Pourquoi apprendre le français?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studiemiddag Frans en Duits
Advertisements

University of Cambridge & Titus Brandsmalyceum Oss PRESENT
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Welkom op de ouderavond van klas 2
3 Basisberoepsgerichte leerweg 3 Kaderberoepsgerichte leerweg
Havo 4 Vwo 4 Welkom.
Examen ouderavond klas 3 maart Het examen……… …….is al begonnen in klas 3!
TrabiTour fährt weiter! Deutsch für die Oberstufe
Wiskunde A, B, C en D op het vwo
Ouderavond klas 2 25 maart 2014 PTA en examenregelingen
Welkom.
Welkom Teamleider HAVO / VWO De heer Drs C.H.M. Bentlage.
Examenjaar havo atheneum
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
3 Basisberoepsgerichte leerweg 3 Kaderberoepsgerichte leerweg
Noordhoff Uitgevers Talendag
Nieuw Nederlands 4e editie
Economie in de bovenbouw
PABO Bedrijfseconomie Life Science KEUZEBEGELEIDING IN HAVO-3.
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
Informatieavond 4 VWO.
VSO Het Mozaïek Almelo.
Profielkeuze informatieavond
Programma Toetsing en Afsluiting Lentiz| Het Groene Lyceum Onderzoekend & Ondernemend op weg naar het hbo!
Inhoud en opzet examens VMBO
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
Schoter Profielkeuze havo 2010 Scholengemeenschap Dennis See
CAMBRIDGE ENGLISH Informatieavond
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Contactavond Havo 4 & Vwo 4 september 2015
PTA Programma van toetsing en afsluiting
Duits in 4 en 5 HAVO Herzlich Willkommen !!.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Duits in 4,5 en 6 VWO Herzlich Willkommen !!. Waarom Duits? Duits is de taal van onze belangrijkste handelspartner, tevens ons buurland. Duits is de taal.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Examen schooljaar Schoolexamen (SE) PTA Landelijk flexibel examen Rekentoets Wanneer mag een leerling examen doen? Wanneer is een leerling.
Examenzaken 16 februari 2016 klas 2 Deze PowerPoint heeft alleen betrekking op het examen bij het Groene Lyceum en algemene examenzaken.
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
Voorlichtingsavond voor ouders klas 2 dinsdag 31 maart 2015 Het PTA: Programma van Toetsing en Afsluiting.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Basisvorming Tweede Fase. Achtergronden Het onderwijsaanbod van de Mammoetwet was niet meer van deze tijd Maakte gering gebruik van nieuwe technologie.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Voorlichting over het centraal examen (cse) 6 vwo, 25 en 26 augustus 2015.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
4 Havo 2017 Examentraject PH4a, PH4b en Ph4c.
CENTRAAL EXAMENS PTA CENTRAAL EXAMENS.
Regelluw en examinering
Decanaat klas 4 oktober 2017.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Wat is het Europees raamwerk?
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Beeldende Vorming In klas 3 en 4.
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Transcript van de presentatie:

Pourquoi apprendre le français? Het vak Frans in 4,5 en 6 vwo Un choix pour l’avenir Pourquoi apprendre le français?

Wanneer kies je Frans? In 3 VWO volgen alle leerlingen de moderne vreemde taal Frans als een verplicht vak. In 4 VWO komt een van de moderne vreemde talen (Duits of Frans) in het gemeenschappelijk deel van alle profielen voor. Leerlingen behouden in 4 VWO dus tenminste één van de twee moderne vreemde talen en maken in het gemeenschappelijke deel de keuze voor Duits of Frans. Daarnaast kunnen leerlingen met de profielen C&M en E&M in 4/5 VWO ook de derde moderne vreemde taal kiezen als keuzevak. In 4/5 en 6 VWO behouden leerlingen de door hen gekozen moderne vreemde taal of talen.

