VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 5
VIAVINCI Programma bijeenkomst 5 An English activity Writing workshop Actuele ontwikkelingen: inzichten in begeleiding taalzwakke leerlingen Gebruik van de methode op gebied van begeleiding taalzwakke leerlingen Eigen vaardigheid: naar keuze schrijven, lezen, spreken, luisteren Praktijkopdracht
VIAVINCI Warmer An English warm-up activity
VIAVINCI Terugkoppeling De verwerkingsopdracht van de vierde bijeenkomst was: Verdiep je – in de praktijk - in de problemen van taalzwakke leerlingen op het gebied van schriftelijke vormen van onderwijs in het Engels. Wat betekent dat voor de begeleiding door de leerkracht, hoe kun je ondersteunen? Noteer je bevindingen. Berg dat verslag op in je portfolio We wisselen dit met elkaar uit.
VIAVINCI Actuele ontwikkelingen Aandacht voor dyslexie in het Nederlands onderwijs heeft veel interessante didactische kennis opgeleverd. Een deel daarvan is uitstekend toepasbaar bij taalzwakke leerlingen in het onderwijs in de Engelse taal.
VIAVINCI Coaching pupils Isolating words Phonic word lists: Supporting with icons Genki English Phonics: English phonic alphabet code: help.html help.html Multiple entrance
VIAVINCI Methodegebruik Workshop: bestudeer de ondersteuning die in de methode geboden wordt aan taalzwakke leerlingen: Vergelijk verschillende methoden en zoek in leerlingmateriaal en in handleidingen naar remediërend en/of ondersteunende activiteiten Worden de principes van ‘coaching taalzwakke leerlingen’ gehanteerd of wordt een grote diversiteit aan woordproblemen door elkaar gebruikt? Ontwerp – op basis van de principes van ‘isolating’, ‘icons’, ‘multiple entrance’ - verbeteringen in een les.
VIAVINCI Workshop Language workshop: English is GREAT Listening Warmer Speaking – discussion in pairs Vocabulary – idioms using time Gap fill exercise – idioms using time Writing exercise – about your spare time Cooler – Eleven poem
VIAVINCI Workshop naar keuze Deze – op een na laatste – bijeenkomst is er gelegenheid om naar keuze verder te oefenen aan eigen vaardigheid op het gebied van één of enkele vaardigheden: Reading Listening Writing Speaking
VIAVINCI Workshop naar keuze Keuze om te werken aan portfolio opdracht: taalzwakke en dyslectische leerlingen. Wat zijn de problemen voor taalzwakke leerlingen op het gebied van schriftelijke vormen van onderwijs in het Engels. Wat betekent dat voor de begeleiding door de leerkracht, hoe kun je ondersteunen? Voer een speciale lees- / schrijfbegeleiding uit aan een of enkele taalzwakke leerlingen. Maak daarvan een verslag en stop dat in je portfolio
VIAVINCI Afsluiting Evaluatie Werkopdracht: Voer een speciale lees- / schrijfbegeleiding uit aan een of enkele taalzwakke leerlingen. Maak daarvan een verslag en stop dat in je portfolio. Blik vooruit 6 e bijeenkomst: Opbrengstgericht en handelingsgericht werken Eigen vaardigheid: mini-presentaties