Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het prijs- of marktmechanisme Deel II
Advertisements

Vraag en aanbod.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Vandaag.
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
Het prijs- of marktmechanisme
Goedemorgen …….en.
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
Hoofdstuk 5: Rekeningrijden
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
6.1 Wat wordt de prijs? Winkeliers mogen zelf weten voor welke prijs ze hun producten verkopen. Hoe berekenen ze die prijs? Wat hebben vraag en aanbod.
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
stijging van het algemeen prijspeil
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Kleding, hoofdstuk 2 Elasticiteiten.
Het prijs- of marktmechanisme I
Inflatie oftewel stijging van het algemeen prijspeil
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Elasticiteiten Prijselasticiteit van de vraag Kruislingse elasticiteit
Elasticiteiten Klik om verder te gaan.
Elasticiteiten.
Hoofdstuk 2.
§1.4 Waar kies je voor? In deze PowerPoint-presentatie leer je over:
5.2 Hoe kom je aan die broek? Voordat een product in de winkel ligt gaat er veel werk aan vooraf. © Noordhoff Uitgevers
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Hoofdstuk 5.
Micro-economie (week 4)
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
Prijselasticiteit van de vraag
Prijs elasticiteit. Prijsstijging van ‘n product heeft gevolg voor de afzet van het product: door prijsstijging beetje minder afzet door prijsstijging.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 10 Inkomenselasticiteit.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Antwoorden proeftoets H4, h6 en h7 1 t/m 3. Jaren Schuldrest begin van het jaar InterestAflossing Schuld einde van het jaar Belasting- voordeel Lasten.
Indeling van hoofdstuk 11
Indeling van hoofdstuk 11 Prijsbepaling 11.1 Kostengeoriënteerde prijsbepaling 11.2 Afnemergeoriënteerde prijszetting 11.3 Concurrentiegeoriënteerde prijszetting.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Wat gaan we vandaag doen?  Voorbereiding op toets 17 mei 2016 lesuur 7  Eerst luister je / noteer je wat er in de toets komt. Vervolgens mag je:  Naar.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Indeling van hoofdstuk 10
Rekenvaardigheid Procenten. Absoluut, relatief, cumulatief Absolute getallen: aantal stuks of eenheden Relatieve getallen: als deel van een groter geheel.
Hoofdstuk 2 De winstmarge
Hoofdstuk 6 Productie.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Instructie hfst 1 klas 3tl. Koopkracht Koopkracht= hoeveel kun je kopen met je geld Inflatie= algemene prijsstijging Koopkrachtstijging= loonstijging.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod Hoofdstukken 1-6.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
International Economics
Hoe sterk is het verband tussen twee (procentuele) veranderingen.
Lesbrief Vervoer H 6.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Rekenen met procentuele afname
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
inkomenselasticiteit
Welkom havo 3..
Hoofdstuk 5 Les 6: Markten.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom 4 Havo..
Prijselasticiteit Hoofdstuk 5 markt havo 3 & vwo 3.
Kruiselingse prijselasticiteit
Inflatie en koopkracht
Havo 4 Hoofdstuk 2 Consumentengedrag
Transcript van de presentatie:

Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs

Prijsmix Prijs is variabel Prijs hangt samen met de andere P’s Welke omstandigheden bepalen je prijs? - marktomstandigheden - het product - je assortiment - koopkracht van de klanten - gedrag van de concurrenten - wetgeving

Prijsmix Bestaat uit beslissingen over: prijs en vraag prijs en kosten prijs en concurrentie Hieruit volgt prijsdoelstelling (b.v. meer marktaandeel, meer winst)

Prijsbeleid de manier waarop de prijsmix is ingevuld Voorbeelden: prijsdifferentiatie verschillende varianten met eigen prijsklasse prijsdiscriminatie groepen afnemers betalen verschillende prijs werken met kortingen, prijsacties psychologische prijzen

Prijselasticiteit van de vraag

Prijselasticiteit van de vraag Prijselasticiteit van het aanbod= %verandering aanbodhoeveelheid % verandering prijs Nieuwe hoeveelheid – oude hoeveelheid x 100 % Oude aangeboden hoeveelheid Nieuwe prijs – Oude prijs x 100 % Oude prijs

Prijselasticiteit en soort goed

Kruiselingse prijselasticiteit

Kruiselingse prijselasticiteit

Voorbeelden Complementaire goederen: Shoarma en pitabroodjes Aardbeien en slagroom Substitutie goederen: Sigaretten en shag Brood en beschuit

oefenopgave Door een accijnsverhoging stijgt de prijs van een pakje sigaretten van € 2,05 naar € 2,12. De prijs van shag blijft gelijk. De verkoop van shag neemt hierdoor in een bepaalde winkel toe met 40 pakjes tot 840 pakjes per week. De vraag naar sigaretten neemt in dezelfde winkel met 2% af. 1  Bereken de prijselasticiteit van de vraag naar sigaretten in deze winkel. 2  Is er sprake van een inelastische- of van een elastische vraag? Verklaar je antwoord met behulp van de berekende waarde van de elasticiteit.

oefenopgave 3  Moet de winkelier op basis van de prijselasticiteit rekening houden met een omzetstijging of een omzetdaling door de accijnsverhoging. 4  Bereken de kruiselingse elasticiteit van de vraag naar shag ten gevolge van een prijsverandering van sigaretten. 5  Gaat het hier om substitutiegoederen of om complementaire goederen. Verklaar je antwoord met behulp van de waarde van de - bij vraag 4 berekende - elasticiteit.

Antwoorden oefenopgave

Antwoorden oefenopgave vraag 2 Het gaat om een relatief inelastische vraag: de waarde ligt tussen -1 en 0. (de procentuele verandering van de vraag is kleiner dan de procentuele verandering van de prijs) vraag 3 Omdat de procentuele daling van de vraag kleiner is dan de procentuele stijging van de prijs, zal de omzet stijgen. (positieve effect is groter dan negatieve effect)

Antwoorden oefenopgave

Antwoorden oefenopgave vraag 5 De kruiselingse elasticiteit is positief: het gaat dus om substitutiegoederen.

https://www.youtube.com/watch?v=pB9PDWLppYg