Workshop Werken aan succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs Conferentie VO2020 Werkt 24 september 2015 Margot Oomens en Mike Jolink
Programma Introductie Beleidscyclus Doorstroominformatie in beleidscyclus Cyclus voor informatiegebruik Onderzoeksvragen Gegevensverzameling Analyse en interpretatie Acties
Introductie Waarom aandacht voor doorstroom en informatie vanuit de VO-raad? – Over sectorgrenzen heen – Investeren in verbindingen – Meerwaarde doorstroominformatie voor beleid De kunst van goede cyclus en koppeling intern en extern
Beleidscyclus PDCA-cyclus: – Plan: formuleren doel en opstellen acties – Do: uitvoeren activiteiten – Check: evalueren – Act: bijstellen doel en/of acties (borging en verbetering)
Doorstroominformatie in de beleidscyclus In welke fase gebruikt u doorstroominformatie? Welke informatie gebruikt u? Wat is het voordeel van het gebruik van informatie?
Cyclus voor informatiegebruik beleidscyclus informatiegebruik
Onderzoeksvragen inventarisatie onderzoeksvragen scholen verschil onderzoeks- en implementatievragen
Gegevensverzameling ManagementVenster Stroombestanden DUO: voorbeeld Stroombestanden DUO Andere mogelijkheden, bijvoorbeeld: – schooloverstijgend: aansluitmonitor (decaan.net), vo-monitor (ROA) – eigen onderzoek school: vragenlijsten/interviews (oud-) leerlingen, docenten vervolgonderwijs Tips?
Analyse en interpretatie gegevens op een overzichtelijke manier in beeld brengen overleg over uitkomsten weten we genoeg om tot actie over te gaan? voorbeeld ManagementVenster
Acties Wat werkt volgens u om de doorstroom naar vervolgonderwijs te optimaliseren? Hoe weet u dat die acties werken?
Vragen