Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Grammatica in balans.
Actualisering eindtermen ERK en lerarenopleiding
Aanvang eerste leerjaar
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Basisvorming.
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed

Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Geletterdheid….. Wat is dat?
Interculturele communicatie
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Hoe vernieuwend denken studenten over taalonderwijs
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008.
Het Europees taalportfolio ondersteunt de zin in vreemde talen Comenius monitoringdag 27 mei 2010, Brugge.
Bevorderen van de taalvaardigheid
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
De centrale doelstelling blijft: COMMUNICEREN. kennis (weten dat) vaardigheden (weten hoe, waar, wanneer,waarom) interculturele competentie: = vaardig.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Omgevingsonderwijs - omgevingsboek
Nieuw Nederlands 4e editie
Wat geen moeite kost, is de moeite niet waard !
Competentiegericht leren vmbo
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
WELKOM.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
ALGEMEEN  Verhouding leerplancomponenten conform leerplan  Verhouding examens en DW  Feedback en tekstrevisie  Doordacht onderscheid basis-verdieping-
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Experten in de derde graad Proefproject
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Terugkoppeling herijkingswensen
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld …
Wat is het Europees raamwerk?
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Voorstelling & toelichting nieuwe leerplannen Duits
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Transcript van de presentatie:

Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs

Decreet basisonderwijs 29 april 2004 Verankering van een feitelijke toestandVerankering van een feitelijke toestand Onderzoek door een niveauoverschrijdende werkgroep talen van de inspectie over de brug Frans BaO-SOOnderzoek door een niveauoverschrijdende werkgroep talen van de inspectie over de brug Frans BaO-SO Uitgangsvraag: Uitgangsvraag: Gelden de twijfels, die er over het algemeen bestaan over een vlotte overgang, ook voor Frans ? Gelden de twijfels, die er over het algemeen bestaan over een vlotte overgang, ook voor Frans ?

STUDIE De opbouw van de leerstof in een leerlijn en wordt verzekerd door de ‘consecutiviteit’ van de eindtermen Frans in BaO en in SO. MAAR Is die continuïteit ook terug te vinden in -Inhoudelijke invulling ? -Didiactische aanpak ?

VASTSTELLINGEN 1.Vanuit de lesobservaties 2.Vanuit de gesprekken 3.Over onderlinge contacten tussen scholen 4.Over de kennis over elkaar 5.Over de wederzijdse verwachtingen

1. Vaststellingen vanuit de lesobservaties 1.1 Inhoudelijk Onderwijspraktijk Onderwijspraktijk Kennis van het taalsysteem Kennis van het taalsysteem (vormgerichte taalleermethode) (vormgerichte taalleermethode) Geïsoleerd aanleren en inoefenen Geïsoleerd aanleren en inoefenen Van taalkennis naar taalvaardigheid Van taalkennis naar taalvaardigheid  afremming spreekdurf  afremming motivatie (met repercussies)

1. Vaststellingen vanuit de lesobservaties 1.2 Vakdidactisch Sterk leraargestuurd Sterk leraargestuurd Frontale onderwijsstijl Frontale onderwijsstijl Activerende/taakgerichte werkvormen Activerende/taakgerichte werkvormen Communicatieve taaltaken Communicatieve taaltaken Partnerwerk Partnerwerk Zelfstandig werk van de leerling Zelfstandig werk van de leerling

2. Vaststellingen vanuit gesprekken met leraren 2.1 Prioriteiten HOOG: spreken HOOG: spreken luisteren en lezen luisteren en lezen woordenschatkennis woordenschatkennis MIDDEN: schrijven MIDDEN: schrijven kennis van grammatica (SO>BaO) kennis van grammatica (SO>BaO) LAAG: culturele component LAAG: culturele component 2.2 Vaststellingen > onevenredig veel aandacht aan grammatica > onevenredig veel aandacht aan grammatica > veel belang à schrijven > veel belang à schrijven > inoefening mondelinge taalvaardigheid: geen tijd meer > inoefening mondelinge taalvaardigheid: geen tijd meer

2. Vaststellingen vanuit gesprekken met leraren 2.3 OORZAKEN Bewuste keuze Bewuste keuze Gebrek aan navorming Gebrek aan navorming Kennis leerplandoelstellingen Kennis leerplandoelstellingen verwarring afbakening vaardigheden (complexiteit) verwarring afbakening vaardigheden (complexiteit) Gebruik van de doeltaal Gebruik van de doeltaal Leerboek centraal, niet de eindtermen (toevlucht ?) Leerboek centraal, niet de eindtermen (toevlucht ?) - trouw volgen - trouw volgen - gebruik authentiek materiaal - gebruik authentiek materiaal - ICT integratie - ICT integratie Evaluatie niet conform de uitgangspunten van de Evaluatie niet conform de uitgangspunten van de leerplannen leerplannen

3. Vaststellingen over onderlinge contacten tussen scholen 3.1 8/30 geen contact 3.2 Intern vakoverleg maar zelden niveauoverschrijdend niveauoverschrijdend 3.3 Keuze leermethode 3.4 Infodoorstroming i.v.m. resultaten

4. Vaststellingen over de kennis die men heeft over elkaar 4.1 Lesinhoud en lesvorm 4.2 Hospiteren 4.3 Leerplannen en eindtermen 4.4 Handboek

5. Wederzijdse verwachtingen 5.1 Vanuit BaO Leerplan: over eenvoudige feiten van het Leerplan: over eenvoudige feiten van het dagelijkse leven mondeling kunnen dagelijkse leven mondeling kunnen communiceren communiceren Feitelijk: goede basiskennis woordenschat en Feitelijk: goede basiskennis woordenschat en grammatica grammatica ‘om aan het verwachtingspatroon van het ‘om aan het verwachtingspatroon van het vervolgonderwijs te voldoen’ ! vervolgonderwijs te voldoen’ !

