaatregelen • Voldoen aan Arboregels ≠ alle redelijke maatregelen • Maar helpt wel bij bewijslevering

Arbowetgeving Zorgplicht voor veiligheid en gezondheid van werknemers Zo goed mogelijk arbeidsomstandighedenbeleid Art. 10 Arbowet: doeltreffende maatregelen ter voorkoming van gevaar voor derden; opname in RI&E. Arbowet = bestuursrecht en normeert niet civielrechtelijke aansprakelijkheid en vorderingen tot schadevergoeding

Dus De werkgever moet er “alles” aan doen om schade bij medewerkers te voorkomen. Indien toch schade geleden wordt door de medewerker moet de werkgever deze schade vergoeden Dat geldt niet alleen voor medewerkers maar ook voor derden Derden zijn alle personen die zich bevinden in het gebouw of op het terrein van de werkgever Dus ook aanleverende of afhalende chauffeurs!

“Ik wordt franco beleverd en heb met de vervoerder geen directe relatie” De geadresseerde ( de ontvanger) treedt toe tot de vervoerovereenkomst bij inontvangstneming. Dat kan van invloed zijn bij de billijkheidscorrectie (risico-aanvaarding) De vervoerder is een visiterende gast, waarop art. 10 Arbowet van toepassing is Werkzaamheden m.b.t. laden en lossen zijn omstandigheden waaronder de kans op ongevallen relatief groot wordt geacht

TIP: sluit een raamcontract met uw vervoerders. Daarin kan o. a TIP: sluit een raamcontract met uw vervoerders. Daarin kan o.a. worden opgenomen: •Afbakening wederzijdse aansprakelijkheid •Verantwoordelijkheid laden, stuwen, lossen •Verkeersregels op het terrein, procedures laden en lossen en andere veiligheidsprocedures •Eisen t.a.v. in te zetten personeel en materieel vervoerder •KPI’s ten aanzien overtreding met consequenties

Case 1 beknelling in de vrachtwagen Loshulp Rijdt met elektrische truck pallets uit de vrachtwagen als de chauffeur de vrachtwagen heeft verlaten Aanleverende Chauffeur Maakt pallets in de wagen los en verlaat de vrachtwagen Afspraak Chauffeur verlaat de vrachtwagen na het losmaken van de pallet. Pas daarna mag de loshulp de pallet uitrijden.

Case 1 beknelling in de vrachtwagen Chauffeur blijft - tegen de afspraak in - in de vrachtauto staan als loshulp de volgende pallet pakt. De chauffeur raakt bekneld en loopt daarbij fors letsel op. De chauffeur stelt de werkgever van de loshulp aansprakelijk. ?

Case 1 beknelling in de vrachtwagen rechtbank ECLI:NL:RBDHA:2014:15455 Gebruik van een truck brengt evidente risico’s voor derden met zich mee.  Derhalve rust een zware zorgplicht op de bestuurder ervan. De loshulp had zeker moeten weten dat de chauffeur de vrachtwagen had verlaten. Dat de chauffeur zich niet hield aan de afspraken doet daar niets aan af. De werkgever van de loshulp is volledig aansprakelijk voor de gevolgen van het ongeval.

Case 2 Aangereden door de heftruck Loshulp Rijdt met heftruck (vooruit) met hoge last over het terrein. Chauffeur Loopt rond de vrachtwagen na het laden van de goederen om af te zeilen Afspraak Bord op verschillende plaatsen op het terrein

Case 2 Aangereden door de heftruck Chauffeur loopt over het terrein naar zijn vrachtauto. Loshulp ziet de chauffeur niet en rijdt hem aan. De chauffeur loopt zwaar letsel op waardoor beide benen geamputeerd moeten worden. De chauffeur stelt de werkgever van de loshulp aansprakelijk. ?

Case 2 Aangereden door de heftruck rechtbank ECLI:NL:RBAMS:2011:BR2561 De loshulp reed vooruit met hoge last, had geen zicht en kon geen oogcontact maken. Echter.. ondanks uitdrukkelijke waarschuwingen liep de chauffeur toch over het terrein en rond zijn auto. “Eigen schuld dikke bult” aldus de werkgever van de loshulp. Beiden hebben schuld volgens de rechtbank. 50% / 50% ? 25% / 75%? 10% / 90%? Er is weliswaar sprake van gedeelde schuld. Maar gezien de ernst van het letsel en de gevolgen die dat heeft voor het slachtoffer moet de werkgever van de loshulp de volledige schade betalen!

Technische Unie Distributiecentrum Alphen aan den Rijn 700 leveranciers 50 vrachtwagens 300 pallets gelijkvloers en ongelijkvloers binnen en buiten

Distributie Centrum Alphen aan den Rijn Afdeling Aankomst Los perron

Distributie Centrum Alphen aan den Rijn Afdeling Aankomst Los perron

Mobiele arbeidsmiddelen eigen / derden Wie bepaalt dat? Conflicterende bewegingen Medewerkers / chauffeurs Mobile arbeidsmiddelen “zwervende chauffeurs” toiletbezoek Koffie halen Zelfs op mobiele arbeidsmiddelen Risico aangereden te worden

Mobiele arbeidsmiddelen en voetgangers scheiden!

“…eigenlijk hebben we elastieken vakken nodig…” Dilemma's” Alles zelf lossen Alles door chauffeur Afschermingen Vangrails Hekken Belijning plaatsen Efficiëntie Veiligheid Flexibiliteit Geen zending is gelijk “…eigenlijk hebben we elastieken vakken nodig…”

Chauffeur kan lossen ALLEEN Binnen het toegewezen vak De chauffeur mag er niet uit! Er mag ook niemand in!

Vak vergroten (of verkleinen)

De chauffeur is klaar met lossen De losmeester opent het lint De deur is weer gesloten De losmeester opent het lint De truckchauffer weet nu dat hij de zending kan wegrijden De chauffeur is klaar met lossen De losmeester opent het lint De losmedewerker weet nu dat hij de zending kan weghalen

?

Als je het niet in één keer ziet, werkt het niet! Resumé Altijd verantwoordelijk en bijna altijd aansprakelijk Pas op met het verstrekken van arbeidsmiddelen Scheid voetgangers en trucks Maak de situatie duidelijk, heel duidelijk! Als je het niet in één keer ziet, werkt het niet!

Heeft u later nog vragen? Rene Grob r.grob@technischeunie.com Danielle Gevers Deynoot dgevers@evo.nl ?