Workshop Werken aan succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs Conferentie VO2020 Werkt 24 september 2015 Margot Oomens en Mike Jolink.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Advertisements

Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Werken naar onderwijsbehoeften
LEAN Leiderschap en Cultuur
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
PO-VO conferentie 4 december 2013
Begeleiding startende leraren
Gelijkekansen- en diversiteitsplannen 2011 Wat is een goed plan.
ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Terugkoppeling studieresultaten Voortgezet Onderwijs
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Leren door reflecteren: Samen ontwikkelen van CGO Ron Aalders Henry Claessen Miriam Goes Renée Smeets 31 maart 2011.
© de vries business consultancy, 2008
SchoolVenster en ManagementVenster Vensters voor Verantwoording.
Convenant VSV: Maatregel 3 Monitor overgang VMBO-MBO Zuidoost Brabant.
Integratiefase Introductie 30 september 2013 Doel De student toont aan dat hij: de verschillende rollen op masterniveau beheerst en effectief kan inzetten.
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Blog Presentatie 30 september Rick Severs.
Instrumentarium voor het meten van outcomes
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Doorstroomcijfers beschikbaar en dan ???
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
De adviserende basisschool Edwin Dubbelman 2 september 2015.
5 februari 2003 Workshop.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Indeling van hoofdstuk 2
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Kwaliteitszorg Les 4.
Financiële zelfredzaamheid
Adres Bornerbroeksestraat 348
5 februari 2003 Workshop.
Burgemeester Reigerstraat KW Utrecht
POspiegel.nl Versie Besturenraad Anneke de Wolff
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Verbeteren aansluiting vo – wo
Transcript van de presentatie:

Workshop Werken aan succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs Conferentie VO2020 Werkt 24 september 2015 Margot Oomens en Mike Jolink

Programma  Introductie  Beleidscyclus  Doorstroominformatie in beleidscyclus  Cyclus voor informatiegebruik  Onderzoeksvragen  Gegevensverzameling  Analyse en interpretatie  Acties

Introductie  Waarom aandacht voor doorstroom en informatie vanuit de VO-raad? – Over sectorgrenzen heen – Investeren in verbindingen – Meerwaarde doorstroominformatie voor beleid  De kunst van goede cyclus en koppeling intern en extern

Beleidscyclus  PDCA-cyclus: – Plan: formuleren doel en opstellen acties – Do: uitvoeren activiteiten – Check: evalueren – Act: bijstellen doel en/of acties (borging en verbetering)

Doorstroominformatie in de beleidscyclus  In welke fase gebruikt u doorstroominformatie?  Welke informatie gebruikt u?  Wat is het voordeel van het gebruik van informatie?

Cyclus voor informatiegebruik beleidscyclus informatiegebruik

Onderzoeksvragen  inventarisatie onderzoeksvragen scholen  verschil onderzoeks- en implementatievragen

Gegevensverzameling  ManagementVenster  Stroombestanden DUO: voorbeeld Stroombestanden DUO  Andere mogelijkheden, bijvoorbeeld: – schooloverstijgend: aansluitmonitor (decaan.net), vo-monitor (ROA) – eigen onderzoek school: vragenlijsten/interviews (oud-) leerlingen, docenten vervolgonderwijs  Tips?

Analyse en interpretatie  gegevens op een overzichtelijke manier in beeld brengen  overleg over uitkomsten  weten we genoeg om tot actie over te gaan?  voorbeeld ManagementVenster

Acties  Wat werkt volgens u om de doorstroom naar vervolgonderwijs te optimaliseren?  Hoe weet u dat die acties werken?

Vragen