Frans en het Europees referentiekader In de lessen Frans doen de leerlingen ervaring op met het lezen van (literaire) teksten, het schrijven van o.a. brieven, het luisteren / bekijken van radio en / of televisie en het voeren van gesprekken. Hierbij wordt gewerkt volgens het Europees referentiekader, waarin voor de verschillende vaardigheden is vastgelegd wat een leerling moet kunnen om die vaardigheid op het juiste niveau te beheersen. De leerlingen beginnen in 4 VWO voor alle vaardigheden op A1/2-niveau en dit wordt opgebouwd tot B2- niveau in 6 VWO. Europees referentiekader - Basisgebruiker: A1 + A2 - Zelfstandig gebruiker: B1 + B2 - Vaardig gebruiker: C1 + C2

Methode “Grandes Lignes” Werkwijze bij Frans Methode “Grandes Lignes” De vaardigheden worden getraind met de methode “Grandes Lignes” en met verschillend aanvullend materiaal. Toetsing Elke periode:één eindtoets en/of tussentijdse toets(en),of een praktische opdracht. Eindtoetsen en Praktische opdrachten hebben betrekking op spreekvaardigheid, luistervaardigheid, schrijfvaardigheid, leesvaardigheid, literatuur en Frankrijkkunde. Tussentijdse toets omvat meestal spreekvaardigheid, vocabulaire en grammatica.

Het Shoolexamen (SE) en het Centraal Examen Frans(CE) Het Schoolexamen(SE) Frans bestaat uit de volgende onderdelen: schrijfvaardigheid, waarbij de leerlingen in staat moeten zijn om in de gekozen taal te corresponderen, mede met behulp van moderne telecommunicatiemiddelen; leesvaardigheid, dit onderdeel bestaat vooral uit tekstverklaring, waarbij leerlingen a.h.v. teksten open- en gesloten vragen moeten beantwoorden. kijk- en luistervaardigheid, waarbij leerlingen gesloten vragen moeten kunnen beantwoorden naar aanleiding van bekeken en beluisterde fragmenten. spreekvaardigheid, hierbij moeten leerlingen zich aan de hand van reële communicatieve situaties in de betreffende taal verstaanbaar kunnen maken. literatuur; de leerlingen hebben hiervoor een leesdossier samengesteld waarin zij ervaringen met en beschouwingen over literatuur hebben verwerkt. Het gemiddelde cijfer van de praktische opdrachten en eindtoetsen is het cijfer schoolexamen. Dit cijfer bepaalt voor 50% het uiteindelijke eindcijfer. De andere 50% wordt gevormd door het centraal eindexamen (CE) leesvaardigheid, waaraan alle leerlingen die het vak Frans gekozen hebben in 6 VWO deelnemen. Het Centraal Examen(CE) bestaat uit leesvaardigheid (tekstverklaring). Leerlingen krijgen schriftelijke teksten waarover zij vragen en opdrachten moeten maken. Het CE word afgenomen in een landelijke zitting van 2½ uur. Leerlingen met het profiel C&M kunnen voor hun profielwerkstuk hun keuze op het vak Frans laten vallen. Net als bij de vakken Nederlands en Engels kunnen zij kiezen voor de zelfstandige bestudering van een taalkundig of literair onderwerp.

Un choix pour l’avenir Een keuze voor de toekomst Een troef om werk te vinden in Franstalige multinationals en internationale organisaties (distributie, auto-industrie, luxe,toerisme, aeronautica…). Als vijfde economische grootmacht; aantrekkelijk voor ondernemers, onderzoekers en de beste buitenlandse studenten.

De toekomst van de Franse taal Frans is zowel werktaal als officiële taal bij de VN, de Europese Unie, de UNESCO, de NAVO, bij het Internationaal Olympisch Comité, het Internationale Rode Kruis en bij verschillende internationale juridische instanties. Kortom, kennis van het Frans is zeker onmisbaar voor mensen die een loopbaan ambiëren in een internationale organisatie. De toekomst van de Franse taal

Un choix pour un avenir international Le français, Un choix pour un avenir international