5. Wederzijdse verwachtingen 5.2 Vanuit SO Leerplan: De leerlingen zijn in staat relevante Leerplan: De leerlingen zijn in staat relevante en functionele contexten te begrijpen en functionele contexten te begrijpen en te produceren en te produceren Feitelijk: Men verwacht vooral kennis van het Feitelijk: Men verwacht vooral kennis van het taalsysteem taalsysteem Grote heterogene instroom Grote heterogene instroom

GEVOLG Men begint opnieuw in plaats van verder op te bouwen (in gedifferentieerde vorm) BREUK in de leerlijn Oorzaak 1: het verwachtingspatroon van SO I,1 Oorzaak 2: het verwachtingspatroon van de ouders ouders Oorzaak 3, 4, …

SIGNIFICANTE CONCLUSIES Slechts in enkele uitzonderlijke gevallen wordt het Frans onderwezen conform de uitgangspunten van het communicatief taalonderwijs.Slechts in enkele uitzonderlijke gevallen wordt het Frans onderwezen conform de uitgangspunten van het communicatief taalonderwijs. De leraren van SO I,1 negeren de verworvenheden van het basisonderwijs.De leraren van SO I,1 negeren de verworvenheden van het basisonderwijs. Er wordt aan een hoog tempo herhaald. Er wordt aan een hoog tempo herhaald. De zwakkere leerlingen zijn daar de dupe van De zwakkere leerlingen zijn daar de dupe van

Factoren die de breuk mede bepalen De beperkte kennis van de eigen eindtermen in beide niveausDe beperkte kennis van de eigen eindtermen in beide niveaus (begripsverwarring, complexiteit, het niet (begripsverwarring, complexiteit, het niet implementeren van de andere werkvormen implementeren van de andere werkvormen voor het aanleren van het Frans) voor het aanleren van het Frans) De beperkte kennis van elkaars eindtermen = hypotheek op de samenhang (ook niet gecompenseerd in keuze van handboek)De beperkte kennis van elkaars eindtermen = hypotheek op de samenhang (ook niet gecompenseerd in keuze van handboek) De kennis van het beginniveau van de leerlingen in SOI,1 (taalportfolio gerelateerd aan eindtermen)De kennis van het beginniveau van de leerlingen in SOI,1 (taalportfolio gerelateerd aan eindtermen)

Factoren die de breuk mede bepalen Het verschil in het gebruik van de instructietaalHet verschil in het gebruik van de instructietaal - verschil gebruik doeltaal BaO/SO - verschil gebruik doeltaal BaO/SO - ontoereikende taalvaardigheid leerkrachten - ontoereikende taalvaardigheid leerkrachten in BaO in BaO - niet vertrouwd met didactiek van het aanleren - niet vertrouwd met didactiek van het aanleren van een vreemde taal. van een vreemde taal.

Factoren die de breuk mede bepalen Contacten tussen scholen BaO en SO sorteren te weinig effectContacten tussen scholen BaO en SO sorteren te weinig effect Afspraken maken: Afspraken maken: - eindtermen consequenter naleven - eindtermen consequenter naleven - afstemming didactische aanpak op de - afstemming didactische aanpak op de eindtermen eindtermen  Aansluiting minder problematisch  Afname heterogeniteit instroom

Aanbevelingen op macroniveau Rol van de overheidRol van de overheid Stimuli samenwerking Stimuli samenwerking Taalportfolio: zicht op beheersingsniveau uit- en instroomTaalportfolio: zicht op beheersingsniveau uit- en instroom Rol van de inspectie: tweedetaal onderwijs ernstig nemenRol van de inspectie: tweedetaal onderwijs ernstig nemen

Aanbevelingen op mesoniveau Lerarenopleiding: betere voorbereidng op onderwijzen van vreemde taalLerarenopleiding: betere voorbereidng op onderwijzen van vreemde taal (goede taalbeheersing + vakdidactische aanpak) (goede taalbeheersing + vakdidactische aanpak) Ondersteuning in nascholingsaanbod en door begeleidingsdienstenOndersteuning in nascholingsaanbod en door begeleidingsdiensten Scholengemeenschappen:Scholengemeenschappen: Aanmoedigen van werkverbanden tussen BaO en SO: inhoudelijk diepgaander overleg Aanmoedigen van werkverbanden tussen BaO en SO: inhoudelijk diepgaander overleg

Aanbevelingen op microniveau Leraren moeten hun instructie en evaluatie op de leest schoeien van de communicatieve taaldidactiek.Leraren moeten hun instructie en evaluatie op de leest schoeien van de communicatieve taaldidactiek. Leraren moeten zichzelf op de hoogte stellen van het begionniveau van de leerling en er verder op bouwen.Leraren moeten zichzelf op de hoogte stellen van het begionniveau van de leerling en er verder op bouwen. Meer interesse betonen voor elkaars eindtermen en didactische aanpakMeer interesse betonen voor elkaars eindtermen en didactische aanpak