VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Techniek in het basisonderwijs!
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Drieslag functioneel rekenen
Het Nederlandse onderwijs:
Leswijzer Nieuwsbegrip
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Informatie- avond groep 6
Online seminar Take it easy
Visie: rapport en portfolio
NU ENGELS.
English and IPC How to teach content through English.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Training digitale didactiek
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
IBV4 2 x 75 minuten IB/Advanced/English Methode Cambridge Objective Advanced Deelname Cambridge Advanced Examen in juni 2016 (optioneel) Voorbereiding.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Duits in 4 en 5 HAVO Herzlich Willkommen !!.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Bijeenkomst September 2015
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Praktijkervaring en reflectie
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Keuzethema: differentiatie
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Zwijsen. Echt anders … volledige les in leerlingmateriaal 3 organisatievormen mogelijk keuze leerkracht: zelfstandig of samen een verantwoord compacte.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Aanleren van taalgerichte bètadidactiek: Mogelijkheden in de lerarenopleiding
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Startbijeenkomst 17 mei  Vaardigheden (vak-, onderzoeks-, samenwerkings-, plannen)  Verdieping in vak  Combinatiecijfer: maatschappijleer 1/2.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
CLIL-didactiek voor Duits
Programmeren met kinderen
Broederschool Roeselare
Eerste bijeenkomst dinsdag 16 mei 2016
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Praktijk Opleiders Cursus
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Sander Blumink Ellen Baan 6 oktober 2018
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Cijferloos lesgeven bij talen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Informatieavond 8 juli me.
Transcript van de presentatie:

VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 5

VIAVINCI Programma bijeenkomst 5 An English activity Writing workshop Actuele ontwikkelingen: inzichten in begeleiding taalzwakke leerlingen Gebruik van de methode op gebied van begeleiding taalzwakke leerlingen Eigen vaardigheid: naar keuze schrijven, lezen, spreken, luisteren Praktijkopdracht

VIAVINCI Warmer An English warm-up activity

VIAVINCI Terugkoppeling De verwerkingsopdracht van de vierde bijeenkomst was: Verdiep je – in de praktijk - in de problemen van taalzwakke leerlingen op het gebied van schriftelijke vormen van onderwijs in het Engels. Wat betekent dat voor de begeleiding door de leerkracht, hoe kun je ondersteunen? Noteer je bevindingen. Berg dat verslag op in je portfolio We wisselen dit met elkaar uit.

VIAVINCI Actuele ontwikkelingen Aandacht voor dyslexie in het Nederlands onderwijs heeft veel interessante didactische kennis opgeleverd. Een deel daarvan is uitstekend toepasbaar bij taalzwakke leerlingen in het onderwijs in de Engelse taal.

VIAVINCI Coaching pupils Isolating words Phonic word lists: Supporting with icons Genki English Phonics: English phonic alphabet code: help.html help.html Multiple entrance

VIAVINCI Methodegebruik Workshop: bestudeer de ondersteuning die in de methode geboden wordt aan taalzwakke leerlingen: Vergelijk verschillende methoden en zoek in leerlingmateriaal en in handleidingen naar remediërend en/of ondersteunende activiteiten Worden de principes van ‘coaching taalzwakke leerlingen’ gehanteerd of wordt een grote diversiteit aan woordproblemen door elkaar gebruikt? Ontwerp – op basis van de principes van ‘isolating’, ‘icons’, ‘multiple entrance’ - verbeteringen in een les.

VIAVINCI Workshop Language workshop: English is GREAT Listening Warmer Speaking – discussion in pairs Vocabulary – idioms using time Gap fill exercise – idioms using time Writing exercise – about your spare time Cooler – Eleven poem

VIAVINCI Workshop naar keuze Deze – op een na laatste – bijeenkomst is er gelegenheid om naar keuze verder te oefenen aan eigen vaardigheid op het gebied van één of enkele vaardigheden: Reading Listening Writing Speaking

VIAVINCI Workshop naar keuze Keuze om te werken aan portfolio opdracht: taalzwakke en dyslectische leerlingen. Wat zijn de problemen voor taalzwakke leerlingen op het gebied van schriftelijke vormen van onderwijs in het Engels. Wat betekent dat voor de begeleiding door de leerkracht, hoe kun je ondersteunen? Voer een speciale lees- / schrijfbegeleiding uit aan een of enkele taalzwakke leerlingen. Maak daarvan een verslag en stop dat in je portfolio

VIAVINCI Afsluiting Evaluatie Werkopdracht: Voer een speciale lees- / schrijfbegeleiding uit aan een of enkele taalzwakke leerlingen. Maak daarvan een verslag en stop dat in je portfolio. Blik vooruit 6 e bijeenkomst: Opbrengstgericht en handelingsgericht werken Eigen vaardigheid: mini-presentaties